Gå til innhold

Ønsker tips om Stue PC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har tenkt å gå til anskaffelse av en Stue PC/mediacenter. Men da eg ikkje har så mykje greie på dette så hadde det vært fint med hjelp :)

- Budsjett er max 8000,-

- Ønsker sefølgelig at den er mest mulig stillegående.

- Skal brukes til på lcd tv.Viktig at jeg får HDMI utgang.

- det blir nok en del surfing på nett, dvd, opptak av tv, avspilling av musikk.

 

har leita etter tester, men de eg finner er flere mnd gamle.

 

jeg så litt på denne som heter A25 http://www.norek.no/k/cl.aspx?bn=11093 noen som har hørt noen erfaring med denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg var deg ville jeg bygget selv. Har nylig bygget en stue PC selv, og er veldig fornøyd.

Skal se om jeg får rotet fram den gamle handlelisten..

 

EDIT: Der var den. Alt ble kjøpt fra komplett.no , men er ikke sikker på at de har alle varene inne nå..

 

338863 1 # MSI K9AGM3-FD, AMD 690G+SB600, DVI, Socket-AM2, VGA, m-ATX, DDR2, PCI-Ex16

338354 1 # AMD Athlon X2 BE-2350 2.1GHz Socket AM2, 1MB, BOXED m/vifte

340130 1 # Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink

340102 1 # Antec Fusion V2 430w PSU, Silver, HTPC, Micro ATX, aluminium front bezel

331660 1 # NEC DVD-brenner AD-7170S Silver OEM SATA

312054 1 # Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

323381 1 # D-Link RangeBooster N 650 Wireless PCI, 802.11n (draft 2.0)

329043 1 # Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM

303162 1 # NN Antistatic Armchain 6 feet BW-106BL-L4

 

5600,-

 

Går som ei klokke, kjører med XP. Ekstremt fornøyd med kabinettet, og det var utrolig lett å sette sammen. Ble overrasket over at min første selvbygde PC virket på første forsøk.. :) Prosessoren fikk jeg anbefalt fordi den produserte relativt lite varme.

Endret av 5-7
Lenke til kommentar

Hallo.

 

Ett viktig tips dersom du skal bruke LCD-tv:

 

Du sier du skal bruke HDMI-kontakt. Da håper jeg også tv-en din støtter full HD (1080p), altså 1920 x 1080 punkter. Hvis den ikke gjør det, så ville jeg droppet HDMI-kontakten.

 

Hvis tv-en din ikke støtter full HD, men bare er HD Ready, så støtter den maks 720p, som har en oppløsning på 1280 x 720 punkter. Det skulle jo forsåvidt gå greit, de fleste skjermkort klarer å spytte ut bilder i denne oppløsningen.

 

MEN - her kommer cluet: LCD-panelets oppløsning (native - altså det som gir det 1:1 pixelmapping og som gjør at skrift og grafikk ser bra ut på en lcd) er mest sannsynlig 1360 x 768 punkter. Hvis du kun skal bruke det til å se film og bilder så skulle det ikke være noe problem, men hvis du i tillegg skal bruke det som pc og surfe på nettet, så "må" du bruke native-oppløsningen til tv-en. Altså må du sette oppløsningen på pc-en til dette. Problemet med HDMI ligger ofte i selve tv-apparatet - da det kun godtar utvalgte forhåndsdefinerte oppløsninger (og 1360 x 768 er ikke en av dem).

 

 

 

Jeg hadde akkurat dette problemet på en stue-pc jeg bygde for noen, tidligere i år. Det endte opp med at HDMI-kabelen ble lagt til side, og VGA-tilkoblingen og mini-jacken ble koblet i tv-en.

 

 

Ulemper med dette: Du mister støtten for HDCP (High Def. Content Protection tror jeg) som er en beskyttelse som brukes på HDDVD og Blu-ray-plater. Men på et mediacenter til under 10.000 så har du ikke noen mulighet til å spille av noen av dem, så det skulle ikke være noe tema.

Endret av as-man
Lenke til kommentar
Hallo.

 

Ett viktig tips dersom du skal bruke LCD-tv:

 

Du sier du skal bruke HDMI-kontakt. Da håper jeg også tv-en din støtter full HD (1080p), altså 1920 x 1080 punkter. Hvis den ikke gjør det, så ville jeg droppet HDMI-kontakten.

