Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ryggproblemer - trenger øvelser


FrkMim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen vet helt hva som er feil, men smertene går ihvertfall fra korsryggen, langs hele ryggen og nakken og opp i hodet. Mest på venstre side, så når jeg trener styrke bruker jeg visst nesten bare musklene på den ene siden, så den ene siden er ganske mye sterkere enn den andre (jeg har ikke vært klar over dette før nå nylig). Muskulaturen er full av vonde "knuter", men jeg er usikker på om det er dette som er hele problemet eller om det også er noe feil med skjelettet eller andre ting.

 

Det har vart lenge, så det sitter dypt i.

 

Jeg har tatt noen yoga- og pilatestimer, og jeg merker at det gjør godt å få løst opp (tøyd). En ergoterapeut jeg kjenner sier jeg må styrke de mindre, innerste musklene i ryggen ved hjelp av øvelser, men jeg har ikke fått vist noen enda, og jeg har aldri drevet med denne type trening før (har alltid trent mest vekter).

Lenke til kommentar

Det kan hende du trenger en god masasje også, men pilates skal jo være bra for

hele kroppen vis du har en bra trener.

Vektene kan ha noe med at du har vondt i ryggen, kanskje du alltid har trent feil uten å vite det.

De indre musklene i ryggen, er det de stabiliserings musklene du mener?

Isåfall er de best å trene på treningsball. Jeg skal sjekke om jeg finner noe på nettet så skal jeg sende en link til deg.:)

 

Klem

Lenke til kommentar
Det kan hende du trenger en god masasje også, men pilates skal jo være bra for

hele kroppen vis du har en bra trener.

 

Jeg har trent på timer på SATS, og det har fungert fint. Trener også litt yoga, men må bli flinkere til å gjøre det hjemme også utenom klassene.

 

Vektene kan ha noe med at du har vondt i ryggen, kanskje du alltid har trent feil uten å vite det.

 

Jeg har alltid vært nøye på å være god på teknikk og å løfte riktig, men det blir uansett feil hvis ryggen er skjev. Derfor tar jeg meg en pause fra de tunge vektene nå, til ryggen har blitt mer stabil.

 

De indre musklene i ryggen, er det de stabiliserings musklene du mener?

Isåfall er de best å trene på treningsball. Jeg skal sjekke om jeg finner noe på nettet så skal jeg sende en link til deg.:)

Sikkert stabiliseringsmuskler. ;)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Det kan hende du trenger en god masasje også, men pilates skal jo være bra for

hele kroppen vis du har en bra trener.

 

Jeg har trent på timer på SATS, og det har fungert fint. Trener også litt yoga, men må bli flinkere til å gjøre det hjemme også utenom klassene.

 

Vektene kan ha noe med at du har vondt i ryggen, kanskje du alltid har trent feil uten å vite det.

 

Jeg har alltid vært nøye på å være god på teknikk og å løfte riktig, men det blir uansett feil hvis ryggen er skjev. Derfor tar jeg meg en pause fra de tunge vektene nå, til ryggen har blitt mer stabil.

 

De indre musklene i ryggen, er det de stabiliserings musklene du mener?

Isåfall er de best å trene på treningsball. Jeg skal sjekke om jeg finner noe på nettet så skal jeg sende en link til deg.:)

Sikkert stabiliseringsmuskler. ;)

 

Takk!

Jeg glemte vist å sende deg de linkene jeg:p

Har du funnet ut noe om det selv?

 

Klem

Lenke til kommentar
Massasje er deilig, men hjelper ingenting. Kom deg til fysioterapaut først som sist, og få et ordentlig treningsopplegg. Hvis det er muskulære plager, selvfølgelig.

 

Massasje alene funker ikke, men det hjelper i hverdagen for å få løst opp i noen av spenningene.

 

Fysioterapi hjelper ikke. Kiropraktor funker til dels, men hvis du leste tråden så ser du at jeg trenger øvelser nå i julen, som jeg kan drive med mens jeg venter på å få time etter jul.

 

Her står det litt om Core trening, men ikke øvelser da: http://www.woman24.no/trim_og_fitness/article32329.ece

Her er det noen smarte øvelser: http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=35

 

Vis du vil finne ut mer om det søk på core trening, eller kjernemuskulatur.

 

 

Klem

 

Takk skal du ha.

Lenke til kommentar

Husk at sterke magemuskler er viktig for en stabil rygg, siden muskelgruppene balanserer hverandre. Prøv forsiktig med vanlige situps, cruncher og diagonal-situps (obligues). For ryggøvelser kan det være greit med kattestrekk (stå på alle fire, og krøll ryggen), ligge flatt og løfte først overkroppen LITT opp fra gulver, og så gjøre det samme med bena, og å stå på alle fire og løfte motstående arm og ben fra gulver. Ikke så tunge øvelser, men det kan kanskje få løst litt opp i musklene dine. :)

 

Ta en titt på denne siden for basic pilates skills + beskrivelser av en del enkle øvelser: http://pilatesexercise.org/

 

Her er det en del videoer, bl.a. en som heter "Pilates: How To Prevent And Relieve Lower Backache " http://www.videojug.com/film/pilates-how-t...-lower-backache

 

Hvis du ikke har en treningsmatte, kan det muligens holde å brette sammen et ullpledd el.l. for å få litt polstring mellom deg og gulvet.

 

Er det en svømmehall i nærheten? Sjekk om det er noen med litt varmere vann, men tror nok at selv noen runder i et vanlig basseng kan gi deg litt avspenning.

Lenke til kommentar
Massasje alene funker ikke, men det hjelper i hverdagen for å få løst opp i noen av spenningene.

 

Fysioterapi hjelper ikke. Kiropraktor funker til dels, men hvis du leste tråden så ser du at jeg trenger øvelser nå i julen, som jeg kan drive med mens jeg venter på å få time etter jul.

Greia med fysoterapi er at som regel at man får treningsopplegg så man selv kan kvitte seg med plagene. Når du eksplisitt ber om øvelser for å gjøre ryggen bedre, ber du i praksis om en behandling à la fysioterapi. Men du kjenner antagelig dine egne plager best, så jeg skal ikke prøve å innbille deg hva som hjelper og hva som ikke hjelper. =)

Lenke til kommentar
Massasje alene funker ikke, men det hjelper i hverdagen for å få løst opp i noen av spenningene.

 

Fysioterapi hjelper ikke. Kiropraktor funker til dels, men hvis du leste tråden så ser du at jeg trenger øvelser nå i julen, som jeg kan drive med mens jeg venter på å få time etter jul.

Greia med fysoterapi er at som regel at man får treningsopplegg så man selv kan kvitte seg med plagene. Når du eksplisitt ber om øvelser for å gjøre ryggen bedre, ber du i praksis om en behandling à la fysioterapi. Men du kjenner antagelig dine egne plager best, så jeg skal ikke prøve å innbille deg hva som hjelper og hva som ikke hjelper. =)

 

Ja, men poenget mitt er at jeg trenger øvelser FØR jeg får gått til behandling. ;)

 

Jeg skal få hjelp av en ergoterapeut i tillegg til kiropraktor, siden jeg da altså har gått til fysioterapeut før uten at det hjalp. Men øvelsene er sikkert like.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om å løse opp i ryggen så har jeg en øvelse som hjelper både meg og min far mye

 

Da var det bare å få forklart den da...

 

Du ligger på ryggen flat, hendene over hodet. Så tar du høyre foten og legger den på skrå over magen sånn at tærna kommer oppover mot skuldra, og la foten dra kroppen mot siden du drar foten til, mens den andre foten ligger flat nedover. Gjenta med andre foten et par ganger. Denne funker best for meg, jeg fikk beskjed av legene å gjøre dette.

 

Den andre er å ligge på ryggen med hendene ned langs siden, trekke knærna oppover og bevege begge føttene side til side, dette fungerer best hvis du er en person av litt størrelse hvis jeg har forstått riktig.

 

Vet ikke om dette vil hjelpe deg, men det kan vel være greit å prøve, løser bra opp for meg i hvert fall :) lykke til

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...