Gå til innhold

Kompilering problem - `main' must return `int'

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte jeg skulle prøve meg litt på c++, men blir nok en gang skuffet av et misslykket forsøk på å kompilere en helt enkel, kjedelig c++ kilde-fil.

Error: 74191002fg3.jpg

Endret av Mads15
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Først, main har returntype int. Skriv iostream og ikke iostream.h, dette er C++ og ikke C. :p

Og skriv using namespace std; under #include <iostream>

Ok, takk.

Boken jeg leser heter forresten "Grunnleggende programmering i C++" pluss at det er bekreftet flere ganger at dette dreier seg om c++, men en relativt gammel bok, da :)

Nytt problem: 58306408zl9.jpg

Endret av Mads15
Skrevet (endret)
int main()

{

det du vil gjøre her.

return 0;

}

Thanks... Nå funket kompileringen, men projektet avsluttet umiddelbart etter jeg har trykket enter. Har prøvd return 1, som hjalp ingenting. Noen pause funksjon eller noe som jeg må bruke?

PS: Ser ut til at boken er litt utdatert. Men gjør det boken "ubrukelig"? Altså, at du oppfordrer meg til å heller lese online tutorials e.l?

Endret av Mads15
Skrevet

My bad, alt fungerer. Det er bare det at vinduet ikke holdes åpent... programmet lukkes jo ved return av mainfunksjonen. Ligg inn rett før DETTE system("pause"); før return 0;

Hmm det er nok ingen gode gratis oppdaterte og pedagogiske riktig bøker på nett, det fungerer mest som oppslagsverk kan man si.

Skrevet (endret)

Takk nok en gang.

Noe annet å anbefalle da? Annet språk som kan friste? Utelukke programmering? :p

Liker ikke web programmering (php, java, perl, flash~), så det er sagt.

Hva er koden for looping forresten?

Edit: Kom på at jeg kan lære meg C. :!:

Endret av Mads15
Skrevet

Java er strengt tatt ikke bare web, Applets er web. Ikke bland sammen JavaScript og Java, det er IKKE det samme.

Koden for looping er enkel, for dette kan vi søke.

#include <iostream>

using namespace std;

int main ()

{

int n;

cout << "Enter the starting number > ";

cin >> n;

while (n>0) {

cout << n << ", ";

--n;

}

cout << "FIRE!\n";

return 0;

}

Enkel looping... men les før du starter på noe. Språket er tungt, men programmering er gøy :D

Skrevet (endret)
#include <iostream>

using namespace std;

int main ()

{

int n;

cout << "Enter the starting number > ";

cin >> n;

while (n>0) {

cout << n << ", ";

--n;

}

cout << "FIRE!\n";

return 0;

}

Edit: nvm, thanks. Prøve å mixe litt med den der ;p

Endret av Mads15
Skrevet
while (n>0) {

cout << n << ", ";

--n;

}

Dette vil si at alt mellom {} kjøres så lenge integeren (tallet) n er større enn 0.

--n; Er det samme som n = n - 1;.

Alt den gjør er å printe ut et tall, og trekke fra et tall. Også sjekker den hvergang

om den er kommet til null.

Skrevet
Alt den gjør er å printe ut et tall, og trekke fra et tall. Også sjekker den hvergang

om den er kommet til null.

Akkurat den skjønte jeg ;)

Takk for tiden din og all hjelpen.

Skrevet
int main()

{

det du vil gjøre her.

return 0;

}

Thanks... Nå funket kompileringen, men projektet avsluttet umiddelbart etter jeg har trykket enter. Har prøvd return 1, som hjalp ingenting. Noen pause funksjon eller noe som jeg må bruke?

PS: Ser ut til at boken er litt utdatert. Men gjør det boken "ubrukelig"? Altså, at du oppfordrer meg til å heller lese online tutorials e.l?

Hvis du legger til en cin >> dummy ( eller cin >> Tall1 ) på slutten av programmet ditt venter programmet med å lukke DOS-vinduet.

Skrevet
Hvis du legger til en cin >> dummy ( eller cin >> Tall1 ) på slutten av programmet ditt venter programmet med å lukke DOS-vinduet.

system("pause") funker fint, takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...