 

Hvis tv-en din ikke støtter full HD, men bare er HD Ready, så støtter den maks 720p, som har en oppløsning på 1280 x 720 punkter. Det skulle jo forsåvidt gå greit, de fleste skjermkort klarer å spytte ut bilder i denne oppløsningen.

 

MEN - her kommer cluet: LCD-panelets oppløsning (native - altså det som gir det 1:1 pixelmapping og som gjør at skrift og grafikk ser bra ut på en lcd) er mest sannsynlig 1360 x 768 punkter. Hvis du kun skal bruke det til å se film og bilder så skulle det ikke være noe problem, men hvis du i tillegg skal bruke det som pc og surfe på nettet, så "må" du bruke native-oppløsningen til tv-en. Altså må du sette oppløsningen på pc-en til dette. Problemet med HDMI ligger ofte i selve tv-apparatet - da det kun godtar utvalgte forhåndsdefinerte oppløsninger (og 1360 x 768 er ikke en av dem).

 

 

 

Jeg hadde akkurat dette problemet på en stue-pc jeg bygde for noen, tidligere i år. Det endte opp med at HDMI-kabelen ble lagt til side, og VGA-tilkoblingen og mini-jacken ble koblet i tv-en.

 

 

Ulemper med dette: Du mister støtten for HDCP (High Def. Content Protection tror jeg) som er en beskyttelse som brukes på HDDVD og Blu-ray-plater. Men på et mediacenter til under 10.000 så har du ikke noen mulighet til å spille av noen av dem, så det skulle ikke være noe tema.

 

 

tv`en min har full hd 1920x1080 :)

 

spørsmål til noe av det du sa: "men hvis du i tillegg skal bruke det som pc og surfe på nettet, så "må" du bruke native-oppløsningen til tv-en. Altså må du sette oppløsningen på pc-en til dette. "

 

-surfe på nettet er noe det helt klart blir mye av. for å være føre var.....er det en enkel måte å forklare meg hvordan jeg setter oppløsningen på pc`en til å bruke native-oppløsningen til tv`en?

 

Vil denne pcen holde for mitt bruk? (se film, bilder, musikk, ta opp tv) http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10272

blir nok null spilling da jeg tenker å kjøpe en xbox 360 elite til det formålet.

Lenke til kommentar
tv`en min har full hd 1920x1080 :)

 

spørsmål til noe av det du sa: "men hvis du i tillegg skal bruke det som pc og surfe på nettet, så "må" du bruke native-oppløsningen til tv-en. Altså må du sette oppløsningen på pc-en til dette. "

 

-surfe på nettet er noe det helt klart blir mye av. for å være føre var.....er det en enkel måte å forklare meg hvordan jeg setter oppløsningen på pc`en til å bruke native-oppløsningen til tv`en?

 

Det er ikke noe problem hvis TV-en har full HD støtte, da denne oppløsningen er en av de forhåndsdefinerte oppløsningene man kan bruke med HDMI. Kjør på!

 

Uansett, du setter oppløsningen ved å gå inn på egenskaper for skjerm (høyreklikk på skrivebord og velg egenskaper), og endre innstillingene under arkfanen "innstillinger".

 

 

Vil denne pcen holde for mitt bruk? (se film, bilder, musikk, ta opp tv) http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10272

blir nok null spilling da jeg tenker å kjøpe en xbox 360 elite til det formålet.

 

Ser stort sett greit ut. Jeg har 2 stk 500 GB harddisker, det blir fort fullt. Greit å kunne ha litt materiale liggende også, så man kan velge litt. Vær obs på at tastaturet her har kabel - ikke kompatibelt med sofa-surfing :)

 

En annen ting jeg ser: TV-kortet har støtte for DVB-T (digitalt bakkenett) men dette er mest sannsynlig MPEG2-teknologi, og det norske digitale bakkenettet har MPEG4-komprimering. Altså vil dette kun funke i Sverige og andre land som bruker MPEG2-komprimering. Det eneste dette TV-kortet støtter er da analoge signaler via koax-kabel (antenne eller analog kabel-tv). Bare så du er obs på det. Såvidt jeg vet har ikke NTV/RiksTV godkjent noen løsninger for HTPC og digitalt bakkenett ennå, og jeg tror ikke man bør ha så altfor høye forhåpninger.

 

Ser onboard-grafikken på hovedkortet er en GeForce 6150. Aner ikke noe om dette kortet, du kan gjerne google litt etter data om dette kortet. Sjekke at det går fint å spille av hd-materiale osv.

Lenke til kommentar
tv`en min har full hd 1920x1080 :)

 

spørsmål til noe av det du sa: "men hvis du i tillegg skal bruke det som pc og surfe på nettet, så "må" du bruke native-oppløsningen til tv-en. Altså må du sette oppløsningen på pc-en til dette. "

 

-surfe på nettet er noe det helt klart blir mye av. for å være føre var.....er det en enkel måte å forklare meg hvordan jeg setter oppløsningen på pc`en til å bruke native-oppløsningen til tv`en?

 

Det er ikke noe problem hvis TV-en har full HD støtte, da denne oppløsningen er en av de forhåndsdefinerte oppløsningene man kan bruke med HDMI. Kjør på!

 

Uansett, du setter oppløsningen ved å gå inn på egenskaper for skjerm (høyreklikk på skrivebord og velg egenskaper), og endre innstillingene under arkfanen "innstillinger".

 

 

Vil denne pcen holde for mitt bruk? (se film, bilder, musikk, ta opp tv) http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10272

blir nok null spilling da jeg tenker å kjøpe en xbox 360 elite til det formålet.

 

Ser stort sett greit ut. Jeg har 2 stk 500 GB harddisker, det blir fort fullt. Greit å kunne ha litt materiale liggende også, så man kan velge litt. Vær obs på at tastaturet her har kabel - ikke kompatibelt med sofa-surfing :)

 

En annen ting jeg ser: TV-kortet har støtte for DVB-T (digitalt bakkenett) men dette er mest sannsynlig MPEG2-teknologi, og det norske digitale bakkenettet har MPEG4-komprimering. Altså vil dette kun funke i Sverige og andre land som bruker MPEG2-komprimering. Det eneste dette TV-kortet støtter er da analoge signaler via koax-kabel (antenne eller analog kabel-tv). Bare så du er obs på det. Såvidt jeg vet har ikke NTV/RiksTV godkjent noen løsninger for HTPC og digitalt bakkenett ennå, og jeg tror ikke man bør ha så altfor høye forhåpninger.

 

 

 

vil dette da si at jeg vil ikke få muligheten til å ta opp tv i digitale signal?

Lenke til kommentar

Det er korrekt! Du kan ikke ta opp digitale signaler ved bruk av dette kortet som dekoder.

 

Men... Du kan sette opp systemet slik at pc-en styrer den eksterne dekoderen, og så kan du føre en scart-kabel over fra dekoderen til kompositt (gul) og audio (rød og hvit)-inngangene på tv-kortet.

 

Sammen med fjernkontrollen og mottakeren så skal det følge med 2 ir-blastere, som gjør at mediacenteret kan styre opp til 2 forskjellige eksterne bokser, f.eks. set top boks (tv-dekoder) og ekstern forsterker hvis du kjører lyden gjennom den.

 

 

 

Noe helt annet blir det derimot dersom du har digitale løsninger fra Viasat eller Canal Digital (satelitt), eller digitalt kabeltv (Canal Digital og Get, usikker på om den siste støttes av noe). Disse finnes det digitale løsninger til, men ikke med det kortet du har med der. Det som må støttes da er standardene DVB-S (DVB-S2 for hd-muligheter) for satelitt, og DVB-C for digitalt kabeltv. I tillegg må du kjøpe en kortleser, for programkortet, og denne må du sikkert kjøpe en CAM-modul til (Viasat har en løsning kalt viaccess og Canal Digital bruker en løsning kalt Conax).

Lenke til kommentar

Angående onborad grafikkontroller av typen GEFORCE 6150 er denne for svak til å kjøre fullHD oppløsning :) Testet på en compac pressario laptop (2-kjerne, 2gb ram, Geforce6150). Det hakker og bumper hele tiden og du vil ikke få brukt det i høyere oppløsninger. Har ikke testet hva laveste oppløsning som er akseptabel på kortet er, vet bare at 1920X1080 ikke går.

 

-Øivind-

Lenke til kommentar

Og det er jo ofte en svakhet med onboard grafikkløsninger. Duger de ikke, så sliter du ofte med å få oppgradert.

 

Og på denne barebone-maskinen så ser jeg det ikke er et eneste ledig spor (AGP eller PCIe) som gjør at du kan oppgradere grafikken. Det er ett ledig pci-spor, men det vil jo bli brukt til tv-kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...