Gå til innhold

Skal kjøpe kamera, for en jungel !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann alle sammen.

Jeg skal kjøpe nytt kamera til min kjære, hun har fra før en Ixus V3, jadda, gammelt kamera. ;)

Mitt største problem er å velge kamera fra jungelen der ute og trenger gode råd, da tiden begynner å bli litt knapp.

Jenta mi liker å ta masse bilder, bruker kameraet mye, men er litt lite teknisk av seg og vil ikke at ting skal være for avansert med masse knapper osv osv...

Hun har også relativt små hender og tynne fingre, så et veldig stort kamera går heller ikke ann.

Jeg har kikket litt på ixus 75 og ixus 950, enkelt grunnet de er i samme "serien" som det hun har fra før, men blir jo gal av alle for og imot man leser om. Har også kikket litt på Fuji F40 også. Jeg blir gal....

Er facedetection nødvendig ?

Burde kamera ha bildestabilisator ?

Føler at jeg står fast og klarer ikke å bestemme meg, håper det kommer noen med en hjelpende hånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Svært mange av de som kjøper lommekamera har ofte som hovedmål å bruke det til selskap, på by'n og i det hele tatt mye innendørs og dermed dårlig lys. Det, sammen med det faktum at de aller fleste lommekamera har altfor høy oppløsning og altfor liten bildebrikke, gjør at mange blir skuffet over mye støygrums på innebilder. Ixus er ikke særlig mye bedre enn de fleste andre der. De er lekre på design, men hovedkriteriet for kamera burde jo være bildekvalitet. Siden du nevner Fujis F40fd, er dt faktisk et glimrende valg. Fujifilm har nemlig klart det kunststykket å utvikle en spesiell teknikk på sine bildebrikker, som gjør at de skiller seg fra de aller fleste andre ved å kunne kjøre tildels høy ISO-verdi uten at man drukner i støy. Jeg har nylig kjøpt F40fd selv, og ble svært positivt overrasket over at innebilder ved ISO400 var overraskende gode, det kan jeg bare glemme med mitt store ultrazoomkamera, selv ved ISO200 er det tydelig støy der.

I tillegg har F40fd en særdeles sterk autofokushjelpelampe som hjelper godt til med fokus i dårlig lys. Se mer av mine erfaringer og testbilder på min kameraside.

Endret av manskow
Skrevet

2toomy91, har lest den testen mange ganger, men valget falt på F40fd, nå gjenstår det bare å se om det er ok for jenta mi også....

God Jul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...