Gå til innhold

Nytt kabinett, igjen!


Anbefalte innlegg

Har lest litt gjennom de foregående trådene om folk som skal ha nytt kabinett, men jeg fant de egentlig ikke så veldig utfyllende for min del, da alle maskiner og ønsker er individuelle.

 

Jeg har selv ikke den aller bredeste kunnskapen om kabinetter, da jeg kjøpte mitt nåværende kabinett for... tja, seks år siden? Chieftec midi-tower.

 

Vel, over til saken. Har lest guiden øverst, så jeg skal prøve å komme med mine ønsker ganske konkret. Pris har ingenting å si (selv om det høres cocky ut). Jeg må ha plass til alt det "vanlige": PSU, DVD-brenner/spiller, floppy, ATX hovedkort og sannsynligvis et 8800 grafikk-kort (en eller annen utgave). Det som jeg ikke aaaner hvordan jeg skal finne ut, er plass til harddisker. Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe tre nye av dem. S-ATA alle tre, hvorav to vil være 7200RPM og en på 10 000RPM. I tillegg tenkte jeg å beholde mine tre gamle IDE-disker. Altså seks til sammen. Vil jeg være i stand til å smelle alle seks diskene inn i et midi-tower, eller bør jeg gå for et full-tower? Og hvordan funker det å koble tre S-ATA-disker med forskjellig hastighet (om noen skulle sitte med svaret på det også).

 

Dette vil være en PC som står på samme stedet hele tiden, ikke noe LAN-PC. Derfor er det også temmelig likegyldig hvordan den ser ut. Vil gjerne ha et kabinett med medfølgende vifter, slik at jeg slipper å styre noe med dette selv, da kunnskapen om all denne tilkoblingen er temmelig fraværende :p Lydisolering er også et pluss, så mest mulig stillegående hadde vært fint.

 

Mulig jeg redigerer senere, hvis det er noe som mangler :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt favorittkabinett er Antec Performance One P180/182 Som finnes i flere varianter. Test kan finnes både her, her og her (mange andre steder også, et populært kabinett)

 

Positivt:

- Det er stillegående

- Har ulike "soner" slik at kjøling blir mer effektivt

- Kommer med 3 vifter

 

Negativt:

- noe tyngre enn andre kabinetter

- litt knotete å bygge i (ta deg god tid så går det greit)

 

Sorry, må gå nå.. ..spør meg om hva du lurer på så skal jeg svare etter beste evne..

Lenke til kommentar
Ok, her kommer min uvitenhet inn i bildet; er det plass til seks disker og DVD-spiller i det kabinettet der, siden det tross alt bare er et midi-tower?

 

Med denne kan du med enkelhet få plass til 10 HD'er 1 DVD og 1 floppy (3,5") :cool:

 

(Forbehold: Vet ikke om det kan komme i konflikt med andre komponenter inne i PC da..)

 

Andre fordeler:

- HD-plassene har silikonforinger som demper HD-støy

- Vifteplassene (4 stk) er alle 120mm (stor vifte = lavt turtall = lav støy)

- Luftfilter forran (2 stk) (Mindre støv inni PC-en = beholder kjøleeffekt over tid)

- Spesiell konstruksjon av dørene (Som forhindrer resonans-støy)

 

Jeg sa at den var litt knotete å bygge i. Spesifikt så er det å få en grei løsning på HD'ene i det nederste kammeret. Her er det egentlig et must med SATA-kabel, men selv da krever det litt tilpassning. Hvis du tar deg god tid, og koser deg med jobben så går det nok veldig greit!

 

En annen ting som er rapportert med dette kabinettet er at strømkontakt til hovedkort blir for korte med enkelte strømforsyninger, men hvis dette oppstår kan man bruke noen av disse

 

Men les testene og brukererfaringene så finner du nok ut om dette er kabinettet for deg..

 

PS: Dette kabinettet har også en storebror som du kan lese mer om her MEn den ble kanskje litt overkill? :p

Lenke til kommentar

Takker så meget for alle innspill. Ser helt fint ut det kabinettet, og ekstra pluss for at det ikke er like stort som et maxi-tower! :) Det er plassen inni som er viktig, så får det heller ta litt ekstra plass i fysiske mål også, men om det kan ungås er det bare en fordel :) Ser ut til at jeg går for en Performance, ja :)

Lenke til kommentar
HAr også p182 og er svært fornøyd. Men det er sinnsykt tungt og jeg er nervøs hver gang jeg må flytte på det, siden det er en del plastikk og ingen bærehåndtak.

 

 

Hehe, heldigvis skal det ikke flyttes på så ofte at det gjør noe. Det eneste måtte være om jeg skal støvsuge/vaske der det står :D Det er vel viktigst om man farter mye rundt på LAN, o.l? Min skal faktisk være stasjonær, bokstavelig talt, og da kan det vel kanskje være en fordel om det er tungt og står der det skal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...