Hurley Skrevet 7. februar 2003 Skrevet 7. februar 2003 Hei igjen... melding = "Skriv inn filbane og filnavn: (Eks: C:tmptmp.txt)" tittel = "Last fra fil..." fil = InputBox(melding, tittel) sr = IO.File.OpenText(fil) ansattnr = CDbl(sr.ReadLine) fornavn = sr.ReadLine etternavn = sr.ReadLine adresse = sr.ReadLine aarslonn = CDbl(sr.ReadLine) sr.Close() Funker helt glimrende, men når ingen fil blir valgt så blir det jo feil i [ sr = IO.File.OpenText(fil) ] og programmet kræsjer. Mulig å unngå dette? F.eks. det kommer opp en MsgBox("Feil, prøv på nytt.", , "Feil!") og den går tilbake til InputBox.
oyvind_b Skrevet 7. februar 2003 Skrevet 7. februar 2003 Du kan sjekke om filen eksisterer slik: ... Dim fantFil as Boolean = false Do fil = InputBox(melding, tittel) if Dir(fil) <> "" then fantFil = True else fantFil = false ' Filen finnes ikke. Gi beskjed... endif Loop Until fantFil = True sr = IO.File.OpenText(fil) ... Jeg har ikke testet dette, og jeg er ikke stø i VB.NET, men prøv deg fram med dette. Du kan jo også bruke System.Windows.Forms.OpenFileDialog til å velge en fil... .Ø.
Hurley Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Skrevet 7. februar 2003 Takk! Sliter litt med den [ deler = skriv_inn.Split(?) ] ennå. Den vil ikke ha (New Char {"#"}) pga "#" ikke er en integer tror jeg. Men iallefall, tusen takk for all hjelp.
exchange Skrevet 8. februar 2003 Skrevet 8. februar 2003 jeg ville gjort det litt annerledes... for å skjekke om mappen/fil eksisterer bruker du directory klassen. så setter du en errorprovider når textboksen forlates av brukeren.... vil bli noe slikt...(ikke kontrollert koden) ---------------------------------------------------------------- Impors System.IO 'importerer directory klassen 'legg til en ErrorProvider til formen fra toolboxen. dim sti as string 'lager en variabel for stien sti=textbox1.text ' setter variablen til textboken ' du utfører kontrollen når kontrollen blir forlatt av brukeren,eksempelvis Private Sub ansattTextBox_Leave(...) if not directory.extists(ansattTextBox.text) then ' fil skjekking ErrorProvider1.SetError(ansattTextBox. _ "filen eksisterer ikke, vennligst prøv på nytt") ' så må du skjuler button for validering med å hide den (hide metoden) ansattTextBox.SelectAll() ' gir fokus til textboksen for nytt forsøk else 'fjerner feilen ErrorProvider1.SetError(texbox1, "") end if end sub --------------------------------------------------------------------------
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå