Gå til innhold

Overklokking av AMD Athlon 64 X2 4000+ 2.1GHz?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei jeg lurer på om det er vits å overklokke min prosessor siden den er egentlig dårlig men vil ikke kjøpe ny.

Hvis dere svarer bør dere gjøre det detaljert siden jeg forstår meg ikke på BIOS'en min.

Håper på svar fort

Det burde gå å overklokke denne til 2.5 GHz eller litt mer uten store anstrengelser. Det vil si en økning i MHz på ca. 20 % som vil merkes godt. Å gi en detaljert beskrivelse om framgangsmåten er vanskelig siden du ikke gir noen opplysninger om din maskinvare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
http://dump.no/view/files/3df785c999c8/Hardware_inlegg.JPG

Her er det et bilde men du må Zoome inn en gang eller to for at det skal bli bra.

Bildet kom ikke opp når jeg hadde Så jeg bare har en link i toppen.

Jeg har overklokket både Ram og Cpu. Jeg tror det er Ram og Hovedkortet som holder meg igjen.

Håper noen leser dette :thumbup:

 

Jeg vil tro det er HT-linken som holder igjen videre klokking, prøv og senke den et hakk, så vil jeg tro du når en god del lengre. :)

Lenke til kommentar

Gjør som nevnt over her, senk HTT multipliern et hakk så bør det hjelpe på. Hvis det ikke løser problemet, så kan du også øke vcore litt siden den ikke er så høy enda. Men pass for all del på temperaturene, men øking av spenning er det siste du prøver hvis du ikke kommer lengre.

Lenke til kommentar

Let i biosen etter noe som heter HT Link, HTT multi eller lignende, navnet varierer fra bios til bios. Det er en multiplier som går fra 1x-5x. Reduser denne til 3x, post bilde hvis du ikke finner det. Den bruker som regel å være på samme sted som du stiller FSB osv.

Lenke til kommentar

Det der er multipliern på cpuen, det er to forskjellige multipliere. Den ene som du hadde bilde av bestemmer cpuens hastighet. Altså hvis du har for eksempel en FSB på 220 og cpu multiplier på 10x, så blir cpuens hastighet 10 x 220 = 2200mhz. Den andre (HTT/HT link eller hva du nå vil kalle det) er FSB x HTT multipliern. Hvis du da opererer med en FSB på 220 og har en HTT multiplier på 4x så vil du få en hastighet av 880mhz. HTT bør du holde under 1000mhz, siden overklokk av denne ofte kan stoppe videre klokking av cpuen. Redusering av denne frekvensen resulterer i at du taper minimalt av ytelse, faktisk har jeg aldri merket noen forskjell enten jeg kjørte denne på 200 eller 1000mhz.

 

Som du kansje også så på eksemplet jeg skrev ovenfor, så er alt styrt av FSB (Front Side Bus). Det er egentlig FSB du øker når du klokker. Men ikke alle komponenter tåler like mye klokking som cpuen, og det er her multipliere osv kommer inn. Disse reduserer hastigheten på de andre frekvensene som ikke holder følge for å oppnå høyere cpu klokk. Når du øker FSB så økes ikke bare cpu hastigheten, men også minnet samt HTT klokkes i tillegg.

 

For å forandre på HTT multipliern så må du inn i biosen. Se deg litt rundt om i biosen og gjør deg litt kjent, så lenge du ikke tukler med innstillingene så er det ikke farlig. Let etter FSB, cpu multi osv, det bruker ofte å ligge i samme området som de innstillingene der. Post gjerne bilder av biosen hvis du ikke finner frem i det hele tatt.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...