Reiten Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Jeg et problem med en webside jeg holder på å lage. Jeg er ganske ny når det gjelder html og css, men har fått lært meg det grunnleggende i alle fall. Problemet er at linker som jeg putter inn i innholds "diven" ikke følger margene som jeg har deffinert. Det synes jeg er ganske rart siden margene også skal gjelde for linker i følge koden min. (som sagt er jeg ganske nybegynner, så det er sikkert noe jeg har gjort feil en eller annen plass. Det hadde vært til stor hjelp om noen kunne finne en løsning på problemet mitt. Bilde av siden: Her er html koden: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> <html> <head> <title> Ironisk.net </title> <link href="stil.css" type="text/css" rel="stylesheet"> </head> <body> <div id="wrapper"> <div id="header"> </div> <div class="meny"> <ul type="square"> <li><a href=http://www.travian.no/> Hjem </a></li> <li><a href=http://www.travian.no/> Om oss </a> </li> <li><a href=http://www.travian.no/> Tester </a></li> <li><a href=http://www.travian.no/> Samfunnet</a></li> <li><a href=http://www.travian.no/> Vi diskuterer</a></li> <li><a href=http://www.travian.no/> Ingenting</a></li> </ul> </div> <div class="innhold"> <h1> Hovedsiden </h1> <h2> Nå er siden endelig oppe </h2> <p> Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean pulvinar commodo magna. Vestibulum facilisis felis eu tellus. Proin at sapien. Pellentesque placerat lorem in leo. Proin nec lorem id dui tincidunt lobortis. Pellentesque massa mauris, auctor lobortis, blandit ac, ullamcorper ac, massa. Sed a magna non ipsum tincidunt condimentum. Curabitur ac magna. Etiam interdum sapien non felis. Donec eu augue vel felis vehicula porta. Suspendisse metus quam, tincidunt vitae, facilisis a, commodo vitae, justo.</p> <a href="fdfdfd.htm"> Les mer </a> <p> Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean pulvinar commodo magna. Vestibulum facilisis felis eu tellus. Proin at sapien. Pellentesque placerat lorem in leo. Proin nec lorem id dui tincidunt lobortis. Pellentesque massa mauris, auctor lobortis, blandit ac, ullamcorper ac, massa. Sed a magna non ipsum tincidunt condimentum. Curabitur ac magna. Etiam interdum sapien non felis. Donec eu augue vel felis vehicula porta. Suspendisse metus quam, tincidunt vitae, facilisis a, commodo vitae, justo.</p> </div> <div id="footer"> </div> </div> </body> </html> Her er css koden: body {background:#1A1A1A;} {margin: 0; padding: 0; list-style-type: none; border: none; } a:link { color: #FFFFFF; text-decoration: none; } a:visited { color: #FFFFFF; text-decoration: none; } a:active { color: #FFFFFF; text-decoration: none; } a:hover { text-decoration: underline; } div#wrapper { padding-bottom: 30px; margin: 0 auto; width: 700px; } #header { width: 749px; height: 178px; padding-top: 30px; padding-bottom: 0px; background: url(images/header.gif); } .innhold { padding-bottom: 10px; padding-top: 10px; auto: 400px; width: 749px; background: url(images/bg_innhold.gif); } .meny { font-family: arial black; position: absolute; left: 273px; top: 200px; color: white; line-height:220%; font-size: 110%; } #footer { width: 749px; height: 60px; background: url(images/footer.gif); } h1, h2,h3, p, a.innhold { color: #FFFFFF; font-family: arial; margin-top: 12px; margin-left:223px; margin-right: 30px; padding-bottom: 0px; }
Stian Jacobsen Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 h1, h2,h3, p, a.innhold { color: #FFFFFF; font-family: arial; margin-top: 12px; margin-left:223px; margin-right: 30px; padding-bottom: 0px; } finn en feil.. eller finn en "rett"
øl_i_tastaturet Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Bare gjør om "les mer" linken til: <a class="innhold" href="fdfdfd.htm"> Les mer </a> CSS-koden din var bare rot, så det der var vel den raskeste måten å fikse det på ja.
