Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

skrive artikkel i norsk


Anbefalte innlegg

Oppgave:

 

Skriv en artikkel eller et innlegg der du legger fram ditt syn på hvordan unge lovbrytere bør gjøre opp for seg. Begrunn synspunktene dine.

 

Lag tittel selv.

 

 

D e oppgaven min. Eg bare lurte på om någen konne hjolpe meg litt i begynnelsen?, sånn at eg komme inn i skrivingå. eg står heilt fast. NEED HELP PLEASE! takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn med å skrive noen punkter du kunne tenke deg å drøfte/ha med i teskte:

 

Feks:

 

Hva bør krimnell lavalder være, når er man gammel nok til å stilles til ansvar for hva man gjør?

Hvordan de bør gjøre opp for seg? Hva er "effektiv" straff som gjør at de ikke begår nye lovbrudd (det er jo det som er målet med straffen) Psykologtimer, samfunnsarbeid, bøter, utsatt førerkort, husarrest, fengsel, foreldre straffes? Andre ting?

 

Hvilket ansvar har foreldrene for det som har skjedd og hvordan kan de delta i "straffen" for å gjøre den mer effektiv.

 

 

Sett så opp en disposisjon hvor du har en tråd igjennom emnene du vil diskutere som gjør at du ikke får voldsomme hopp, men en helhet i teksten.

 

Ikke avlutt med en konklusjon av typen "alle var enige om at det hadde vært en fin dag".

Avslutt gjerne med en utfording på hvilke områder som må tas tak i eller typen "det er derfor viktig at det settes mer fokus på....."

Lenke til kommentar

takk så mye med hjelpen Ekko :)

 

EDIT:

 

OPPGAVE 3:

 

Den kriminelle lavalderen i Norge er 15 år. Men jeg synes at den kanskje bør justeres litt, alt etter hvilken forbrytelse den personen gjør. For eksempel: hvis en 14 år gammel gutt begår mord, slipper han da unna? Siden loven sier jo at de som er under 15 år ikke kan straffes for noe de har gjort.

 

En eventuell straff til mord kan jo da være: psykologitimer, barnevernet, bøter, samfunnsarbeid, og muligens at foreldrene også skal straffes. Det virker vel egentlig ganske rettferdig syns jeg.

 

Hvis barnet til noen foreldre, begynner med dop, stjele, og å utføre kriminelle handlinger, og den kriminelle er under lavalderen, da er det helt riktig at foreldrene skal ta straffen for barnets handlinger.

 

 

kossen hørres d ud? må minst 500 ord, å eg fått jernteppe nå. D her e bare kladden, komme sikkert te å endra endel

Endret av KennyMafakka
Lenke til kommentar

Du kan skrive om hva slags straff de kan/burde få.

Du kan skrive hva du synes om de forskjellige straffene, om de burde være strengere osv.

 

Selv Synes jeg det er aaaaaltfor dårlig ang straff her i norge, aaaltfor dårlig.

 

Det er kun nynorsk og bokmål her i forumet(tror jeg), så du burde ikke skrive dialekt, spesielt ikke stavanger dialekt :tease:

Lenke til kommentar

Du skriver kanskje litt "muntlig". Feks denne setningen

 

"Siden loven sier jo at de som er under 15 år ikke kan straffes for noe de har gjort. "

 

Denne setningen er litt muntlig og egentlig ikke en hel enkeltstående setning, det mangler noe i den. Den henger ikke skikkelig sammen med setningen foran heller.

 

Forresten så slipper vel ikke en 14åring unaa, det er vel bare det at han ikke kan dømmes som en voksen og sendes i fengsel. Barnevern og institusjoner er vel fremdelse sannsynlige alternativ.

 

Du kan kanskje skrive litt mer ut om hvilken efefkt psykologitimer har på et barn kontra fengsel elelr instisusjon. Kanskje skrive noe om at vha. samfunstjeneste må de gi tilbake til samfunnet pga det de har gjort og lærer slik mer om hvordan samfunnet funegrer. Hvert av de punktene kan du skrive litt mer om og gjerne sette opp mot hverandre med fordeler og ulemper. Å kaste noen i fengsel er enkelere og raskere enn psykologtimer, men et fungerende individ er mer verdt for samfunnet en en person som sitter i fengsel og kanskje der blir utdannet til et liv med kriminalitet.

 

Uansett, gå igjennom teksten din, prøv å skrive litt mindre muntlig. Sjekk for stavefeil og se litt på hvor mye komma du bruker.

 

 

Hvis barnet til noen foreldre, begynner med dop, stjele, og å utføre kriminelle handlinger, og den kriminelle er under lavalderen, da er det helt riktig at foreldrene skal ta straffen for barnets handlinger.

 

Denne setningen er for lang og kan deles opp. I tillegg er første delen av den gramatisk feil.

"Begynner med stjele" går ikke an å si, "begynner stjele" kan man heller ikke si.

 

edit: ejg ser jeg har endel skrivefeil, men gidder ikke rette dem, er trossalt ikek jeg som skal levere inn:-)

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...