Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge om til Xenon lys i VW Sharan, evt. 1000 kastere


Reggy

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva det vil koste å bygge om til Xenon lys i VW Sharan 2004 modell. ?

 

Evt. vil det være lurere å sette på ekstra fjernlys/ 1000 m kastere?.

 

Finnes det noen verksted / butikker som setter inn ekstra lys. 1000 meter kastere kan være kledelig på enkelte SUV eller lignende, på en Sharan føler jeg de må bygges inn under grillen ved tåkelysene. Kan kreve litt og kanskje like greit at en får proffer til noe slikt... finnnes de?

 

(fra 2004 kom VW Sharan med sin siste facelift. Noen som vet om hovedlysene ble utbedret til det bedre da i forhold til forrige modeller)

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Xenon krever automatisk høydejustering.

Mange ulovlige sett som selges på Finn. Vær obs.

NEI!!

 

Ettermontering av "xenon" er utelukkende forbudt uten at hele lykta byttes til godkjent lykt som er godkjent med ønsket pæreteknologi. Ferdig. Det finnes ikke unntak. Det finnes INGEN lykter godkjent for både halogen og "xenon". ALLE sett som selges med Hx-pære er ulovlig å montere, fordi det finnes ikke godkjente lykter som benytter halogensokler og utladningspærer (afaik).

 

Nå har jeg aldri kjørt en bil med ettermontert "xenon", men jeg skal likevel påstå at man ikke bør tro på reklamene til slike kits. Jeg har ganske mange ganger studert hvordan lysspredningen blir når slikt ettermonteres. Resultatet er ofte en helt feil lysspredning, og ofte at der det skal være lite lys, der blir det mye lys, og der det skal være mye lys blir det middels mye lys. Dette er grunnen til at det blender ved ettermonterting i nærlys.

 

Grunnen til dette ligger i forskjellen på hvordan lyset kommer fra en gjødetråd, og hvordan det kommer fra en lysbue ("xenon"). En glødetråd i en billyspære er typisk en coilet, spiralformet, tråd som er festet på to eksakte punkter (feil punkt gir feil spredning). Lyset fra denne tråden er slik at det aller meste går 90 grader ut fra tråden, mens noe går til sidene. Maks lys ligger midt på tråden (hvitt lys), mens minimum lys ligger ytterst (gulaktig lys). Det en typisk halogereflektor gjør er å ta lyset som går til siden og strø det dit det skal være lite lys (rett forran bilen, og til sidene), og reflektere de punktene med maks lys rett forover eller dit det skal være maks lys. En halogenreflektor vil alltid blande mye på lyset, fordi jo mer blandet det er, jo hvitere vil det virke.

 

En xenon-pære funker slik at det står to elektroder mot hverandre med en spesifisert avstand. Mellom disse dannes det en lysbue. Det er ingen kontakt mellom elektrodene, så det er ingen glødetråd. En lysbue vil typisk bøye seg oppover pga. varm gass vil stige. I motsetning til halogentråden vil derfor en xenon-bue være noe bøyd. Dette er noe en reflektor godkjent for xenon tar hensyn til. Ytterst på lysbuen ved elektrodene er det mest lys, og dette lyset går alle veier, ikke 90 grader i forhold til lysbuen slik halogen. Det lyset som ligger der er et ganske sterkt blått lys. Det lyset som ligger midt på lysbuen vil en xenonlyskaster distribuere dit det skal være minst lys (rett forran bilen, samt ut til siden), mens det som ligger ytterst på lysbuen blir distribuert dit det skal være maks.

 

En oppsummering av mye teknisk stoff er at en xenonpære funker absolutt motsatt av en halogepære, så tross markedsføringen av at lysbuen er plassert på samme sted som halogentråden, så blir lysspredningen helt feil. Typisk lysspredning er maks lys rett forran bilen og rett ut til sidene, mens mindre forover. Det gir akkurat samme effekt som det å kjøre med tåkelys. Man tror man har bedre lys, fordi man ser bare rett nedover, men i virkeligheten ser man kortere enn med halogenpærer fordi mesteparten av lyset ligger bare rett forran bilen.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Xenon krever automatisk høydejustering.

Mange ulovlige sett som selges på Finn. Vær obs.

NEI!!

