Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva skjer når jeg tar opp igjen en eksamen?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som skjer når jeg tar opp igjen en eksamen. Blir karakteren bare erstattet eller kommer det på såkalt "sekundærvitnemål"? Hvis det kommer på sekundærvitnemålet, er det noen som vet hva dette har å si?

 

Jeg går 3 klasse videregående og jeg har tatt opp igjen matte. Jeg fikk 2 på første eksamen og 5 på denne.

 

Noen som kan forklare meg hva som skjer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med sekundærvitnemål konkurerer du med andre som har forbedret karakterene sine, ofte har de forbedret mange karakterer og har et svært bra snitt, og folk i sekundærkvoten vil også kunne få poeng for militærtjeneste/høyskole, et år på universitet gir tre poeng, pluss alderspoeng for de som er 21 og eldre, kort sagt du stiller mye dårligere i sekundærkvoten.

 

Mitt råd er at om du skal søke på universitet, så kan du legge ved både vitnemålet uten den forbedrede karakteren og den med den forbedrede karakteren, da vil du konkurere i begge kvotene.

Lenke til kommentar
med sekundærvitnemål konkurerer du med andre som har forbedret karakterene sine, ofte har de forbedret mange karakterer og har et svært bra snitt, og folk i sekundærkvoten vil også kunne få poeng for militærtjeneste/høyskole, et år på universitet gir tre poeng, pluss alderspoeng for de som er 21 og eldre, kort sagt du stiller mye dårligere i sekundærkvoten.

 

Mitt råd er at om du skal søke på universitet, så kan du legge ved både vitnemålet uten den forbedrede karakteren og den med den forbedrede karakteren, da vil du konkurere i begge kvotene.

 

Og dette er ikke noe problem? Skal jo i militæret før jeg studerer tror jeg. Har dette noe å si?

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Ja, jeg tror du får tre poeng for militærtjeneste, så det er bra for deg. Men vil fortsatt råde deg til å sende begge vitnemålene, da konkurrerer du i begge kvotene, og øker din sjanse til å komme inn på det studiet du ønsker å komme inn på.

 

Lykke til!

 

Takker for svar :)

 

Hvordan får jeg begge? Et eller annet spesielt jeg må gjøre?

 

Hvis jeg blir 20 år før jeg søker på studier, er det da noen vits å levere inn 2 vitnemål?

Lenke til kommentar

Mener du hvordan du får begge vitnemålene? Jeg forbedret karakterene mine etter at jeg var ferdig på videregående, slik at jeg hadde et vitnemål som jeg fikk fra skolen- den var uten forbedrede karakterer, og etter at jeg hadde forbedret karakterene mine gikk jeg til skolen og bad dem om å lage et nytt vitnemål- koster 250 kroner. Da hadde jeg to vitnemål, et primærvitnemål og et med forbedrede karakterer. Spør rådgiver eller rektor på skolen om dette, de kan sikkert fortelle deg mer om hvordan dette fungerer, har som sagt ikke tatt opp et fag mens jeg fortsatt gikk på videregående.

 

Hvis du er 20 når du søker så kan du konkurrere i begge kvotene, tror at det er etter fylte 21 at du ikke lenger kan gjøre det.

 

Sjekk poenggrensene for studiet du ønsker å komme inn på, på ordinær kvote og primærvitnemålskvote, de ligger på samordnaopptak, det kan være greit, for da vil du vite hvor mange poeng du trenger.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Hei!

Hvis du er en 1989 modell og har tatt opp fag, som du tydligvis har gjort, så skal dette gå på primærvitnemål! Dette er ett nylig vedtak. Og det går ut på at 89-modellene har 1års frist til å forberede karakterer, dette vil da bli ført på opprinnelig vitnemål!

 

Uansett, det er ikke alltid det er "vanskligst" og komme inn med sekundær. På NTNU f.eks har de fleste siv.ing studiene lavere opptakskrav på sekundærvitnemålet =)

 

EDIT: Ja, ser jeg har surra litt. Men med primærvitnemål, da mener jeg ordinær. Og med sekundær, mener jeg da primær :p Syntes det virka mer logisk, men, men :)

Endret av Foursquare
Lenke til kommentar
Hei!

Hvis du er en 1989 modell og har tatt opp fag, som du tydligvis har gjort, så skal dette gå på primærvitnemål! Dette er ett nylig vedtak. Og det går ut på at 89-modellene har 1års frist til å forberede karakterer, dette vil da bli ført på opprinnelig vitnemål!

 

Uansett, det er ikke alltid det er "vanskligst" og komme inn med sekundær. På NTNU f.eks har de fleste siv.ing studiene lavere opptakskrav på sekundærvitnemålet =)

 

EDIT: Ja, ser jeg har surra litt. Men med primærvitnemål, da mener jeg ordinær. Og med sekundær, mener jeg da primær :p Syntes det virka mer logisk, men, men :)

 

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstod.

 

Det du sier er at karakteren blir bare erstattet uten at det får noen negative konsekvenser? I såfall... Kilde?

Lenke til kommentar
Hei!

