Gå til innhold

finner ikke harddisk


h0ax

Anbefalte innlegg

Hei, i dag byttet jeg ut mitt gamle GIGABYTE P4 hovedkort med et litt nyere MSI K8N Neo4 /m AMD Atholn 64. Problemet nå er derimot at når jeg kommer til Bios POST'en så finner den ingen av harddiskene

IDE Primay Master: None

IDE Primary Slave: None

...

osv

 

Er sikker på at koblingene er rett, og at harddiskene har strøm osv. kan det hjelpe å flashe bios?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du satt jumperen riktig? Er alle kablene satt skikkelig inn?

jumper skal til slave ikke sant? jeg har prøvd alle kombinasjoner, men nå bytta jeg om slik at jumper->slave, og da fikk jeg bare svart skjerm. Ikke POST engang :/

Om den skal være slave kommer jo an på konfigurasjonen din. Gjetter at det er gal jumperinstilling som gjør det; det fungerte jo med det forrige oppsettet.

Lenke til kommentar
Har du satt jumperen riktig? Er alle kablene satt skikkelig inn?

jumper skal til slave ikke sant? jeg har prøvd alle kombinasjoner, men nå bytta jeg om slik at jumper->slave, og da fikk jeg bare svart skjerm. Ikke POST engang :/

Om den skal være slave kommer jo an på konfigurasjonen din. Gjetter at det er gal jumperinstilling som gjør det; det fungerte jo med det forrige oppsettet.

 

fungerte og fungerte, bytter jeg om kommer jeg fram til POST ihvertfall før den forteller meg jeg ikke får bootet :p

Lenke til kommentar
Har du satt jumperen riktig? Er alle kablene satt skikkelig inn?

jumper skal til slave ikke sant? jeg har prøvd alle kombinasjoner, men nå bytta jeg om slik at jumper->slave, og da fikk jeg bare svart skjerm. Ikke POST engang :/

Om den skal være slave kommer jo an på konfigurasjonen din. Gjetter at det er gal jumperinstilling som gjør det; det fungerte jo med det forrige oppsettet.

 

fungerte og fungerte, bytter jeg om kommer jeg fram til POST ihvertfall før den forteller meg jeg ikke får bootet :p

Når jeg sa forrige oppsettet mente jeg P4-systemet ditt (regner med at det fungerte; du sa ikke noe annet).

 

Prøv å sette alle jumperene på cable select.

Lenke til kommentar
jeg fjerna den andre harddisken og lot kun primærharddisken være inni nå. Får svart skjerm med både Cable Select og Master or Single Drive, skjønner ikke dette :/

Ser ut som du må inn i BIOS og sette opp diskene manuelt. Du må jo dit uansett for å sette riktig tid og dato og gjøre andre innstillinger. Sette beste bootrekkefølge, sjekke at RAID-kontroller og floppy (FDC) er disablet hvis de ikke brukes osv.

 

Se Integrated Peripherals --> IDE Devices Config. --> OnChip IDE Channel 0 og 1. Enable begge + IDE DMA transfer access. Jeg kjører 2 sata-disker, slik at begge sata-valgene er enablet her, men med ide-disker kan du disable der.

 

Som dere har nevnt, det kan være lurt å installere med kun 1 disk, og heller koble til nr.2 når alt er oppdatert og ingen mangler/ konflikter er å se i enhetsbehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...