Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL --> SDSL


Anbefalte innlegg

har telenor adsl nå (1024/256) ENDELIG går 1 års abnomanget mitt ut om en mnd

har lyst på SDSL...fra cathc eller noe(samma f så lenge prisene er greie og de holder hva de lover)

 

det jeg lurer på er følgende:

nå som jeg har ADSL har jeg dynamisk ip og smc barricade routeren min lager fake iper (dhcp) til maskinene i nettverket.

men jeg ser at på SDSL(catch, ++) kan man bestille faste iper

-hvis jeg ikke bestiller en fast ip vill det bare være og plugge in ledningen og tut og kjør (+ logg on greier)

-hvis jeg bestiller en fast ip vill jeg få en i TILLEG til den dynamiske ? i så fall hvordan i He#¤" setter jeg det opp på routeren/velger hvilken maskin som skal ha fast og hvilke maskiner som skal bruke den faste og hvilke som skal bruke den dynamiske

-hvis jeg bestiller 2 eller mere faste iper....etc

dere skjønner vel hva jeg lurer på så svar ivei _:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha fast IP, vil dette antagelig bli konfigurert hos ISP`n din. Eller at det legges ved manual. Denne faste IP-adressen er bare utad mot internet. Maskinene på nettverket vil fortsatt få tildelt IP-adresser av routeren.

 

Jeg har ADSL fra NGT og ikke fast IP, men de skifter ikke IP-adresser så ofte. Har hatt samme IP siden i oktober. Flott for min FTP server. :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-01-07 20:46 ]

Lenke til kommentar

ja tror jeg går for catch

1mb eller 2mb :grin:

men det var litt dumt at jeg ikke fikk en dynamisk ip men men

skal hvertfall ha 2 (er det mulig og ringe dem eller noe og få ny ip?)

 

ok hvis jeg bestiller det regner jeg at jeg får en elelr annen boks og jeg tar ledningen derfra in på routeren....skriver inn loggin info på routeren...dhcp står på....men ...??!?!?!?! når bruker jeg/maskinen hvilken ip....hvordan skifter jeg mellom det ?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-07 21:24, Athlon Power skrev:

JEg har lest litt om routeren og funnet ut at du faktisk kan sette inn ipen du har fått tildelt under Assigned ip og frmdeles kjøre DHCP. Er rimlig sikkerpå dette


BobboZ


Den DHCP-tjenesten dere snakker om her, har ingenting med Internett å gjøre. Den deler bare ut IP-adresser på de lokale nettverkene deres.

 

Når dere har dynamisk IP ut mot internett, så er det en DHCP-server hos den lokale ISP'en som står for dette - og det foregår uavhengig av det dere har lokalt.

Lenke til kommentar

Smc barricade klarer da også bare å håndtere en ekstern ip adresse. Men den kan være fast, og det er lett å sette opp.

 

Da vil resten være som oppsettet som du har brukt når du har hatt telenor adsl, bare at du ikke trenger å bry deg om hvilken adresse du har ut mot internett.

Lenke til kommentar

Det har seg slik milla at routeren det er snakk om her har en chcp funksjon. Se på det som om din pc er en del av internett alstå et kjempestort hjemmenetverk. Med routeren kan du bygge ditt eget nettverk på bare en pc. Får og gjøre dette med barricadeen sin dhcp funskjon kan du enten sette inn din ip som du har fått tildelt og routeren gir ut iper til ditt lokale nettverk.

 

eller

 

Du får en dynamisk ip fra din levrandør som du ogå kan sette routeren til og dele opp i et hjemmenettverk.

 

 

BobboZ

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-08 00:00, Athlon Power skrev:

Det har seg slik milla at routeren det er snakk om her har en chcp funksjon. Se på det som om din pc er en del av internett alstå et kjempestort hjemmenetverk. Med routeren kan du bygge ditt eget nettverk på bare en pc. Får og gjøre dette med barricadeen sin dhcp funskjon kan du enten sette inn din ip som du har fått tildelt og routeren gir ut iper til ditt lokale nettverk.


eller


Du får en dynamisk ip fra din levrandør som du ogå kan sette routeren til og dele opp i et hjemmenettverk.


BobboZ


Det har seg slik Athlon Power (BobboZ) at jeg skjønte egentlig ikke helt hva du prøvde å si der, men sikkert omtrent det samme som jeg skrev.

Lenke til kommentar

Eg har ADSL frå Telenor, og får tildelt ei ny

IP-addresse kvar gong eg koplar meg opp.

 

Dersom eg hadde fått den same kvar gong, så hadde vel

det berre vore ein fordel?

 

Eg ser ingen grunn til å bestille to faste ip'er

utenom kanskje dersom ein skal ha to pc'er ståande

som serverar mot internett samtidig.

 

For å surfe frå så mange maskiner du vil, så trur eg

ei dynamisk eller ei fast er like godt.

 

mvh

 

Bent

Lenke til kommentar

SDSL har ingen pålogging i motsetning til ADSL.

Ip'ene er faste.

Du setter ip'en på hver enkelt maskin.

Ekstra ipadresse koster 99pr. mnd.

Du får med et sdsl modem. Ikke noe software trenges for dette - ren hw løsning.

Modemet har bare en ethernetutgang dog, så skal du ha flere maskiner/ipadresser må du ha en HUB.

Modemet som følger med er IKKE 10/100. Det er bare 10, så tenk på det når du kjøper evt. HUB, slik at du ikke kjøper en HUB som KUN tar 100mbit.

