Gå til innhold

Hvordan lage kreditnota?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en oppdragsgiver. Og så har jeg fått moms fra han, som jeg ikke skulle trekt fra han på fakturaen. Men nå sier fylkesskattekontoret at jeg skal betale momsen tilbake til han. Og jeg må sende kopi av kreditnota tilbake til fylkesskattekontoret.

 

Kan noen hjelpe meg å lage en simpel kreditnota, jeg har ikke snøring hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg har en oppdragsgiver. Og så har jeg fått moms fra han, som jeg ikke skulle trekt fra han på fakturaen. Men nå sier fylkesskattekontoret at jeg skal betale momsen tilbake til han. Og jeg må sende kopi av kreditnota tilbake til fylkesskattekontoret.

 

Kan noen hjelpe meg å lage en simpel kreditnota, jeg har ikke snøring hvordan man gjør det.

 

 

Hvilket program bruker du til fakturering?

 

I de fleste program kan du bare bruke -1 i antall og legge inn beløpet som er fakturert for mye!

 

Da får du ut en faktura med minus beløp (altså en kreditnota) trenger ikke å stå kreditnota på papiret så lenge beløpet går i minus!

 

Prøv dette!

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for svar.

 

Jeg bruker ikke noe faktureringsprogram i det hele tatt. Jeg har et enkeltmannsforetak og er ikke regnskapspliktig, men jeg har som alle andre bokføringsplikt, så jeg har det egentlig veldig rotete. Jeg har en haug med kvitteringer/bilag osv.

 

Så, men må jeg tilbakeføre HELE beløpet til kunden eller må jeg bare sende ut kreditnotaen som korrekterer det og så kan jeg betale tilbake KUN momsen?

Lenke til kommentar
Hei.

Takk for svar.

 

Jeg bruker ikke noe faktureringsprogram i det hele tatt. Jeg har et enkeltmannsforetak og er ikke regnskapspliktig, men jeg har som alle andre bokføringsplikt, så jeg har det egentlig veldig rotete. Jeg har en haug med kvitteringer/bilag osv.

 

Så, men må jeg tilbakeføre HELE beløpet til kunden eller må jeg bare sende ut kreditnotaen som korrekterer det og så kan jeg betale tilbake KUN momsen?

 

 

Hvis det er momsen som er feil. så må det være nok å kreditere bare den, vil ellers anbefale deg å laste ned et gratis norsk fakturaprogram, der er det mulighet til purring kreditnota osv. du ser med en gang hvem som ikke har betalt osv. det vil lette arbeidet mye!

 

Du kan laste ned programmet her, (WinVask) programmet har fått 5`er av brukerne på denne siden!

 

http://itpro.no/download.php?op=viewdownlo...ils&lid=900

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+432

Beklager å vekke opp igjen en så gammel tråd, men jeg lurer på noe. Jeg er i en situasjon der jeg skal oppheve en faktura med kreditnota, og har i den forbindelse lest litt rundt. Det jeg har lest andre steder stemmer ikke med det kaarebeate sier. Som jeg har forstått det skal totalen i et kreditnota alltid være positiv, altså ikke en minus-sum...?

 

Skulle gjerne også sett eksempel på et kreditnota. Bruker et faktureringsprogram som heter Billings, og har ikke funnet noen slik funksjon der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...