Gå til innhold

Laser vs blekkprinter?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger ny fargeprinter (til hjemmebruk), og jeg lurer på hva som vil gi minst driftskostnader (blekk/toner) av laser eller blekkskriver. Den kommer ikke til å bli brukt til fotografier, men den kommer til å bli brukt (svært mye) til utskrifter av grafikk, stempeldesigner o.l. Det det derfor koker ned til er hva som blir billigst på sikt da den vil bli mye brukt. Jeg så på en HP Color LaserJet 2600N som koster 2500kr, men ser også at et sett tonere til denne koster like mye som printeren selv (!). Er det noen som har noen gode råd til en villfaren sjel? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg trenger ny fargeprinter (til hjemmebruk), og jeg lurer på hva som vil gi minst driftskostnader (blekk/toner) av laser eller blekkskriver. Den kommer ikke til å bli brukt til fotografier, men den kommer til å bli brukt (svært mye) til utskrifter av grafikk, stempeldesigner o.l. Det det derfor koker ned til er hva som blir billigst på sikt da den vil bli mye brukt. Jeg så på en HP Color LaserJet 2600N som koster 2500kr, men ser også at et sett tonere til denne koster like mye som printeren selv (!). Er det noen som har noen gode råd til en villfaren sjel? :D

 

 

Jeg køpte en Cannon pixma mp600 for ca 1800.- for en stund siden (tro de er noe billigere nå) den har separate blekkpatroner for hver farge slik at en slipper å skifte alle fargene i et, økonomi... Den har veldig god utskrift, scan og kopi kvalitet, klart og fint tror du hadde blitt fornøyd med en slik, det er i hvertfall jeg.

Endret av tobbelobb
Lenke til kommentar

Du nevner at du vil skrive ut grafikk, stempel design osv, men du nevner ikkje kva oppløysning du trenger.

 

Rekner du øre per utskrift så er laser fleire ganger billigere enn blekkskrivere, men blekkskrivere har større oppløysning i denne prisklassen.

 

For å finne ut kva som blir billigest må du se på er kor mange utskrifter du får av ein toner/blekk kassett og kva dekkgrad det antallet er basert på (vanligvis rundt 3-5% dekkgrad). Og deretter kan du rekne ut kva prisen per x antall kopier er. Husk å rekne om vist du vil vanligvis ha ein større dekkgrad osv.

Lenke til kommentar
Etter min mening er det bare på utskrift av glossy foto at blekk er bedre enn laser.

 

Jeg tror at en fargelaser vil være det beste valget. Med en fargelaser har du best holdbarhet på utskriftene, suveren utskriftskvalitet på tekst og grafikk samt lavere driftskostnader.

 

Ta en titt på denne tråden om samme topic.

 

 

har testet ut med en hp farge laser og en smasung farge opp mot Canon 610 på 4 forskjellige papir typer, 2 forskjellige gloss å 2 forskjellige matte.

laser er ikke i nærheten av bilde kvaliteten på bilde med høy oppløsning på hverken matt eller glossy papir.

matt papir ble det bra på laser men ikke bra nok, glossy er helt elendig resultat med laser

blekk skriver knuser laser enda på bilder men tiden vil jo vise når dette kan bli like bra.

får snart en pakke med glossy papir for laser skrivere så får jeg se om det blir bedre da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...