 

- sound

Lenke til kommentar

¤¤&¤/"¤

 

kanskje jeg formulerte meg feil.

jeg VET at jeg har dekning på sdsl jeg vet hvor jeg kan bestille det...det er ikke problemet

 

jeg vet at jeg kan surfe/spille osv med dynamiske ipen like fint som den faste

jeg driter i hva dere mener om hvorfor jeg skal ha 2 iper

jeg har 4 PC-er i nettverket hjemme har en win2kadvserv som står på hele tiden med en fast ip hadde det blitt enklere for venner osv og komme in der (hjemmeside ++osv) men hvis jeg bestiller en EKSTRA altså 2 faste ip addresser HVORDAN bruker jeg det...er det noe jeg må velge på routeren hvilken ip den skal bruke...eller kan jeg velge på routeren/maskinen hvilken av de 2 ipene den skal bruke og dhcp funksjonen på routeren lager jo iper til nettverket mitt men la oss si at jeg vill at 2av maskinene skal bruke den ene ipen (jeg er klar over at det er samma tilgang og alt det) slik at jeg kan ha 2 win2kadvser IIS en på HVER IP

 

IP 1

pc1 maskin server (hjemmeside osv)

pc2 annen maskin (som også skal ha internet/onlinespill osv tilgang)

 

IP 2

pc3 maskin server (hjemmeside osv)

pc4 annen maskin (som også skal ha internet/onlinespill osv tilgang)

 

vill den routeren klare og generere iper til pc2 og pc4

altså slik at jeg kan ha 2 hjemmesider (forskjellig ip) oppe og går samtidig pluss at de 2 andre maskinene kan spille og surfe(online :grin: ) samtidig

nå er det ikke sånn det er hjemme hos meg men prøvde og gi et eksempel

 

trenger jeg noe nytt utstyr for og gjøre dette...hva da?

eller er det bare noen små instillinger

 

jeg skriver kanskje maaaaassssse skrivefeil her og sikkert ikke noe godt formulert spørsmål men håper dere fatter poenget.

Lenke til kommentar

Tilbake til det med fast/dynisk ip med hensyn til servere, i bunn og grunn må du jo ha fast ip, men det finnes program som lar det ha en name addresse mens ip'en er dynamisk.

 

Dette fordi når du starter IIS, Apache eller FTP server så starter du en oppdateringsfil som informerer name address hosten hva den nye ip'en er og videresender all trafikk dertil.

Lenke til kommentar

Det skal fungere å ha en pc satt opp med fast ip, mens alle andre maskiner mottar sin addresse, ihvertfall med ruterene jeg har vært borti, er det mulig å stille dem inn slik at pc'er kan overstyre ip addresseringer til ruteren hvis de er konfigurert med fast ip.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-08 17:05, JoKr skrev:

Tilbake til det med fast/dynisk ip med hensyn til servere, i bunn og grunn må du jo ha fast ip, men det finnes program som lar det ha en name addresse mens ip'en er dynamisk.


Dette fordi når du starter IIS, Apache eller FTP server så starter du en oppdateringsfil som informerer name address hosten hva den nye ip'en er og videresender all trafikk dertil.



 

Name adress er tilgjengelig blant annet fra dns2go.com.

Opprett en konto (gratis), og installer et program som kjøres i bakgrunnen. Med forhandsvalgte tidsintervall sendes opplysninger om IP-adressen til kontoen. Til innlogging på serveren brukes opplysninger fra denne (blabla.dns2gocom). Fast Ip er derfor unødvendig.

Lenke til kommentar

ja jeg vet at jeg kan bruke slikt program som gjør at jeg får en slags fast ip.

men det var ikke det jeg spurte om da :grin:

jeg har tenkt og få meg sdsl og da får man automatisk en fast ip og man kan bestille flere, jeg lurer på hvordan man kan velge hvilke maskiner som skal bruke hvilke av de faste ip addressene

eller er det sånn at hvis jeg bestiller en ekstra ip så får jeg en boks med ekstra hull til den ipen.. ?

 

men tror jeg sender en mail til catch som milla sa....eneste jeg får her er svar på alt annet som feks jeg skal ikke ha sånn dns program jeg vet at det finnes og at det virker var jo ikke det jeg lurte på. eneste jeg egentlig har fått noe særlig svar av er milla

Lenke til kommentar

Jo.

 

Catch gir deg èn fast ip. Denne setter du opp på din EGEN router/firewall.

Du får ingen router fra Catch - siden du ikke trenger noen router. Det er kabel rett i veggen - og internett tyter ut derfra som blåbær i enga ...

 

Om du da skal ha direkte tilgang til internett fra 4 maskiner, for å spille på alle 4 - og det du spiller krever at det er mulig å initiere connections inn, så gi de 4 maskinene èn ip adresse hver (du bestiller 3 ekstra fra catch og betaler 3x99,- kr per måned for de (alt for dyrt)).

 

Om du heller vil klare deg med 1 maskin for å spiller på internett, så kan du klare deg med å bruke èn IP adresse for firwall/router - samt èn ekstra IP adresse for NAT/Ekstern ip for denne maskinen.

Altså - IP'ene gis til datamaskinene dine - ELLER - om du bruker NAT ol. så legger du inn de ekstra IP adressene på firewallen din, mekker litt på ARP tabellen og kloner MAC adresser.

 

Ja - selvfølgelig så må du ha HUB/Switch også selv ..

 

De resterende maskinene får internett gjennom FW/Router som du selv har satt opp.

 

Ergo - det er NULL filters som bremser tilgang hos catch - men du må selv stå for sikkerheten.

Helmaks om du spør meg :D

 

Og btw - Catch bryr seg ikke filla om hva du bruker linja til, så lenge du ikke bryter noen abuse-regler. Sett opp hva du ønsker av servere.

 

Var det dette du spurte om da? :))

_________________

Jon E

 

 

[ Denne Melding var redigert av: JonE på 2002-01-08 20:56 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...