Gå til innhold

16 år og ivrig etter jakt - Hva trengs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

hei

 

du trenger teoretisk jegerprøve og ha betalt jegeravgift for og kunne jakte (eg vil anbefale at du tar kontakt med den lokale. jeger og fiske forreninga, den vet hva den prater om og skal arangere jegerprøve)... når du er 16 har du lov til å jakte uten voksen med hagle mens du må ha med voksen vis du jakte med rifle, da må du også ha årlig skyte prøve..

når det gjelder va dere trenger av matriel så er det bare ei hagle og ein boks med patroner, men det kan jo ofte være en fordel med varme klær hehe... du trenger jo ikkje kjøpe hagle med en gang, det går ann og låne, men husk utlånserklæring....

vis ingen av dere har jakttereng/skog så ta kontakt med en grunn eier som er litt grei, så pleier det som regel og ordne seg, men regn med og kansje måtte betale litt..

dere kan jakte småvilt (så lenge du er 16 kan du jakte storvilt sammens med voksen).. med småvilt menes alt av jakt bar fugel,ender, gjess, røyskatt, ekorn, mink, mår, rev, grevlig, hare osv.

 

det beste tipse eg kan gi er at dere tar kontakt med den lokale jeger og fiske forreninga og melder dere inn, som medlem så kan dere være med på kurs og jakt over hele landet på det meste av vilt, og foreninga sitter som regel med en del kunskap og kan som regel svare på det dere måtte ha av spørsmål, de arrangerer nok jegerprøver også.

Gå inn på www.njff.no for mere info

 

lykke til!!!

Lenke til kommentar
hei

 

du trenger teoretisk jegerprøve og ha betalt jegeravgift for og kunne jakte (eg vil anbefale at du tar kontakt med den lokale. jeger og fiske forreninga, den vet hva den prater om og skal arangere jegerprøve)... når du er 16 har du lov til å jakte uten voksen med hagle mens du må ha med voksen vis du jakte med rifle, da må du også ha årlig skyte prøve..

når det gjelder va dere trenger av matriel så er det bare ei hagle og ein boks med patroner, men det kan jo ofte være en fordel med varme klær hehe... du trenger jo ikkje kjøpe hagle med en gang, det går ann og låne, men husk utlånserklæring....

vis ingen av dere har jakttereng/skog så ta kontakt med en grunn eier som er litt grei, så pleier det som regel og ordne seg, men regn med og kansje måtte betale litt..

dere kan jakte småvilt (så lenge du er 16 kan du jakte storvilt sammens med voksen).. med småvilt menes alt av jakt bar fugel,ender, gjess, røyskatt, ekorn, mink, mår, rev, grevlig, hare osv.

 

det beste tipse eg kan gi er at dere tar kontakt med den lokale jeger og fiske forreninga og melder dere inn, som medlem så kan dere være med på kurs og jakt over hele landet på det meste av vilt, og foreninga sitter som regel med en del kunskap og kan som regel svare på det dere måtte ha av spørsmål, de arrangerer nok jegerprøver også.

Gå inn på www.njff.no for mere info

 

lykke til!!!

Takker for godt og utfyllende svar. Hva koster en grei hagle for en 16-åring? :)

Lenke til kommentar

hei

bare hyggelig det.

 

åssen hagle du burde kjøpe er vanskelig og si, men som 16 åring har du sikkert ikkje så alt for mye penger, og trenger sikkert de du har hehe, så da vil eg anbefale ei star baikal ij27..for eg regner med at du er ute etter ei over/under hagle.. star`en er ei veldig slite sterkk og god hagle, ikkje av de fineste men man kan ikkje for lange for mye til den prisen, det er ei bruks hagle..

et minus er at den ikkje er av de letteste med sine ca 3,2 kg viss eg husker riktig.. du burde kjøpe den i kaliber 12/76, (12 er kaliberet og 76 er lengda på patrona... standard er 70, 76 er magnum, og 89 er super magnum) da er det lett og få tak i amunisjon, det finnes andre kaliber også sånn som 10 16 og 20 men disse er som regel værre å få ammo til.. 10 og 16 kan nesten være umulige noen plasser, da må det bestilles...star`en har også ejektor og løse choker som er ett pluss....

så var det prisen da, i fjor ble den solgt for 3990,- husker ikkje va den er i år, men uansett så er det ei billig hagle med mye utstyr...

 

og viss ikkje denne faller i smak, så må du huske det at du ikkje burde kjøpe ei dyr hagle ennå, du er sikkert ikkje ferdig utvokst ennå, og det er en del som kan tilpasses den enkelte på ei hagle, så kjøp ei hagle nå, til ikkje meir enn ein 6000 kroner også venter du til du er ferdig utvokst også kan du kjøpe ei ny og dyrere som du får til passet deg og dine mål...

 

men et tips er, reis til en våpen handler så prøver du og holde og hive opp litt forskjelige hagler og ser om du finner ei som passer som ikkje er for dyr for deg, det finnes mye fint bruka vettu..

men eg annbefaler i alle fall star`en

 

lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...