Hvis du er en 1989 modell og har tatt opp fag, som du tydligvis har gjort, så skal dette gå på primærvitnemål! Dette er ett nylig vedtak. Og det går ut på at 89-modellene har 1års frist til å forberede karakterer, dette vil da bli ført på opprinnelig vitnemål!

 

Uansett, det er ikke alltid det er "vanskligst" og komme inn med sekundær. På NTNU f.eks har de fleste siv.ing studiene lavere opptakskrav på sekundærvitnemålet =)

 

EDIT: Ja, ser jeg har surra litt. Men med primærvitnemål, da mener jeg ordinær. Og med sekundær, mener jeg da primær :p Syntes det virka mer logisk, men, men :)

 

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstod.

 

Det du sier er at karakteren blir bare erstattet uten at det får noen negative konsekvenser? I såfall... Kilde?

 

Stemmer det, karakteren vil bli erstattet uten "negative konsekvenser", som du kaller det.. Altså, alle de fagene du tar opp, eller evt ønsker å forbedre deg på, INNEN 1 år vil bli ført på ordinærvitnemålet! Akkurat som om du skulle fått ditt ordinære vitnemål med de ordinære fagene (uten å ha tatt de opp igjen), skjønner?

 

Kilde er rådgiveren på vår skole. Dette burde dere også blitt informert om! Jeg fikk vite det uken før juleferien, hvor dette da er ett helt nytt vedtak fra utdanningsdirektoratet eller hvem nå det er som styrer med dette.

 

EDIT: Hvis du lurer på grunnen til dette, så er det pga den nye reformen (kunnskapsløftet), hvor vi da (reform 94) skal få muligheten til en konkurransedyktig likestilling når "kunnskapsløftet" blir avgangselever, altså i 2009.

Endret av Foursquare
Lenke til kommentar

Primær, ordinær og sekundær. Går i surr her, hører så mye forskjellig. Vel, her er ihvertfall mailen vi fikk av Reppen:

 

Overgangsordning for avgangselever

Kunnskapsdepartementet har nå bestemt at også søkere med primærvitnemål som tar tilleggsfag skal kunne konkurrere i den nye kvoten for førstegangsvitnemål ved opptak til høyere utdanning. - Det har vært viktig for oss å finne en ordning slik at avgangselever fra videregående opplæring i Reform 94 skal kunne konkurrere om studieplass på så like vilkår som mulig med elever som avslutter videregående opplæring i Kunnskapsløftet, sier kunnskapsminister Øystein Djupedal.

Departementet vedtok nye opptaksregler til høyere utdanning i januar i år, og der er ikke reglene om tildeling av fordypningspoeng videreført.

- Da de nye bestemmelsene var til høring kom det ingen vesentlige innvendinger til de nye reglene. I etterkant har vi imidlertid sett at de nye reglene ville kunne slå uheldig ut for de som nå er i ferd med å avslutte sin videregående opplæring i Reform 94. Særlig gjelder dette de som fullfører videregående opplæring våren 2008 og som ut fra nåværende regler har planlagt å ta ekstrafag vinteren 2008/09, for deretter å søker høyere utdanning høsten 2009. Disse ungdommene vil nå likevel få muligheten til å ta de ekstrafag de har planlagt, og få uttelling for disse, selv om de søker høyere utdanning først etter at bestemmelsene om førstegangsvitnemål er trådt i kraft, sier Øystein Djupedal.

For at søkere fra Reform 94 skal behandles så likt som mulig med søkere som fullfører sin videregående opplæring i Kunnskapsløftet, er det derimot rimelig at regelen om bortfall av fordypningspoeng fra og med 2009 gjelder for alle søkere uavhengig av når de har fullført sin videregående opplæring – Dette betyr at vi får et rettferdig konkurranseforhold mellom søkere til høyere utdanning enten de har ”gammel” eller ”ny” videregående opplæring, sier Djupedal.

Overgangsbestemmelsene som er fastsatt presiserer vilkårene for å konkurrere i kvote for førstegangsvitnemål fra og med høsten 2009 for dem med primærvitnemål fra videregående opplæring i Reform 94. Disse søkerne skal beholde mulighetene til opparbeiding av realfagspoeng og til å ta tilleggsfag ut over de ordinære tre år til fullføring av videregående opplæring. Denne muligheten vil gjelde så lenge søkeren ikke er eldre enn 21 år, og innenfor den totalrammen for beregning av realfagspoeng som gjelder fra og med 2009.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Spørs om dere dessverre blir lurt her.

Les nøye i gjennom Regjeringens skriv, dette gjelder EKSTRAFAG. Altså fag man tar i tillegg til det man har fra før. Dette gjelder f.eks. de som ikke valgte 3KJ i tredjeklasse, men vil ta dette i løpet av fjerdeåret og likevel få det med på førstegangsvitnemålet i det nye kunnskapsløftopptaket fra 2009. Dette gjelder altså IKKE forbedring av eksisterende karakterer, da dette vil bli ført på vitnemålet du søker med i ordinær kvote.

 

Håper det ikke skaper for mye trøbbel for dere som trodde at unntaksregelen var mer gull enn den egentlig er...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...