Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med frys

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en maskin som har fungert meget bra i lang tid. Maskinen står på en bod og fungerer bl.annet som server til Squeezebox. De siste ukene har den plutselig begynt å skape seg.

Symptomene er at jeg merker at den ikke er på nett. Når jeg sjekker den så sender den ikke noe signal til skjermen. Det går ikke an å skru av og på caps lock på tastatur etc. Rett og slett en kjempefrys. Før tok det kjempelang tid før det skjedde, men nå tok det bare en time før den gikk i baret, så det virker som om den fryser kjappere og kjappere. Nå siste gangen så skrudde jeg på skjermen, og det var faktisk bilde, men det var fryst og musepeker etc lot seg ikke bevege. Var ikke logget på maskinen en gang, den frøys i påloggingsbildet.

Jeg har en mistanke om hva det kan være. Vifta på skjermkortet skrangler og sliter noe helt forferdelig. Tror egentlig den er gåen. Dette kan vel forklare at bildet bare fryser uten tegn til blåskjerm eller noe ifno i logger?

Det som er litt rart er at jeg fyrte opp en Ubuntu Live-cd og lot den stå mange dager helt uten problemer. Ubuntu'en har derimot ikke drivere til skjermkortet mitt installert, så den kjører nok i en eller annen vga-modus. Windows bruker Nvidia sine drivere, så det kan kanskje være at den kjører i en annen modus som gjør at den genererer mer varme?

Regner ikke med at det er minne, cpu, disker eller noe som er galt, siden alt kjørte flott i Linux.

Noen idèer? Skal nok bytte skjermkort når jeg får tak i et nytt, men tenkte jeg skulle høre her først.

Endret av steinrr
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...