Gå til innhold

CPU kjøp og fremtid for 775 sokkel


oRacLe

Anbefalte innlegg

jeg skal kjøpe det meste nytt i min pc.

jeg lurer på om dere tror sokkel 775 er en sokkel som kommer til å vare et år eller 2 til?

jeg vil gjerne kunne oppgradere senere uten å måtte bytte HK.

jeg ble lovet at 939 sokkelen kom til å eksistere innen min garanti tid da jeg kjøpte mitt HK da.. det viste seg å være feil.

nå må jeg bytte alt.

og vil 45nm cpu benytte en ny sokkel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

45nm Intel CPU-er av gjeldende generasjon, dvs C2D og C2Q vil bruke 775. Neste prosessorgenerasjon fra Intel, Nehalem vil bruke ny sokkel. Dette fordi Intel da tar i bruk integrert minnekontroller, noe som klart krever ny sokkel med flere pinner. Nehalem kommer vel helt på slutten av året/eller i 2009.

 

Primært kan du ikke forvente at HK kan oppgraderes med nyeste generasjon CPU-er i mer enn 1 1/2 år (inntil 2 år). Selv om sokkelen beholdes vil andre endringer i "plattform" ofte medføre at det ikke er mulig med nødvendige BIOS-oppgraderinger for nye CPU-er. Vi har sett dette tydelig på 775 plattformen, der enkelte 975x baserte HK ikke kunne oppgraderes til C2D. Trolig vil også kort basert på nForce4 og enkelte andre tidlige AM2 brikkesett, ikke kunne oppgraderes til Phenom, selv om kortene er pinkompatible.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...