Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Trenger hjelp til bedre ytelse med spill i vista!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har for første gang halveis mekket min egen PC så man kan si jeg er en nybegynner når det kommer til slikt..

Ingrediensene er :

Strømforsyning: Epsilon 600 Watt

CPU : Intel Core 2 6600 Quad

Grafikkort: Gforce 8800 Ultra

Ram : DDR2 Corsair 2x2048 (4GB tilsammen)

HK: ASUS Maximus Formula

Dette her burde gi en veldig kraftig PC for gaming, men når jeg prøver spill som Bioshock og The Witcher merker jeg lagg og det går absolutt ikke glattfri som det burde gjøre med alt på fullt.

Som sagt har jeg aldri mekket en PC før, så jeg er ikke sikker på om jeg må gjøre et eller annet for å gi bedre ytelse til driverne mine, for at delene kan virke som de skal.

Det eneste jeg har gjort etter at jeg formaterte PCen er vel å installere de nyeste driverne til Vista og Grafikkortet, er det noe jeg har glemt fordi dette er ikke bra nok.

Hjelp til dette problemet hadde jeg satt stor pris på.

Takk.

Endret av Myagos
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

i spill tipper jeg det er grafikkkortet som setter begrensnigen, du må nok ha SLI eller CrossFire, for å kunne kjøre med alt på max, siden hoved kortet ditt ikke støtter SLI tror jeg nok løsningen blir å skru ned litt på grafikken :)

Endret av SirAmp
Skrevet (endret)

Jeg har jo brukt det samme kortet på en eldre maskin som funket minst like bra. Klarer ikke min PC å kjøre spill på full grafikk?

Endret av Myagos
Skrevet

det er nettop det jeg mener, i dette oppsettet, og etter hva du forklarer også ditt gamle, er det ikke cpu og ram som setter begrensningen i spill, men grafikkkortet.

Skrevet (endret)

Vista sluker sikkert noe av ytelsen. Men det er som regel er par innstillinger som du ikke burde ha på maks, disse er f.eks. "dynamiske skygger" og "dynamisk lys" (se etter tilsvarende benevnelser på engelsk osv i innstillingene til spillet). Det er et godt sted å begynne å skru ned på disse tingene fordi de slår veldig mye ut på ytelsen.

Andre ting du kan justere er teksturkvalitet (teksturfiltrering/oppløsning). Ofte er det liten synlig forskjell fra maks og litt under maks her.

Det høres kanskje merkelig ut, men selv en PC med det beste av det du får kjøpt inkludert SLI kan ha problemer med å kjøre de aller nyeste spillene 100% glatt med alt på maks. Da snakker vi PC i 20.000-30.000 kroners-klassen... Akkurat nå med generasjonsskifte på Windows til Vista og DirectX til versjon 10 er DX10-kortene forholdsvis svake i forhold til hvor kravstore de nye effektene er.

Endret av tommyms
Skrevet

Du kan prøve å kjøre sjekke hva du får i WEI (Windows Experience Index)

Det vil gi deg en pekepinn på om noe er helt galt, sjekk hva som gir lavest ytelse.

Max index er 5,9 og vil tro at alle dine komponenter bør ligge over 5.

Skrevet (endret)

Dem ligger på 5.2

Prosessor : 5,9

Minne (Ram) : 5,2

Grafikk: 5,9

Spillgrafikk: 5,6

Primær harddisk: 5,3

Endret av Myagos
Skrevet
Dem ligger på 5.2

Hva ligger på 5.2 ?

Når du du sjekker dette skal du kunne se verdiene for Prosessor, minne, grafikk, gaming grafikk og harddisk.

Hvis det er harddisken som ligger på 5.2 er det greit, hvis det er noe annet så har du kanskje et driver problem.

Skrevet

Høres ekstremt merkelig ut, jeg kjørte Bioshock på et 8800gts 320mb på vista når spillet kom,

og hadde 0 problemer med å kjøre det på max. Og det var med en AMD 5600+ (2,8ghz dualcore)

SLi/Crossfire er overrated og mest for entusiaster.

Med det skjermkortet (som da er det beste på planeten for øyeblikket når man tenker på spilling)

og cpu + minne som du har der skal du kunne kjøre alt som finnes (bortsett kanskje fra crysis) på max,

incl full AA og AF.

Eneste jeg kan tenke meg det er at du ikke har kjørt windows update, og fått alle performance & stability updatene.

du kan ta en titt på denne siden: http://www.nvidia.com/object/windows_vista_hotfixes.html

og få taki den nyeste DX10 versionen http://www.gamesforwindows.com/en-US/About...irectx10-a.aspx

Disse skal øke ytelsen endel (fleste av de skal ha kommet ned via automatic updates/windows updates).

Alt i alt høres det ganske merkelig ut at du har performance problemer, jeg tipper det er driver problemer

for vista er ganske så nice til spilling etter egen erfaring, seff, man mister kanskje noen _få_ fps, men det er

hardly noe du trenger å begymre deg for med den rimelig heftige riggen du har mekket deg der :)

ps. ettersom jeg kan se så har du 2xpci-e x16 slots, så du kan kjøre SLi, men jeg vil ikke anbefale det :)

Skrevet

Spillgrafikk ratingen var ikke spesielt høy, har vel det samme på et 8600GTS kort.

Ellers er verdiene normale dersom du ikke har klokket, da burde ram ha vært høyere.

Er ikke kjent med 8800 Ultra og hva det bør yte, finnes det ikke et enkelt program som tester dette enkelt, men mer omfattende enn WEI?

Skrevet

Hei anotherzen jeg synes også det er veldig merkelig. Computern burde fungere mye bedre enn dette til spilling, har selvfølgelig lastet ned alle vista oppdateringer untatt språkpakkene.

Hva burde jeg laste ned "Latest DirectX 10 Driver" ?

Spillgrafikk ratingen var ikke spesielt høy, har vel det samme på et 8600GTS kort.

Ellers er verdiene normale dersom du ikke har klokket, da burde ram ha vært høyere.

Er ikke kjent med 8800 Ultra og hva det bør yte, finnes det ikke et enkelt program som tester dette enkelt, men mer omfattende enn WEI?

Har ikke klokket, vet ikke hvordan man gjør det. 8800 Ultra skal være det beste kortet man kan få tak i.

Skrevet
ps. ettersom jeg kan se så har du 2xpci-e x16 slots, så du kan kjøre SLi, men jeg vil ikke anbefale det :)

dette stemmer ikke, kortet ditt har x38 brikkesett, som støtter CrossFire, ikke SLI

Skrevet

dette stemmer ikke, kortet ditt har x38 brikkesett, som støtter CrossFire, ikke SLI

SLI og CrossFire har ikke noe med saken å gjøre dersom man ikke har 2 kort koplet sammen.

Last ned absolutt alle oppdateringer og installer driveren fra nVidia for skjermkortet, ikke bruk Microsofts skjermdriver, det er mitt første tips.

Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Satt minnebrikkene rett på HK?

Slikt at busshastigheten blir 800 MHz?

Blå mot blå og sort mot sort...

Skrevet
Satt minnebrikkene rett på HK?

Slikt at busshastigheten blir 800 MHz?

Blå mot blå og sort mot sort...

Hvordan ser jeg om minnebrikkene er satt inn riktig?

Kan du gå litt dypere inn i hvordan jeg får busshastigheten til 800 MHz og hva mener du med blå og sort mot sort? Jeg er ikke den flinkeste til hardware :)

Last ned absolutt alle oppdateringer og installer driveren fra nVidia for skjermkortet, ikke bruk Microsofts skjermdriver, det er mitt første tips.

Har allerede slettet Microsoft sine skjermdrivere og erstattet dem med de fra NVIDIA sin hjemmeside.

Skrevet

jeg har ytelesen 5.9 på alt utenom prossesor, den ligger på 5.7. minne er pc6400 800mhz, gpu er 8800gts 640mb. hd 2 wd 500 i raid 0.. med en hadde jeg ytelse på 5.7 der. så hele greia virker rart. last ned 3dmark06 og oppgi score her, alt der burde ligge på 5.9 utenom hd. lastet ned nyeste drivere til hovedkortet ditt. biosen feks kan ha mye å si. økte 3000 3dmark. når vista var nytt med en bios update,, hvilken skjerm har du. kjører du burde kjøre bioshock på maks uansett i oppløsningen 1650x1050 det klarer man med 8600 gt/gts. da dette spillet krever lite.. the witcher har flere hatt problemer med framedrops. sånn at du vet det.. men det var en rar spill ytelse score,

håper alt ordner seg for deg..

MVH

Negoliaz

Skrevet

Hva mener du med slettet microsoft sine skjermdrivere? avinstallerer du de ikke på rett måte kan det bli trøbbel.

Driverene til skjermkortet ditt er nok ikke installert rett, 8800ultra skal gi 5.9 i Vista score.

prøv og avinstaller driverene, restart og installer driverene på ny.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...