Gå til innhold

Alternativft sted for salg


Anbefalte innlegg

Hei sitter her med en stor samling kameraer fra de gamle svundne tider å er egentlig inntresert i selge mesteparten men jakter på et sted det er fint å avetere slike gamle kameraer å tilbehørende gjenstander til de ulike kameraene.

her er alt fra hemelige rusiske spion kameraer til sære formater som du får problemer med å finne film til tar i mot alle tips med takk se bilde så forstår dere.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Kvase. Sjekk hva Antonio Stasi i Bergen har å si om det du har der. Send en mail til ham med bilder, så får du et seriøst svar hvis det har er noe å samle på. Du finner mail-adressen på hjemmesiden hans, og det er nok lurt å sende ham en mail først. Han kan fort være litt stresset med kunder og slik i telefontid, men en mail kan han jo studere i fred og ro. Han er utvilsomt vår største ekspert på klassiske kameraer.

Lenke til kommentar
Hei Kvase. Sjekk hva Antonio Stasi i Bergen har å si om det du har der. Send en mail til ham med bilder, så får du et seriøst svar hvis det har er noe å samle på. Du finner mail-adressen på hjemmesiden hans, og det er nok lurt å sende ham en mail først. Han kan fort være litt stresset med kunder og slik i telefontid, men en mail kan han jo studere i fred og ro. Han er utvilsomt vår største ekspert på klassiske kameraer.

Takker for den der da finner jeg han

Lenke til kommentar

Bare husk at du ikke nødvendigvis bør "bite på" dersom Antonio kommer med et bud... Jeg har i to tilfeller kommet inn i en "budrunde" om Leicapakker, og begge gangene har hans bud vært å karakterisere som skambud. Sagt på en annen måte: Jeg var villig til å gi en del tusen mer begge gangene, og likevel kunne jeg stykket opp pakkene, solgt halvparten og fått igjen det jeg ga.

 

Dette er på ingen måte ment som kritikk av Stasi (han driver tross alt butikk!), men som selger er du langt på vei tjent med å stykke det opp selv - forutsatt at du har tid/energi til å gjøre jobben.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Det er klart at man tjener mest å selge en Leica selv, en butikk skal tross alt ha en god fortjeneste på slik. Omsetningen som han har gjør at ha egentlig burde tatt mye mer for å få en skikkelig inntekt, men det er nok slik at alt har en grense, så han har nok funnet en balanse som fungerer. Jeg ser for eksempel at ut-prisen han har på en del Leica M også er lavere enn mange priser man finner andre steder, så han satser faktisk litt på volum også. Det er faktisk mulig å få tak i en Hasselblad 500 CM for ca 6000 komplett hos Stasi.

 

Når det gjelder denne samlingen her så er det ikke noe særlig som er skikkelig edelt her. Noe er svært bra. Jeg ser ved kjapt overblikk en Rolleicord som et av de edlere sakene, men det er også mye annet flott i samme kvaltetsklasse. Det vil bli en del stress å selge alle sammen, for det kommer neppe til å bli så veldig mye penger å få ut av det. Hvis det ikke er noen av de modellene som er skikkelig sjeldne, så blir det ikke noen større beløp med fem siffer. Alt etter stand kan det være av en total verdi fra fem tusen og oppover, men jeg har så treig linje nå at jeg ikke gidder å se på bildet i en større versjon. Jeg ville uansett ha sendt ham en mail. Da vil du i alle fall finne ut om det er noe du gidder å bruke tid på, eller om du skal kvitte deg med det i en omgang. Han svindler i alle fall ingen med sine takseringer. Til det bruker han internasjonale listepriser, men justerer naturligvis prisen etter om objektet i praksis er lettere eller vanskeligere å få tak i enn prisen tilsier. Det finnes for eksempel et godt utvalg pent brukt Hasselblad i Norge, og brukt Leica er også relativt billig her til lands.

 

Personlig hadde jeg beholdt alt som fremdeles er skikkelige gromkameraer å bruke den dag i dag, slik som Rolleicord'en. Den synes jeg du bør beholde. Det er jo mulig at du en gang i fremtiden får lyst til å ta et skikkelig kvalitetsbilde, med et skikkelig godt kamera.

Lenke til kommentar

En lekker og rikholdig samling du har der. Personlig ville jeg ikke drømt å selge en slik samling, men jeg er kanskje mer kamera-geek enn deg ;)

 

Jeg jobber selv i en "god og gammel" fotobutikk som har eksistert siden 1930-tallet. Jeg har dog ikke jobbet der like lenge ( :!: ) men rakk akkurat å få med meg siste del av vår satsing på bruktkamera og utstyr. Riktignok spesialiserte vi oss ikke på såpass gamle samlergjenstander, men det var en del godsaker å finne nå og da. Det jeg vil frem til, er at det er sant som andre sier at du får mye mer om du ønsker og orker å selge privat. Selger du via en butikk, så mister du det som butikken må ta inn på:

 

*Garanti

*Moms (ja, det er moms på salg av brukt fotoutstyr).

*Muligheten at det ikke blir solgt eller står lenge før det blir solgt

*Formueskatt

*Fortjeneste

 

Ofte får du lett det dobbelte ved privat salg enn ved salg i butikk. Men det kan være veldig behagelig å bare gå inn til f.eks Antonio og få et bud og gå ut med litt ekstra penger. Hva man ønsker, kommer jo an på hvor mye man har håp om å få vs. hvor mye tid man ønsker å bruke på det.

 

Det er ikke mange butikker eller forhandlere som driver kjøp og salg av brukt da det meste foregår på nettet. Vi har sluttet med det der jeg jobber også, selv om vi fortsatt har noen rester stående i et skap. Derfor er det bra (ihvertfall for dere som bor i Bergen), at slike som Antonio Stasi finnes. Skal en liten tur til Bergen nå om ikke så lang tid, og da skal jeg prøve å få presset mitt vertskap til å bli med til han en tur. Hun er for øvrig også relativt interessert i foto, så det skal vel gå bra :)

Lenke til kommentar
Det er jo hyggelig, Afs... Super8. Du får sende en pm hvis det blir noe av, så kan det hende at jeg dukker opp i butikken for anledningen. Jeg er jo litt ut og inn på forumet for tiden, men skulle jeg slumpe til å lese at du skal en tur innom Lille Øvregate, så hadde det vært hyggelig å møtes.

Skal si fra, men kommer nok ikke til å oppholde meg så mye på nettet akkurat mens jeg er i Bergen, og akkurat når jeg tar turen til Antonio, er vanskelig å si på forhånd :)

Lenke til kommentar
Det er jo hyggelig, Afs... Super8. Du får sende en pm hvis det blir noe av, så kan det hende at jeg dukker opp i butikken for anledningen. Jeg er jo litt ut og inn på forumet for tiden, men skulle jeg slumpe til å lese at du skal en tur innom Lille Øvregate, så hadde det vært hyggelig å møtes.

Skal si fra, men kommer nok ikke til å oppholde meg så mye på nettet akkurat mens jeg er i Bergen, og akkurat når jeg tar turen til Antonio, er vanskelig å si på forhånd :)

Naturligvis. Du får se hva du får til. Det er i alle fall verdt et besøk, for det er en del artig å kikke på hos ham. En severdighet er det digre pinholebildet av Ole's Alfa Romea som henger i butikken hans. Det er det verdt å få med seg.

Lenke til kommentar

Jeg er interesert i Rolleicorden og Minoxen 35n resten er nok dessverre rusk som kan plukkes opp på ebay for en billig penge. Men hvis du interessert så si i fra hva du vil ha for Rolleicorden og Minoxen, og husk ikke overvurder verdien av ustyret ditt, særlig det sovietiske utstyret er mye rusk som kan plukkes opp for en billig penge jmf. Zenit-E, Feden, og diverse eldre kompaktkameraer med instamatic format.

Lenke til kommentar

Som modin skriver så er det ikke så mye som det er noe poeng å legge noe arbeid i å bli kvitt her, for det er som nevnt ikke så veldig edelt glass og metall å finne her. I utlandet har det alltid vært vanlig at proffer med dårlig råd har brukt rimelig konsumentutstyr, og det er det vi stort sett ser her. Rolleicord er for eksempel konsumentversjonen av proffkameraet Rolleiflex, men med samme bildekvalitet. Det er flere ting som jeg kunne tenkt meg å ha på en hylle, men lite som jeg ville betalt særlig mye for. TLR'er synes jeg alltid er kule og interessante, for eksempel. Gode i bruk er de også.

 

Alt i alt ville jeg uansett fått meg en takst på utstyret før jeg la det ut for salg. Jeg tror du vil finne ut at det neppe er verdt stresset med å avhende det på egen hånd. Lag heller en flott utstilling, selg Rolleicord'en til modin, og bruk resten av de gode aparatene selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...