 

Ettermontering av "xenon" er utelukkende forbudt uten at hele lykta byttes til godkjent lykt som er godkjent med ønsket pæreteknologi. Ferdig. Det finnes ikke unntak. Det finnes INGEN lykter godkjent for både halogen og "xenon". ALLE sett som selges med Hx-pære er ulovlig å montere, fordi det finnes ikke godkjente lykter som benytter halogensokler og utladningspærer (afaik).

 

....

 

En oppsummering av mye teknisk stoff er at en xenonpære funker absolutt motsatt av en halogepære, så tross markedsføringen av at lysbuen er plassert på samme sted som halogentråden, så blir lysspredningen helt feil. Typisk lysspredning er maks lys rett forran bilen og rett ut til sidene, mens mindre forover. Det gir akkurat samme effekt som det å kjøre med tåkelys. Man tror man har bedre lys, fordi man ser bare rett nedover, men i virkeligheten ser man kortere enn med halogenpærer fordi mesteparten av lyset ligger bare rett forran bilen.

 

 

jonepet, du virker som en ivrig motstander av ettermontert xenon...

Kan du fortelle meg hva som er så galt med å montere xenon i linselys?

Disse blender jo ikke, uansett hva som er bak de. Du kan putte linsene foran et lysrør, eller holde de opp mot sola, den jevne cut-off linjen er der uansett og sørger for at man ikke blir blendet. Det eneste som ikke blir optimalt med ettermontert xenon i linselys er jo at lysbildet som legger seg på vegen ikke blir dannet slik det er tenkt. Dette er da ingen trafikkfare er det vel?

Lenke til kommentar

Det sier bare at du ikke kjenner til hvordan en lyskaster blir designet. Det er ikke slik at det hives en parabol bakpå pæra med en linse foran, og ferdig. De første lyskasterdesignene var slik, men ikke nå lengre.

 

En "linselykt" eller en prosjeksjonslykt er ikke bare en linse som forventer at tilfeldig lysbilde prensentert fra baksiden. Linsa står for èn oppgave, og det er å spre det allerede konstruerte lysbildet ut, altså en spredelinse. Selve lysbildet blir ikke i noen som helst form konstruert av linsa, men av reflektoren på baksiden. Reflektoren er designet slik at den skal gi et perfekt lysbilde basert på hvordan tråden/lysbuen distribuerer lyset, i tillegg til å ta hensyn til at alt lyset ikke har samme farge, og ikke kan bli distribuert samlet.

 

En reflektor blir designet for å spre lys overalt, ikke bare der du ser det er tydelig opplyst. I tillegg skal alle punkter i lysbildet ha forskjellig lysdistribusjon. Det sier seg f.eks selv at det trengs mer lys distribuert til de punktene som skal ligge 80 meter foran, mens det trengs svært lite f.eks 5 meter forran. Ingen av dagens lysteknologier gir et helt jevnt lys. En glødetråd har svakt lys helt inntil elektrodetilkoblingene, og svært mye lys på midten av tråden, mens en lysbue har svært sterkt lys akkurat rundt elektrodene, men lite lys på midten. Dette brukes ved at en halogenreflektor sprer lyset fra midten dit det skal være mye lys, og det som ligger helt ytterst dit det skal være mest lys. Lyset som spres rett ut til siden på en halogenpære spres dit det skal være svært lite lys, f.eks til strølys (som må være der, men skal være i svært liten grad). Det sier seg selv at en reflektor for lys basert på lysbuer må være totalt motsatt.

 

post-19072-1200768586_thumb.jpg

 

Det er en grunn til at om du ligger bak en bil med ettermontert xenonlys, enten det er linselys, eller gamle lykter, så ser det ut som at bilen kjører med tåkelys. Det er ikke fordi cut-off-grensen er blitt endret på, men fordi reflektoren forventer et helt annet lysbilde enn den for levert.

 

En grei regel er at jo nyere en reflektor er, jo mer tar den hensyn til hvordan lyskilden sprer lyset. Det er derfor en gammel lykt faktisk vil gi et vesentlig dårligere lys, selv om det benyttes akkurat samme pæretype.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Kan bekrefte det jonepet sier. Det er overhode ikke tillatt og bruke xenon pærer i lykter konstruert for halogen pære her til lands. Det er heller ikke tillatt å montere i en lykt begegnet for xenon hvis ikke denne lykten kan bevege seg etter understellet på bilen (automatisk nivåregulering). Bilen skal også ha lyktespylere.

