Gå til innhold

Øke Boot Partisjon i Vista64 ?


Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd det meste, så er jeg like langt mht. til å ØKE min boot partisjon ;(

Naiv nok, så satt jeg "C" partisjonen til å være 20GB ved installasjon, resten til data på disk#1.

 

Krympe Partisjoner kan lett la seg gjøre, men å få "C" partisjonen større er en utfordring.

Windows sine verktøy er ganske så ubrukelige og jeg testet derfor Gparted:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...ista-partition/

 

Selv ikke med å boote med en Linux CD, for jeg endret "C" til å bli større (bare mindre).

 

Magic Partition 8.0 som jeg alltid har brukt i XP, er ukompatibelt ved Vista.

 

Jeg har kun 1 Gb ledig nå på "C" og må få gjort noe ASAP

 

Takker for all bistand her ;)

 

/L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tydeligvis alene om dette problemet (ennå), men Gparted er nok en mulig vei.

Etter masse lesing på forumet deres, så "stjeler" man diskplass fra en annen partisjon, denne "enheten" overføres til en annen etc. helt til den er "bak, og da mener jeg fysisk bak partisjon "c")"

 

Mye jobb og det tar utrolig tid. Min Desktop holder på med å frigi 15G og det tar over 3 timer ;(

 

Vi for se om det er mulig å boote i morgen (tror ikke det, men booter med Vista64 og tar en sjekk og å håper Vista fixer dette...) Time will Show.....

 

/L

Lenke til kommentar

Så mye partitionsmanipulasjon for ”15GB” totalt OS partition Vista til 35GB, er ikke godt gjennomtenkt.

 

Normal, enkelt behandling for dette kunne beskrives som:

 

-kopiere alle data fra den andre partition, over til noe annet.(disk helst)

-slette partition

-starte fra DVD

-extend din system/boot partition via diskpart med de ønskede GB (helst/minst 30GB til)---totalt 50GB

-opprette en partition fra det som er igjen.

-tilbakekopiere data

 

(har du installert programmer på den ”andre”, kan det og kopieres i sin helhet, under en mappe, hold samme bokstav etter oppretting igjen. Noen utfordringer blir jo alltid. Men tenker du litt før du setter i gang med det, så blir alt bra igjen.)

 

Ellers skal du tenke at utvidelser mot ”høyre” er ukompliserte, så sant det er ledig plass.

Mtfsreservertarea--forblir den samme for en partition etter manipulasjon. Ikke noe optimal situasjon spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...