Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Store nettverksproblemer. Nettverket er ustabilt.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har to maskiner med WinXP som deler en linje fra NGT ved hjelp av en switch. Routeren server IP adresser via DHCP. Jeg har satt opp nettverket helt likt på begge to. Jeg brukte wizzarden og valgte-> "other" -> this machine is connnectet to the internet through a network hub. The other machines on the network are also connecting through this hub" eller noe i den dur. På den ene pc'en funker det fint, (stasjonere) mens på den andre funket det fint helt til i går. Nå har jeg prøvd alt jeg kan komme på og jeg trenger hjelp. Ja! begge er i samme workgroup. Begge har shared files og begge kan pinge hverandre. Jeg kan også pinge DNS serveren som ligger ute på nettet bak routeren. Med "Net View" klarer den å søke på maskinnavn.

 

Hvorfor kan jeg ikke ha faste IP adresser? Når jeg prøver dette så slutter interent å funke på begge maskinene.

 

Håper på hjelp.

Bernhard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du bruker fast ip med ngt cisco ruter, så må du sette den lokale ip en til 10.0.0.3 og oppover.

Gateway må du sette til 10.0.0.1

ungå å bruke 10.0.0.2. Det er fleire, meg inkludert, som av ein eller annen merkelig grunn har roblem med å bruke denne ip en.

Husk og å sette netmask til 255.255.255.0

Eg har cisco ruteren, men det samme burde gjelde for ruteren fra nettopia, hvis du har den istedenfor.

Lenke til kommentar

Hei, Grunnen til at du ikke har fått brukt nettet når du har satt opp fastip, kan være at du har glemt å legge til dns-serverne manuelt. Når cisco'en din deler ut ip'er via DHCP, så deler den også ut annen informasjon som dns-servere og gateway. Også må du huske å bruke riktige ip'er lokalt som er sagt tidligere 10.0.0.2, 10.0.0.3, 10.0.0.4 osv. Som gateway setter du 10.0.0.1 og på dns-servere så setter du NextGentel sine dns-servere. Da skal det fungere veldig fint.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg har prøvd alt dere nevner. Min router sender ut 10.24.137.81 og jeg bruker derfor samme 10.24.137.83 og 84 jeg har prøvd å sette routeren til 10.0.0.1 også, men det funket ikke og routeren blir tilbakesatt til 10.24.0137.81.

 

Problemet er for meg helt uforklarlig. Jeg har skrevet inn både Gateway og DNS server når jeg har forsøkt med fast IP uten at det har ført til noen bedring.

 

Bernhard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...