En annen ting er at hvis dette blir gjort krever bilen ny typegodkjenning. Velger man å kjøre uten denne typegodkjenningen er loven klar. Modernifisering av kjøretøy uten typegodkjenning = avskilting på stedet!

 

Hadde nå bare disse som skal håndtere dette ute i trafikken lært seg forskjellene.

Dette med ombygningssett fra halogenpære til xenon er et økende problem på Norske veier og er direkte trafikkfarlig. Møtende trafikk blir så blendet at hvis det nå skulle være folk på veien vil den blendte bilisten ikke oppdage denne person tidsnok og mulighetene for et fatalt utfall er økende.

 

Mitt råd er: La være å montere slike ombygningssett. Du ser ikke bedre slik reklamen forteller. Bare salgstriks!!

Lenke til kommentar

joda, er klar over at det er ulovlig å ettermontere slike kit, men det er like ulovlig å sette en for sterk pære i blinklyset liksom.

 

det med automatisk høydejustering er så som så...

f.eks litt tidligere audi a8 ble levert med xenon uten automatisk høydejustering, og de er like så vel godkjent og kjører på norske veier i dag.

 

skal man ettermontere xenon f.eks i en 95 modell a6 (som kunne bli levert med xenon), kreves det kun at man bytter begge lyktene for at dette skal bli godkjent (til den nette sum av 27000 kr) kilde: mølller

Lenke til kommentar
Kan bekrefte det jonepet sier. Det er overhode ikke tillatt og bruke xenon pærer i lykter konstruert for halogen pære her til lands. Det er heller ikke tillatt å montere i en lykt begegnet for xenon hvis ikke denne lykten kan bevege seg etter understellet på bilen (automatisk nivåregulering). Bilen skal også ha lyktespylere.

En annen ting er at hvis dette blir gjort krever bilen ny typegodkjenning. Velger man å kjøre uten denne typegodkjenningen er loven klar. Modernifisering av kjøretøy uten typegodkjenning = avskilting på stedet!

 

Hadde nå bare disse som skal håndtere dette ute i trafikken lært seg forskjellene.

Dette med ombygningssett fra halogenpære til xenon er et økende problem på Norske veier og er direkte trafikkfarlig. Møtende trafikk blir så blendet at hvis det nå skulle være folk på veien vil den blendte bilisten ikke oppdage denne person tidsnok og mulighetene for et fatalt utfall er økende.

 

Mitt råd er: La være å montere slike ombygningssett. Du ser ikke bedre slik reklamen forteller. Bare salgstriks!!

 

Det er tydleg at mange motstandere av xenon ettermonteringssett ikkje har sett forskjellen av lysspredning med sine eigen auge. greitt nok med litt strølys, men det blender ALDRI så mykje som alle påstår. har Sett på biler med og uten linslys det er ikkje noke sjenerendes lys i det heile tatt i forhold til orginalmontert xenon. orginale xenon blender meir enn når dei er uheldig lasta og du møter dei i ein opp eller nedover bakke. dei linsene er så prosjektert at den cutofflinja er så markert at du får heile lysstyrken midt i trynet når det er lite grann for mykje helling i vegen.

 

Etter mi meining så er det 100% forsvarleg å montere xenon på biler som i utgangspunktet har så dårlege elsystem eller lykter at ein ikkje ser vegen meir enn 10m framfor bilen. er få biler fram til 90 tallet som har lys som virkeleg er brukandes på norske veger.

 

Eg irriterer meg ikkje over folk som køyre med ulovleg sett då eg veit at dei ofte sliter med elendig lys med vanleg halogenpære... Strølyset er virkele ikkje noke særleg blendende i forhold til bilar med feiljustert lys og andre geniale oppfinnelser som apekattene som køyrer med grøftelys og nærlys på samtidig...

Lenke til kommentar
Det er tydleg at mange motstandere av xenon ettermonteringssett ikkje har sett forskjellen av lysspredning med sine eigen auge.

Det sier vel mer om hvordan forkjemperene ser på lyset. Det er ingenting som skiller seg så tydelig ut på hvor mye det blender og reduserer sikt forover (LES: Forbi møtende kjøretøy) som xenonlys.

