Gå til innhold

Embedded Font med TrueDoc technology

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg har nå i to dager forsøkt å finne en løsning på mitt font problem. Jeg har et ønske om å vise en side med en custom font. I og med at de fleste operativsystemer har begrensede mengder med innebygde fonter må jeg inkludere fonten i hjemmesiden.

(Det er ikke aktuellt å laste ned en font via bruker eller på andre måter lagre noe lokalt hos brukeren)

Mange av dere kan sikkert mye om embedded font fra før i og med at det er gammelt "språk", så kommer ikke til å gå så dypt inn i hva dette er.

MS$ har en løsning på dette problemet som de kaller WEFT ("nyeste" versjon 3.2). Denne gjelder dog kun for IE 4.0->. WEFT fungerer fint og siden min er i dag oppe å går som den skal med riktig font i IE. Men problemet kommer når brukere benytter opera, firefox osv.. Noe det slettes ikke er noen skam over :) I 1994 da Bitstream kom ut med sin TrueDoc teknologi inngikk de sammen med Netscape en avtale om å benytte TrueDoc som font embedding i sine browsere.

Dette resulterte i to helt forskjellige systemer. Jeg har allerede som sagt fått til IE, men det er alle de andre browserene som er problemet.

Create embedded fonts using one of 2 available formats:

Portable Font Resources (.pfr): TrueDoc technology was developed by Bitstream and licensed by Netscape. It can be viewed by Navigator 4.0+ and Explorer 4.0+ on Windows, Mac, and Unix platforms.

Embeddable Open Type (.eot): Compatible only with Explorer 4.0+ on the Windows platform. Create .eot files using Microsoft's free Web Embedding Font Tool (WEFT).

Har forsøkt å finne igjen programmer som kan generere embedded font filer av .pfr typen, men den softwaren ser ut til å være fortapt..

Er det noen som har software eller andre ideer som kan lage embedded font filer av .pfr typen?

Tdligere programmer som jeg ikke finner igjen:

WebFont Maker ->Fra bitstream

HexWeb Typograph

Det finnes også flere, med disse to var de mest brukte.

Håper noen kan noe jeg ikke kan eller vet hvor det går ann å få tak i ett av disse to programmene.

Endret av Desses
Videoannonse
Annonse
Skrevet

sIFR er en løsning ja, men det er mest ment til bruk i "themet" på siden eller andre design relaterte saker. sIFR er mer en flash sak, og er ikke å foretrekke til brødtekster og hovedinnhold. Ulempene er mange, men de mest vesentlige er at siden blir mindre editerbar og søking blir vanskelig. Så ja, sIFR kan gjerne brukes i overskrifter og ting som ikke skal kunne søkes opp eller brukes på noen måte, men ikke til tekstformål.

Men takk for innspillet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...