Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utbygging av bredbånd over coax til ca 200 brukere


Anbefalte innlegg

Driver en campingplass og gjestene ønsker seg internettilkobling i vognene/hyttene. Har prøvd med trådløst nettverk, men det fungerte dårlig. Ble da brukt vanlige aksesspunkt. Plassen er veldig kupert med fjell og trær som hindrer signalene. Arealet er 170 mål. Skal vi få det til så må vi bruke proff utstyr med minst 12 punkter og prisen er rundt 20' pr. punkt. Den totale prisen vil fort bli 250'++. Punktene vil også være veldig utsatt for lynskader.

 

I dag har vi en spredenett for kabel-TV over coax. Vurderer å bruke dette også for bredbånd. Har fått tilbud fra Tantec på Kathrein CMTS CGW 120E. Med SW for monitorering/stat m.m., server og installasjon er prisen 94'. Alle forsterkere må også skiftes pris 27'. Totalt ca 120'.

I vognene må da gjestene ha sitt eget kabelmodem til ca kr 500.

 

Hva ville dere gjort i mitt ståsted? Velge trådløst til ca dobbelpris eller gå for bredbånd over coax. Jeg føler at med trådbasert så blir det i alle fall et stabilt system. Er mer usikker på trådløst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telefonselskapet har proff løsninger trådløst til under halvparten pr punkt enn det du regner på. De leverer bare til proff markedet.

 

De har Planet og EdgeCore, solide merker begge. Jeg ville kontaktet dem og bedt dem komme med et forslag, jeg vil tro de klarer å knuse den prisen du budsjetterer med.

 

Når det er sagt så kan trådløst være jævlige ting visst ikke ting er ordentlig planlagt, men jeg vil tro at du får gladere kunder visst dem slipper å betale for modem etc, at det bare er for dem å koble seg rett på.

 

For trådløst fungerer det, bare utstyret er rett, er bare det at du hører om alle dem som ikke får det til (med utstyr laget for privatmarkedet), pluss dette med at ting kan være vanskelig til og begynne med før alt er innjustert og fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...