 

greitt nok med litt strølys, men det blender ALDRI så mykje som alle påstår.

Det du påstår her er egentlig at alle biler burde hatt nærlys som i praksis er fjernlys rettet rett nedover, fordi strølyset ikke er så nøye

 

har Sett på biler med og uten linslys det er ikkje noke sjenerendes lys i det heile tatt i forhold til orginalmontert xenon.

Da er det flere muligheter:

1) Du er en av dem som uansett ser rett i lyset, og dermed ikke merker noen forskjell.

2) Du har ikke sett mange nok.

3) Du bryr deg fint lite om hva du ser.

 

orginale xenon blender meir enn når dei er uheldig lasta og du møter dei i ein opp eller nedover bakke. dei linsene er så prosjektert at den cutofflinja er så markert at du får heile lysstyrken midt i trynet når det er lite grann for mykje helling i vegen.

Ref. strølys er en positiv ting? Du mener altså at siden xenonpærene lyser såpass mye, så er det en positiv ting at de sprer lyset i alle retninger, fordi det dermed blir mindre lys når en virkelig ser inn i strålen?

 

Etter mi meining så er det 100% forsvarleg å montere xenon på biler som i utgangspunktet har så dårlege elsystem eller lykter at ein ikkje ser vegen meir enn 10m framfor bilen. er få biler fram til 90 tallet som har lys som virkeleg er brukandes på norske veger.

 

Eg irriterer meg ikkje over folk som køyre med ulovleg sett då eg veit at dei ofte sliter med elendig lys med vanleg halogenpære...

Man får ikke en meter mer sikt med ettermontert xenon i forhold til halogen. Ref. mitt innlegg lengre opp.

 

Strølyset er virkele ikkje noke særleg blendende i forhold til bilar med feiljustert lys ... og andre geniale oppfinnelser som apekattene som køyrer med grøftelys og nærlys på samtidig...

Det er jo litt genialt at jeg iblandt ser følgende på èn og samme bil:

 

1) Ettermontert xenon i nærlys, ganske feiljustert dersom en skal tro dine beskrivelser for hvordan ettermontert xenon ser ut.

2) Ettermontert xenon i tåkelys. I seg selv gir det kraftig blending, fordi tåkelys er ikke beregnet for å være de lyktene som blender minst.

3) Alt på samtidig.

 

Som du ser, du kan gjerne si at de som ettermonterer skal stille lysene sine rett ned, og ikke bruke mer lys enn tillatt uansett, osv. men uansett vil det eksistere de som rett og slett tror reklamen og tror de får mer lys, og som egentlig driter i hva andre mener om deres lys, eller hvor mye de andre ser.

 

Jeg tror du skal revurdere dine påstander om at det er 100% trygt og forsvarlig å ettermontere slikt.

 

Btw. Om man skal tro dine beskrivelser om hvor mye bedre lys, hvor mye positivt som ligger i strølys, osv. så tror jeg at jeg tar et glass eller noe fra kjøkkenet, dekke det med alufolie, og putte inn det sterkeste jeg finner av pære, og bruker det som nærlys. Dette er i praksis resultatet når man ettermonterer en pære med annen karakteristikk enn det som er originalt.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Mye motstand mot ettermontert xenon lys.

 

Men hva med å bygge inn ekstralys under grillen til Sharaen. Der kan det lages en åpning hvor en kanskje kan plassere ekstralys uten at det bygges utenpå...Men jeg vet jo ikke hvor effektivt det er med de så lavt plassert. Kan jo uansett ikke bli dårligere.

 

Ikke det at jeg heller vet hvor dårlig lys det er på Sharanen. Men fikk bare et tips om at jeg burde prioritere å kjøpe en med xenon....Så tenkte jeg i forhold til import at det kunne være vanskelig å finne den rette bilen og ville evt ha valget med ekstralys/ ettermontert xenon....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg syntes det ble betraktelig mer oversikterlig foran bilen ja, så en del lenger og mere spredd en før, pluss det du ser er mere klart på en måte.. Men som skrevet har dette en del med lyktene og gjøre. Hadde det først med vanlige reflektor lykter, da ble det ikke noe bra. Men med linselyktene ble det helt anderledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...