Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte sylinder på Piaggio Zip 50 2T


Lefse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som topic sier, er dette en komplisert affære?

 

Jeg har delvis skjært sylinderen, eller noe sånt, den spiser hvertfall tennplugger, og går IKKE som den skal, så sylinder og stempel må skiftes. Var ute og kjørte en varm sommerdag, pressa scooteren i en nedoverbakke, da det kom en lyd som om motoren ble totalt sturpet, og den var umulig å få start på etterpå, så regner med at det har blitt skade på sylinder og stempel, alt annet virker. Scooteren har passert 15 000 km, så var nok litt slitasje som gjorde det, i tilleg til for tynn drivstoff-blanding, det er min teori, hvertfall.

 

Fant et 50 kubikk sylindersett på crash and burn til min scooter, så å få tak i deler skal ordne seg.

 

Noen som har noen tips og råd?

 

Nå har jeg bil og billappen, så er ikke no hast, men ville hatt den i drift til sommeren.

Endret av Lefse
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, takk for tipset, men det er ikke noen veldige "manøvere jeg må gjøre med fester og slikt for å få av sylinderen?

 

Er det vanskeligere enn å skifte variatorreim? Har skiftet variator-reim selv, og det fikk jeg greit til.

Skrevet

Det er nok _en del_ verre å skifte sylinder.. Du må skru av hele motoren først. Husk å tømme den for kjølevæske først.

Når den er skrudd av kan du skru av de 4 festene til toppen og da skjønner du resten..

 

Det kan være lurt å se åssen det sitter fast (Hvilken vei stempelet sitter, kan være en pil som skal peke mot eksosporten). Men er det originalsylinder det er snakk om, eller trimsylinder?

Skrevet
Det er snakk om en vanlig, erstatningssylinder bare. Går det ikke an å skifte sylinder om motoren sitter fast på ramma?

Alt er mulig, men du vil nok slite veldig med å komme til :p

Skrevet

hvorfor kjøper du ikke trim-sylinder??:O hadde jeg vært deg hadde jeg tatt motoren ut, rensa den skikkelig, og mekka ny sylinder :thumbup: men når du har fått satt inn sylinderen og stempelet, for guds skyld, ikke glem å kjøre inn;)

Skrevet
hvorfor kjøper du ikke trim-sylinder??:O hadde jeg vært deg hadde jeg tatt motoren ut, rensa den skikkelig, og mekka ny sylinder :thumbup: men når du har fått satt inn sylinderen og stempelet, for guds skyld, ikke glem å kjøre inn;)

 

Fordi da blir det ganske mye mer arbeid, må skifte eksos-anlegg, forgasser og diverse annet hvis det skal ha noe for seg med trimsylinder. Jeg vil bare ha scooteren i drift igjen og ha til sommerkjøring, så monterer jeg et anlegg i den også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...