Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har skjermkortet tatt kvelden? X1900GT med vpu recovery.


Anbefalte innlegg

Jeg har som sagt et X1900GT, som i det siste har gitt meg mer og mer trøbbel. Det virker som det kommer litt random, men skjermbildet henger seg eller blir svart og lyden henger også. Hvis jeg har aktivert VPU recovery kommer jeg ofte ut i windows, men uten denne henger den seg bare og trenger en restart.

 

Jeg lurer på om dette kan være skjermkortet selv eller om det kan være andre ting som minne eller PSU.

 

Jeg har tidligere klokket skjermkortet noe, uten at jeg tror det har noen sammenheng forøvrig. Brukte ATI's eget program i CCC. Klokket ned igjen. Har byttet ut kjøleren på skjermkortet med en Zalman VF900-Cu. Temperaturen ligger ikke særlig høyt, kanskje rundt 50 grader når dette skjer (når jeg ser etter i CCC etter multitasking fra spillet)

 

Har oppdatert driver til nyeste fra ATI fordi det skjedde så ofte, uten at det hjalp. Jeg flashet BIOS til nyeste versjon (2406), og da ble det bra resten av den kvelden (et par timer). Nå er det tilbake igjen (dagen etter).

 

Har forøvrig et CMOS problem med at date/time ikke stemmer. Tror ikke dette er relatert, og jeg må vel bare kjøpe et nytt batteri (selv om jeg bare har hatt maskinen i litt over 1 år).

 

 

PC-en består av følgende:

 

kabinett: Lian Li PC-7

cpu: Intel Core 2 Duo E6600 m/Scythe "Ninja" SCNJ-1000 kjøler

RAM: OCZ Gold GX XTC DDR2 PC2-5400 2048MB

Skjermkort: Sapphire Radeon X1900 GT m/Zalman VF900-Cu kjøler

PSU: Hiper HPU-4B580 (type-R) 580w

MB: Asus P5W DH Deluxe

Samsung SpinPoint P120 250 GB

DVD: Nec ND-3550

 

Hva er mest sannsynlig årsak? Har skjermkortet tatt kvelden??

 

Trenger noen noe mer informasjon, er det bare å spørre, så skal jeg se hva jeg kan finne frem!

 

 

mvh

Torgard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Henger bare bildet og lyden seg? Skjer det bare i spill og 3D?

 

Bildet blir enten svart eller så kommer det "no input" beskjed på skjermen. Dette kan typisk være noen sekunder, etterfulgt av VPU recovery beskjed i windows (hvis jeg har det aktivert). Lyden henger seg som regel.

 

Skjer kun i 3d applikasjoner som spill. Har bare testet CoD4 og WOW nå, men har tidligere hatt artefakter i flere spill (trekanter, streker fra teksturer over hele skjermen o.l.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...