Gå til innhold

Kjøpe kamera i Bankok, trenger råd og tips.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal om få uker ut på en ferietur til Asia og Australia. Siden jeg først skal innom Bankok tenkte jeg at jeg skulle høre her om hva folk mente om å kjøpe kamera der. Samt råd angående kameratype.

 

Here it goes:

 

1. Risiko. Er det stor risiko forbundet med å kjøpe videokamera der nede (Sony == Fony)?

 

2. Hva kan jeg regne med å spare på å kjøpe der nede? Er gevinsten større en risikoen?

 

 

Når det gjelder hva slags kamera jeg skal kjøpe så er jeg ganske blank. Det må helst være så lite som mulig, og ha enkel overføring til PC. Tenkte på et sånt lite avlangt firkanta.

 

3. Regner med at jeg ikke har lyst til å bruke noe særlig mer enn 6000 der nede. Vil jeg kunne få et greit kamera for det?

 

4. Opptakene skal forhåpentligvis redigeres på PC, er da FireWire en nødvendighet eller går det greit med USB??

 

5. Et 60 min opptak, hvor stor plass tar det på Harddisk?

 

 

Kom gjerne med tips om spesifikke kamera-modeller som kunne passe meg. Ellers mottas alle råd og tips med stor takk!!

 

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Orket ikke svare på alt nå, men det finnes plenty av "somy" der nede. Det bør være ganske mye billigere før du kjøper. Du kan ikke redigere med usb (1.0/1.1). Det er for tregt. Vet ikke om kameraer har begynt å støtte usb2, men det er firewire som gjelder. 60 minutter film tar ganske bra med plass. Du bør ha noen giga på lur.... Regner med det er noen andre som tar seg tid til å svare på det andre.

Lenke til kommentar

1. Risiko?

--> Ikke like stor risiko som å kjøpe fotoapparat angående nesten-like produsenter, mener jeg (har ikke vært der da) Større fare for å kjøpe et brukt med defekt.

 

2. Hva kan jeg regne med å spare?

--> Du vil kunne spare noen tusener, MEN husk at prisen blir ikke under eks. mva-pris her i Norge, i så fall ser du på nettopp et kamera med en defekt

 

3. 6000 kr?

--> I den klassen vil Canons MV400/MV300-serie, Panasonics MX-serie, Sonys PC-serie være ypperlig i forhold til slikt kamera du ønsket.

 

4. FireWire en nødvendighet eller USB??

--> Du må ha firewire, og for enkelhets skyld en god PC og nytt operativsystem

 

5. Et 60 min opptak, hvor stor plass tar det på Harddisk?

--> 60 min * 60 sek/min * 36 mbit/sek = 129600 mbit

--> 129600 mbit/8 = 16200 mbyte

 

DET VIL SI: i overkant av 16 gigabyte, men du trenger omtrent dobbelt så mye som det du skal redigere

 

6. spesifikke kamera-modeller som kunne passe meg.

-->

Panasonic: NV-MX1, NV-DS27, NV-DS37

Sony: PC9, PC110

Canon: MV400, MV400i, MV300, MV300i

Et hopetall digitale kamera vil passe deg utmerket.

 

Få med deg et eksemplar av "Camcorder User" siden de har en stor oversikt over kameramodeller bak i bladet. Bladet vil du muligens finne i de aller største bladkioskene.

 

VIKTIG: Ta en titt på denne siden her:

 

http://htvinc.net/tv_standards.html

 

For å finne ut hvilke land du kan kjøpe kamera i. (Kameraet må være PAL-versjon, og "ren" PAL-versjon, ikke PAL M/N)

 

PS: selgere i turist-land vil ofte begynne med en veldig, veldig lav pris for selve kameraet, og fortsetter å prakke på deg masse ekstrautstyr til prisen er lang over det de startet med. Dette må du være obs på.

Lenke til kommentar

Når du handler videokamera i utlandet, må du huske på at du skal ha en internasjonal garanti. Kjøp IKKE kameraet dersom forhandleren ikke kan levere dette. Dersom du har en internasjonal garanti, kan du levere kameraet til reparasjon i nærmeste kameratype-godkjente verksted, noe det som regel er mange av her i norge.

 

PS: Jeg kjøpte mitt Sony CDR-PC120E kamera i Nederland,for en god måned siden, og kan levere kamera fra meg til reparasjon til alle sony godkjente verksted. Men til nå har det jo fungert perfekt, så det trenger jeg ikke ennå. En internasjonal garanti, varer i 1 år fra kjøpsdato.

Og er en fullgod garanti. Eneste forskjellen er at den KUN er i 1 år.

Lenke til kommentar

Jeg bor fortiden i Australia og kan fortelle at ganske mye av digitalt video utstyr er nesten halve prisen her nede enn hva prisen er i Norge.

 

Feks saa kjopte jeg meg nettopp ett Panasonic NV-DS38 for 6800 (etter dagens kurs) her i Melbourne.

Billigste pris paa samme kamera i Norge er 12990 paa komplett data ..

 

Jeg ville ha venta til du kom til Australia for du kjoper deg ett videokamera , sjansen for aa bli lurt i Bankok er nok MYE storre der enn visst du kjoper ett kamera paa en av dem store elektronik kjedene her i Australia ..

Lenke til kommentar

Takker og bukker for alle svar. Er ikke helt sikker på hva jeg kommer til å gjøre, men det at det var så billig i Australia kom som en overaskelse. Hvis du, A_B_C_D_F_ eller noen andre, har link til en elektronikk-kjede der nede så hadde jeg satt stor pris på om du postet den.

 

Ellers så lurer jeg på om de fleste kameraer har firewire, eller om det er bare på toppmodellene? Ser på webshopene at det er bare ett fåtall som står oppført med det.

 

Er det ellers noen spesifikasjoner som er viktig at kameraet har?

 

Nok en gang, takk for alle svar! Fortsett å poste så blir jeg kanskje litt smartere.

Lenke til kommentar

Hei, abcdef

 

Er det varmt i Australia for tiden eller?....hehe

pass på luggen så du ikke svir'n.

 

and be careful with the firestikkers...hehe

 

 

Quote:


On 2002-01-08 15:22, A_B_C_D_E_F skrev:

Jeg bor fortiden i Australia og kan fortelle at ganske mye av digitalt video utstyr er nesten halve prisen her nede enn hva prisen er i Norge.


Feks saa kjopte jeg meg nettopp ett Panasonic NV-DS38 for 6800 (etter dagens kurs) her i Melbourne.

Billigste pris paa samme kamera i Norge er 12990 paa komplett data ..


Jeg ville ha venta til du kom til Australia for du kjoper deg ett videokamera , sjansen for aa bli lurt i Bankok er nok MYE storre der enn visst du kjoper ett kamera paa en av dem store elektronik kjedene her i Australia ..


Lenke til kommentar

Fant en side som selger videokamera i Australia , dette er ikke generelt en billig butikk, men du jo kan sammenligne litt med Norske priser .

 

Camerastore.com.au

 

Et lite eks.

Sony DCR-VX2000 På komplett data = 37990

Sony DCR-VX2000 på Camerastore = 24557

Så du tjener faktisk 13000 kr på å kjøpe det i Australia ..

 

Det er jo litt morro at du faktisk kan tjene på å reise ned til Australia bare for å kjøpe dette kamereraet (Hvis du skal ha dette kamereraet da)

 

 

Til magfa

 

Joa , i dag var det 38 grader pluss at luftfuktigheten var sinnsyk høy ..

Det står jo i en grell kontrast til minus 5 som dere har hjemme .. hehe ..

 

[ Denne Melding var redigert av: A_B_C_D_E_F på 2002-01-27 00:41 ]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du har vel allerede reist til Bangkok når jeg skriver dette innlegget. Jeg var i Thailand for 2 år siden og sjekket prisen på Sony PC100. Det viste seg å være litt billigere. Jeg tittet på kameraet og så til min overraskelse at modellen i foretningen hadde en Digitalzoom på 60X, mens mitt norsk kjøpte kamera har 40X Digitalzoom. Jeg spurte ekspeditøren om hvorfor det var forskjell. Han kunne opplyse om at kameraet hans var produsert i Bangkok av Sony`s Thailandfabrikk. På mitt kamera så står det Made in Japan. Hvis du kjøper kamera i utlandet, så må du huske på å få en PAL (europeisk tv-standard) modell.

:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...