Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg har en gridview som jeg har bundet arraylist til. Jeg har satt allowsorting = true. Når jeg klikker på de forskjellige kollonnene i gridview for å sortere får jeg følgende feilmelding:

The GridView 'GridView1' fired event Sorting which wasn't handled.

Sorting event har jeg ikke og hvis jeg skal lage den så vet jeg ikke hva jeg skal skrive i den heller. Jeg har søkt masse på google men de fleste sakene omhandler sortering av SQL objekter men i mitt tilfelle er det ArrayList som er databundet til GridView. Noen som har en løsning eller forslag?

¨

Takk på forhånd.

Endret av evgeny
Videoannonse
Annonse
Skrevet

i første omgang bør du vel bruke Generics og ikke Arraylist, når det er sagt (Fornøyd med meg nå, GeirGrusom?)

Altså opprette en liste: List<MyObjects> liste = new List<MyObjects>();

Mulig man i sort-eventen bruker "Compare"-funksjonen, som du enkelt kan override i en List.

Skrevet

Dersom du kan unngå det så bør du spare din datagrid fra å foreta selve sorteringen (pga ytelse) Dersom dataene dine kommer fra en database bør databaseserveren ta seg av sorteringen (evt din collection) Du bør skru av viewstate (dersom det er mye data) og heller putte din collection i cache'n og behandle dataene derfra.

Viewstate er noe som er ok med små datamengder. For å ta et eksempel på hårreisende bruk av viewstate : http://www.netshop.no/aspx/sitemap.aspx?txt=Site+Map.

Når det er sagt, her er en tutorial som forklarer det du trenger:

Microsoft quickstart tutorials - Datagrid

• 2 uker senere...
Skrevet
i første omgang bør du vel bruke Generics og ikke Arraylist, når det er sagt (Fornøyd med meg nå, GeirGrusom?)

Altså opprette en liste: List<MyObjects> liste = new List<MyObjects>();

Mulig man i sort-eventen bruker "Compare"-funksjonen, som du enkelt kan override i en List.

Jeg må bruke ArrayList

Skrevet

Fordi hele prosjektet mitt er bygd på det. Hvis jeg skal gjøre om List<MyObjects> da må jeg gjøre om så mye at jeg rekker ikke fristen.

Så hvis det noen som har forslag til hvordan man kan sortere gridview basert på arraylist, kom gjerne med forslag :-)

Skrevet
Fordi hele prosjektet mitt er bygd på det. Hvis jeg skal gjøre om List<MyObjects> da må jeg gjøre om så mye at jeg rekker ikke fristen.

Akkurat på det punktet, funker vel en search & replace relativt greit. Eventuelt kan du konvertere til List<T> når du sender det til datagrid'en.

MEN, for å svare på det du egentlig spurte på, er det viktig hva slags DataSource du bruker. Hvis du f.eks. bruker en ObjectDataSource, så fungerer ikke den automatiske sorteringa i GridView.

Angående feilmeldingen din, så spratt denne siden opp som første google-treff på "fired event Sorting which wasn't handled." I denne posten står det at feilmeldingen din kommer av at du ikke har satt DataSource

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...