just_me Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 får ikke bootet fra orginal xp cd, NTLDR mangler hva gjør jeg?
Dewil Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 (endret) hmm.. sjekk om plata er ripete og at cd romen du leser fra ikke er defekt. det kan også være feil på harddisken som forårsaker problemet. Endret 11. desember 2007 av Dewil
just_me Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Skrevet 11. desember 2007 (endret) hd =funker cd-rom =funker cd =nesten ikke riper i det hele tatt Endret 11. desember 2007 av just_me
Dewil Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 da må det være noe som skjer i overføringen av filene fra plata til disken. hvor gammel er maskinen? hva slags cpu o.l. har du?
just_me Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Skrevet 11. desember 2007 ca halvt år gammel pc og QX6700 hd booter xp fra hd helt fint
Dewil Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 (endret) sjekk instillingene i bios at maskinen booter fra riktig disk.. sjekk også denne artikkelen Endret 11. desember 2007 av Dewil
just_me Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Skrevet 11. desember 2007 (endret) bios står til og bote fra cd og jeg har ikke 2000 eller 98 så får ikke instalert det men vet du\dere om et program for xp og formatere til fat32 har en annen disk jeg kan formarere til fat32 hvis jeg får det till Endret 11. desember 2007 av just_me
just_me Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Skrevet 11. desember 2007 partition magic kan dette.. partition magic tenker og tenker og setter den som fat32 og tenker og tenker så vips var dar den ntfs igjen :S
mistercartman Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 Formatering til fat32 og/eller ntfs skal gå an i XP installasjonen. Sikker på at maskinen faktisk forsøker å boote fra cd`en og ikke bare direkte fra hdd`en?
Dewil Skrevet 11. desember 2007 Skrevet 11. desember 2007 (endret) kan tenkes at det er noe rart med disken. forsøk å få kjørt en check disk på den, formatter den i ntfs først, så høyreklikk på disken i min datamaskin og velg verktøy. her velger du scandisk eller på engelsk som jeg kjører error-checking. trykk check now eller (sjekk nå. el.l..) merk av begge boksene og ok. hvis maskinen spør om reboot så gjør du det. maskinen vil scanne disken under oppstart. (hvis disken er over 32Gb må du ha den i ntfs...) dette kan fikse eventuelle filsystem feil og sektor feil Endret 11. desember 2007 av Dewil
just_me Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 Formatering til fat32 og/eller ntfs skal gå an i XP installasjonen. Sikker på at maskinen faktisk forsøker å boote fra cd`en og ikke bare direkte fra hdd`en? satt opp PC-en med kunn en tom hd startet den opp uten xp cd = sett inn en boot disk.... osv..osv... så da satt jeg inn xp cd da får jeg NTLDR mangler kan tenkes at det er noe rart med disken. forsøk å få kjørt en check disk på den, formatter den i ntfs først, så høyreklikk på disken i min datamaskin og velg verktøy. her velger du scandisk eller på engelsk som jeg kjører error-checking. trykk check now eller (sjekk nå. el.l..) merk av begge boksene og ok. hvis maskinen spør om reboot så gjør du det. maskinen vil scanne disken under oppstart. (hvis disken er over 32Gb må du ha den i ntfs...) dette kan fikse eventuelle filsystem feil og sektor feil har formatert 3 hd'er flere ganger og prøvd mellom hver gang (spinpoint s-ata 80gb \alle er et ca. halvt år gamle
Dewil Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 (endret) så dette frøst nå: satt opp PC-en med kunn en tom hd startet den opp uten xp cd = sett inn en boot disk.... osv..osv... så da satt jeg inn xp cd da får jeg NTLDR mangler ville forsøkt meg på et annet installasjon medium. sjekk at cd rom faktisk virker. sjekk kabler mellom cd rom og hk. prøv en linux distro også Endret 12. desember 2007 av Dewil
just_me Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 så dette frøst nå:satt opp PC-en med kunn en tom hd startet den opp uten xp cd = sett inn en boot disk.... osv..osv... så da satt jeg inn xp cd da får jeg NTLDR mangler ville forsøkt meg på et annet installasjon medium. sjekk at cd rom faktisk virker. sjekk kabler mellom cd rom og hk. prøv en linux distro også hd og cd rom og kabler til hk er jeg 110% sikker at funker
Dewil Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 men fremdeles noe som er feil da.. im am out of ideas.. håper du finner en løsning der ute..
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 (endret) Prøv å resette bios instillingene. (clear cmos) ved å finne fram hovedkort manualen og bla deg fram til du finner clear cmos pinnene, eller ta ut klokkebatteriet til hovedkortet i 15 sek. Prøv så å starte på ny, gå inn i BIOS og sett CDROM som første boot prioritet. Du skal nå klare å boote opp xp-cden. Hvorfor skal du ha FAT32? Fikk ikke dette med meg. Husk at med FAT32, kan du ikke ha filer over 4gb. Du kan velge dette under xp installasjonen. Lykke til! Endret 12. desember 2007 av Slettet-rOwOH6vg
just_me Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 det er sto i guide som det ble linket til her at fat32 var "tingen" og "oppgradere" derifa skulle funke har striker extreme så har reset cmos knapp på hk, men er hjelper ikke, klokke bateriet hjelper heller ikke.
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 (endret) Prøv å boote opp cd uten at harddiskene er koblet i. Er det blitt satt noen master/slave pin på bak på dvd/cd-romen? Står dvd/cd-romen du bruker som master/first dvd/cd-drive i BIOS? Har du deaktivert floppy drive fra første boot prioritet? (Ta Disable her) Problemet med "NTLDR is missing" er at BIOSEN ikke finner en riktig boot partisjon på enten harddisken eller cd`en. Klarer du å åpne cd`en inne i windows? Funker autoplay funksjonen som skal poppe opp når du setter xp-cden i mens du er i windows? Endret 12. desember 2007 av Slettet-rOwOH6vg
just_me Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Skrevet 13. desember 2007 CD-en starter automatisk når jeg er inne i windows når jeg setter den i og cd rom stør som første prioritet. men hva står egentelig NTLDR for?
:chribruu Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 fra google: Short for NT Loader, a program loaded from the hard drive boot sector that displays the Microsoft Windows NT startup menu and helps Windows NT load. Gjelder for XP og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå