Gå til innhold

Hvor mye kan jeg tyne min E6600 med stock-kjøler?


Anbefalte innlegg

Jeg har en E6600 som nå kjører på 3GHz med stock-kjøleren. idle temperaturen er 45c (system 35). Er dette safe, eller kan jeg kjøre den litt til..?

 

CPU Voltage: 1,46325

FSB Voltage: 1,4

Memory: 1,8

 

Busshasrigheter

CPU:3015Mhz

FSB: 1340Mhz

Memory: 670Mhz

 

FSB voltage lyser rødt i nVIDIA Monitor, det samme gjør CPU,fsb og memory bussene. Er det noe å bry seg om?

 

Har planer om å bytte ut min stockkjøler med denne, så har jeg tenkt å kjøpe disse minnebrikkene, eller bør jeg gå for PC7200 800Mhz CL4-utgaven istedenfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fasiten er at vi ikke kan vite det for deg generelt. Det du kan gjøre, derimot, er følgende:

-Teste stabilitet med SuperPi (da vet du om du har nok spenning for å kjøre frekvensen din)

-Overvåke temperatur under Orthos load på begge kjerner. 60-65 grader load er det jeg har lært er grensen til full sikkerhet (du kan nok kjøre over det og, men det er helt og fullt på eget ansvar, og det er nok en reell fare her).

-Orthos er også en grei stabilitetstest, kjør det f.eks over natta og se om du får noen feil.

 

Er den stabil og ikke for varm, er det bare å kjøre videre. Men du bør ikke gå over 1.55Vcore på luft. Er den ustabil, øker du volten, men pass på temperatur.

Lenke til kommentar

Idle tempen har ikke noe å si med om du kan gå høyere eller ikke.

Last ned Orthos eller Prime95, og kjør en av disse programmene. Da vil du få 100% last på begge kjernene.

Last også ned CoreTemp 0.95.4, denne viser riktig temperatur på kjernene.

 

Når du har gjort dette, kom tilbake og si ifra om en av programmene feilet og hvor høy temp du har :)

Men siden du har stock kjøler er det nok ganske så varmt allerede. Regner med rundt 60'c med full load.

 

Edit: Og fjern nTune ASAP, den skal visstnok ha gitt korrupte bioser. Jeg har ikke fått det, men har lest om mange.

PS: var litt sen :p

Endret av morgus
Lenke til kommentar

Hvor mye du kan tyne E6600 varierer mye fra prosessor til prosessor. Kjørte imidlertid min E6600 stabilt på 3,2Ghz ved 1,45V.

Multiplier satt til 8, og FSB til 400.

Vil uansett anbefale deg å bytte ut stock kjøleren snarest. En mye bedre kjøler koster ikke mange kronene, og vil gjøre underverker på temperaturene ved OC.

Lenke til kommentar

update:

 

coretemp viser:

core1: 51c

core 2: 48c

tjunction: 85c (??)

VID: 1,3250v

 

skal kjøre Orthos nuh

 

 

update 2:

etter 5 minutter, 2 tester

core1: 59c

core2: 59c

 

 

update 3:

etter 10 minutter, 3 tester

core1: 56c

core2: 55c

 

 

update 4:

etter 17 minutter, 5 tester, 4000 Lucas-Lehmer

core1: 60c

core2: 60c

 

 

update 5:

etter 19 minutter, 2 tester 800000 Lucas-Lehmer (+5 på 4000 såklart)

core1: 66c

core2: 66c

 

etter 25 minutter, 5 tester 800000

core1: 67-69c

core2: 65-69c

Endret av viiite
Lenke til kommentar
update:

 

coretemp viser:

core1: 51c

core 2: 48c

tjunction: 85c (??)

VID: 1,3250v

 

skal kjøre Orthos nuh

Tjunction skal du bare ignorere ;)

men hvis det er på idle bør du bytte den kjøleren, det der blir hot.

På stock kjøleren min kom jeg glatt opp i 60'c med 45'c på kjernene idle.

''VID'' kan du også bare ignorere, det er bare standard volt som cpu'n bruker fra fabrikk.

 

Update: Fikk du beskjed om at en av kjernene feilet?

Og du bør vente med videre klokking før du får deg en god kjøler.

 

Update2: STOPP der du :)

Er farlig nær det som er maks.

Endret av morgus
Lenke til kommentar

blir nok en CNPS9700NT på meg ja :) andre gode kjølere? har også planer om en Primecooler arkony viftekontroller og en-to deltaer :) 120mm seff. har nå 5 120mm vifter, men de er ikke akkurat så gode. tre primecooler og to som fulgte med lian-li kabinettet.

 

@morguns: fikk ikke noem melding nei.

forresten, hva kjører du ditt 8800gt på? jeg får kun 9300 i 3dmark :/ slik jeg har det nå. var oppe i 10 000 i går.. kjører da med 4x aa, skal jeg gjøre det eller ikke..?

Endret av viiite
Lenke til kommentar
blir nok en CNPS9700NT på meg ja :) andre gode kjølere? har også planer om en Primecooler arkony viftekontroller og en-to deltaer :) 120mm seff. har nå 5 120mm vifter, men de er ikke akkurat så gode. tre primecooler og to som fulgte med lian-li kabinettet.

 

@morguns: fikk ikke noem melding nei.

forresten, hva kjører du ditt 8800gt på? jeg får kun 9300 i 3dmark :/ slik jeg har det nå. var oppe i 10 000 i går.. kjører da med 4x aa, skal jeg gjøre det eller ikke..?

Bra, da er den stabil nok ihvertfall for normal bruk, men når du får deg en bedre kjøler prøv en times tid, da vet du at den er 100% stabil :)

Angående kjøler, jeg har bare erfaring med Zalman 7000B-Cu, funker helt fint for min bruk. Du kan evt prøve å spørre i kjølings-delen av forumet.

Så 3dmark, vanlig testmåte der er å kjøre 1280x1024, uten AA og AF.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Personlig kan jeg anbefale noctua NH-U12F, har den selv og den fungerer veldig bra, men thermalright ultra 120 extreme skal visstnok være hakket bedre, uten at jeg hat testet dette.

Lenke til kommentar
11485 i 3dmark nuh :D

@morgus og du har 200points mer enn meg og 300mhz mer cpukraft og mye bedre minne :p

 

kjører 8800gt for øvrig på 732/1803/995 uten problemer.

Grattis :thumbup:

Var litt mer normal score det ja med oppsettet ditt :)

Har ikke testa 8800GT kortet mitt ordentlig enda, får prøve meg fram litt i juleferien.

Lenke til kommentar

Har klart å tyne E6600 til 3,9 med den zalman vifta, ble ikke orthos stabil da... Kjører til vanlig 3,4ghz. 1,45v cpu, 1,4nb 2,1v ram. Vet ikke hva tempen ligger på nå siden jeg ikke finner noe tempprogram som funker på vista x64. Eneste jeg vet er at NB(680i) blir sykt varm, har derfor satt en vifte på den.

Lenke til kommentar
Har klart å tyne E6600 til 3,9 med den zalman vifta, ble ikke orthos stabil da... Kjører til vanlig 3,4ghz. 1,45v cpu, 1,4nb 2,1v ram. Vet ikke hva tempen ligger på nå siden jeg ikke finner noe tempprogram som funker på vista x64. Eneste jeg vet er at NB(680i) blir sykt varm, har derfor satt en vifte på den.

Nice, har ikke samme HK som deg, så vet ikke hvordan det er med varme på det, men jeg satte på vifta til NB på mitt HK før jeg monterte det inn i kabbiset, likesågreit tenkte jeg (har Evga sitt 680i)

Kan nok gå opp dit jeg og, men har ikke hatt så mye tid til å tweake det fullt ut. Har vært på 3,4 thou.

Lenke til kommentar

Må si meg fornøyd med min hw egentlig :) selv om minne ikke er verdens beste.. kjører det på 860MHz (tror jeg? :/) -ser ikke noe info i cpuz heller ^^

 

driver crysis på 1024@high med 4xAA/AF i ca 29fps avrage vil jeg si.

 

 

Men hva tror dere om minnemodulene jeg skrev om lengre opp? PC7200 800Mhz CL4 eller PC8500 1066MHz CL5? 400kr prisforskjell..

 

forresten, dersom jeg har to moduler i spor0 og 1 på PC7200 800Mhz feks, og i spor2 og 3 pc5300 667Mhz, hva skjer da? :/ blir det trengt? blir PC7200 modulene redusert til å yte likt med PC5300?

Endret av viiite
Lenke til kommentar
Må si meg fornøyd med min hw egentlig :) selv om minne ikke er verdens beste.. kjører det på 860MHz (tror jeg? :/) -ser ikke noe info i cpuz heller ^^

 

driver crysis på 1024@high med 4xAA/AF i ca 29fps avrage vil jeg si.

 

 

Men hva tror dere om minnemodulene jeg skrev om lengre opp? PC7200 800Mhz CL4 eller PC8500 1066MHz CL5? 400kr prisforskjell..

 

forresten, dersom jeg har to moduler i spor0 og 1 på PC7200 800Mhz feks, og i spor2 og 3 pc5300 667Mhz, hva skjer da? :/ blir det trengt? blir PC7200 modulene redusert til å yte likt med PC5300?

Litt rart du ikke ser noe i Cpu-z, har du nyeste (1.42)?

Hvis du kjører minne på samme frekvens som cpu'n kan du gange fsb'n din med 2 for å få minnefrekvensen.

Hvis det stemmer at du kjører minnet ditt på den frekvensen trenger du ikke å kjøpe nytt. Hvis ikke så vil jeg faktisk anbefale de jeg har, de er billige og funker som f. :)

Endret av morgus
Lenke til kommentar

regner med du mener FSB som 335 og ikke 1340 x2 :p 335x2 er jo ~667Mhz.

 

er de modulene du har sli-sertifisert da? :p da kan jeg kjøre de på 1200mhz :D derfor jeg vil ha de SLI-brikkene fra OCZ. de er jo også billige. 400kr for 7200 800mhz cl4

 

 

hadde cpuz 137. har 142 nuh. 333mhz sier de. da er det vell gange det med to sikkert?

Endret av viiite
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
det med klokking av cpu, går det mye på varme? så en kan lett ha den på 3-4ghz så lenge den holder på ca 50c load?

 

Jeg ville holdt meg under ca. 65c load og under 1,5v Vcore ved bruk av en god luftkjøler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...