Reiten Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Skrevet 9. januar 2008 Takk skal du ha Bjorshol Stian Jacobsen: Jeg skjønner at jeg skulle ha skjønt hva som var feil, eller "rett" som du sier. Men det gjør jeg dessverre ikke Ang. rotete css. Jeg har lagt til komentarer, sånn at det blir lettere å forstå hva som står for hva. Ble den mindre rotete nå? (hvis det var det du mente med at den bare var et rot Bjorshol): /*Bakgrunn*/ body {background:#1A1A1A;} /*Nullstiller nettleserforskjeller*/ {margin: 0; padding: 0; list-style-type: none; border: none; } /*Linker*/ a:link { color: #FFFFFF; text-decoration: none; } a:visited { color: #FFFFFF; text-decoration: none; } a:active { color: #FFFFFF; text-decoration: none; } a:hover { text-decoration: underline; } /*Header, Innhold, Footer*/ /*Hele siden*/ div#wrapper { padding-bottom: 30px; margin: 0 auto; width: 700px; } /*Header*/ #header { width: 749px; height: 178px; padding-top: 30px; padding-bottom: 0px; background: url(images/header.gif); } /*Innholdet*/ div.innhold { padding-bottom: 10px; padding-top: 10px; auto: 400px; width: 749px; background: url(images/bg_innhold.gif); } /*Footer*/ #footer { width: 749px; height: 60px; background: url(images/footer.gif); } /*Instillinger for tekst etc.*/ /*Innstillinger for tekst inne i innholdsboksen*/ h1, h2,h3, p, a.innhold { color: #FFFFFF; font-family: arial; margin-top: 12px; margin-left:223px; margin-right: 30px; padding-bottom: 0px; } /*Posisjonering av menyen*/ .meny { font-family: arial black; position: absolute; left: 273px; top: 200px; color: white; line-height:220%; font-size: 110%; }
øl_i_tastaturet Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Bare hyggelig det. Det jeg mente med rotete css, var at du har satt opp siden din helt feil. Du har brukt position:absolute på å plassere menyen osv. Definer bredder og float de istedet. Mye annet som er feil her også, som jeg ikke orker å ramse opp i nå.
Reiten Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Skrevet 9. januar 2008 Som du ser er jeg ikke så veldig god i css, så jeg vet ikke helt når jeg skal bruke hva. (hvis du skjønner) Har satt float på menyen nå, det funket mye bedre Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med og definere bredder. Mener du f.eks .meny {width: 100px} Jeg hadde satt stor pris på om du kunne ha gått gjennom koden hvis du har litt tid til overs, sånn at jeg kunne ha rettet opp det som er feil. Det hadde gjort slutt resultatet mye bedre.
øl_i_tastaturet Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Gi meg den nyeste css'n og html'n din så skal jeg se på det når jeg får tid.
Stian Jacobsen Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 btw, dette fungerer ikke /*Nullstiller nettleserforskjeller*/ {margin: 0; padding: 0; list-style-type: none; border: none; } 1. Du har ikke spesifisert hvilke elementer dette gjelder for 2. Dette nullstiller absolutt ikke nettleserforskjeller html, body, div, span, applet, object, iframe, h1, h2, h3, h4, h5, h6, p, blockquote, pre, a, abbr, acronym, address, big, cite, code, del, dfn, em, font, img, ins, kbd, q, s, samp, small, strike, strong, sub, sup, tt, var, dl, dt, dd, ol, ul, li, fieldset, form, label, legend, table, caption, tbody, tfoot, thead, tr, th, td { margin: 0; padding: 0; border: 0; outline: 0; font-weight: inherit; font-style: inherit; font-size: 100%; font-family: inherit; text-decoration: none; vertical-align: baseline; } body { line-height: 1; color: black; background: white; } ol, ul { list-style: none; } table { border-collapse: separate; border-spacing: 0; } caption, th, td { text-align: left; font-weight: normal; }
Reiten Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Skrevet 10. januar 2008 Skjønte nesten det, men glemte å fjerne den før jeg la det inn i posten min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå