Gå til innhold

Skal bytte frontene. Vil ha kinolyd! :D


Anbefalte innlegg

Klipsch RF-62 har to 6,5" elementer, mens F-3 har to 8" elementer.

Forskjellen mellom RF og F-serien vet jeg ikke.

Ellers er det bare å se på spesifikasjoner og satse på de du har mest tro på.

 

JEG tror at Audio pro Blakc Diamond kan bli litt for små.

B&W 684 er nok mer pentspillende enn høytspillende, som jeg har nevnt, selv om de spiller høyt nok.

 

Jeg ville hørt på så mange høyttalere som mulig, og ikke nødvendigvis låne alle med deg hjem. Jeg ville først hørt kort i butikk, og plukket ut de mest interessante, som jeg deretter hadde lånt med meg hjem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joa, men jeg liker ideen på å låne med meg høytalerne hjem :p Tenker meg 7-8 par av høytalere i denne klassen stå på rad og rekke i kjelleren her :D Og det koster jo ikke noe annet enn transport for meg. Også får jeg testet hvordan de låter med min forsterker og i denne kjelleren, og jeg får testet de rett opp mot hverandre. Koble dem opp på alle utgangene og koble forsterkeren til pcen slik at jeg kan øke og minke volumet på de forskjellige høytalerne raskt så jeg med en gang hører forskjell. Dessuten er det ingen butikk som har alle disse til salgs og å høre den ene den ene dagen og så den andre den andre dagen et annet sted fungerer ikke for meg, da hører jeg antagelig ikke så mye forskjell :p Ved å ha dem her får jeg testet dem opp mot mine gamle høytalere også

Lenke til kommentar

Jojo, hvis du vil, så gjør for all del det. Den måten er definitivt best, så det står ikke på det.

Men som sagt tror jeg at du kan droppe Audio Pro Black Diamond, og kanskje også Klipsch RF-62.

 

Tingen med Klipsch er at de er veldig kresne på elektronikken, (etter hva jeg har hørt), så det vil holde med et par for å se om det "funker". F-3 er størst, og derfor sikkert mest aktuell.

 

Så da har du utelukka to av høyttalerene, hvis du følger min tankegang.

Lenke til kommentar
Vet du forresten forskjellen på Klipsch høytalerne?

 

F-3 er den toppmodellen i den rimlige Synergy-serien. RF-62 er en av de minste gulvstående i Reference-serien. I RF-serien er det brukt bedre komponenter enn i Synergy, men F-3 er også en god høyttaler. Her er litt fra en test av en Trends forsterker hvor de testet på F-2 :

 

I knew I had no room for a pair of La Scalas but I kept searching the web for Klipsch. Then destiny took its course. I hit upon another Klipsch. The Klipsch Synergy F2 floorstanders were offered at half price (C$520 shipping included) during Pre-Boxing Week sale at a local electronic chain store. I knew I shouldn't spend money on another pair of speakers but hey, it was Christmas.

Ho, ho, ho! A pair of slender-built cherry-veneered two-way speakers was delivered at my door on the morning of Christmas Eve by a cheerful friendly driver wearing a Santa-Claus cap. By the beginning of February, these speakers were fully ripened. Over the holidays, friends who came around and heard them were amazed by how closely the Synergy F2 sounded like the La Scala. Actually, three of them recently bought La Scalas and the general consensus was that the F2 had 80% of the La Scala signature but blended it with finer resolution and faster transient speed. Modern technology has definitely brought their specs up to date. With a sensitivity of 95.5dB, impedance of 8 ohms and frequency response of 39 - 23,000Hz +/- 3 dB and boasting a front-ported bass reflex, the Synergy F2 is one amplifier-friendly and easy-to-place speaker. Most importantly, it matched the TA-10 perfectly. Since the F2 is bi-wirable, I used two TA-10s, one per channel. I started with the Restek CD player as source hooking up the amps directly through a pair of Y-adapters. I turned the Alps volume control on the back of the Restek to maximum and maintained the TA-10s in integrated amp mode so that I could balance the left channel and right channel volume which I find very important for some classical recordings. I never had to dial up the volume beyond 10 o'clock to get life-like sound pressure and presence. That allowed the Tripath chips to work comfortably within their low distortion range. The bass was powerful and clean cut thanks to the dual 6.5" woofers on each speaker. And the mid and high frequencies are airy and liquid smooth thanks to the 1" aluminium dome tweeter coupled with Klipsch patented 5" Tractrix square horn.

 

 

Frode

Lenke til kommentar
F-3 er den toppmodellen i den rimlige Synergy-serien. RF-62 er en av de minste gulvstående i Reference-serien. I RF-serien er det brukt bedre komponenter enn i Synergy, men F-3 er også en god høyttaler. Her er litt fra en test av en Trends forsterker hvor de testet på F-2 :

 

Så hva er egentlig forskjellen når det gjelder lydbildet?

Lenke til kommentar

Har ringt til hifiklubben, hificenter og jfssounddsystem og har fått napp på QLN artech 12 og Dali Concept 8 og de kan fint lånes med hjem ferdig innspilt ;) JFS hadde ikke klipsch inne, men han anbefalte RF-62 framfor F-3, vet ikke helt hvorfor. Dette er veldig dumt for jeg skulle gjerne likt å sammenlignet med Klipsch, er det noen som vet om noen andre som selger dem? En kar fra hifiklubben sa at B&W ikke var noe for meg, han sa at det var mer for Bjørn Eidsvåg og Karola og at det på fest ville bare føre til "nesten morro" og at folk gikk tidligere hjem :p Veldig kul kar egentlig.

 

Så da har jeg to høytalere tilgjengelige for testing. Vet dere om noen som selger PSB T65 som dere tror kan låne ut høytalere? Det gjelder forsåvidt Avanti A.90 også selv om han fra JFS sa at jeg antagelig hadde blitt mer fornøyd med en Klipsch.

Lenke til kommentar

Da var PSBen, Dalien, B&Wen og QLNen i hus :D Det dundrer fælt og er vanskelig å bestemme seg. Er forresten Dali Concept 8 kjent for å være ekstremt brutal på diskant? Sjærer i øra her når jeg skrur opp volumet :S Jeg syns forresten at B&Wen var helt nydelig å høre på, har satt den som en favoritt hittil. Den er ikke så god på bassen, men den spiller vanvittig pressist og fint. QLNen var bare perverst stor, vet ikke om jeg interessert i å ha noe sånt beist her inne, tar jo opp halve rommet :scared: Den er overveldende på bass da, men jeg syns ikke den spiller så fint som de andre.

Lenke til kommentar

Jeg har lest en del som klager over skrikete diskant på Dali, men jeg tror det kan ha noe å gjøre med matchingen av høyttaler og elektronikk. Det er mulig Dali er litt kresent.

 

Hvis du synes B&W DM684 har litt lite bass, men veldig fin og god lyd, så kjøp deg DM683. Eller hør i det minste på den. B&W spiller utrolig pent og behagelig, det synes jeg også :)

 

Men jeg har hørt diverse Dali høyttalere i butikk, og kan sikke si jeg der har vert plaget av skarp diskant.

Hvordan var PSB?

Lenke til kommentar

PSBen er ikke innspilt, har kjøpt den og skal benytte meg av angrefristen hvis jeg ikke skal ha den. Den var hardere på bassen og låt ganske bra, men litt innestengt i forhold til resten, hjelper nok hvis den blir litt mer innspilt. Men nå får jeg ikke den lyden jeg hadde av B&Wen :( Den låter dypere nå enn den gjorde og ikke i nærheten av like bra. Hva har skjedd? Jeg har sjekket kabler og klippet av tuppene så den er fri for evt. oksidasjon. Den står til og med nesten akkurat der den sto i sta også :S Dette blir ingen lett oppgave når høytalerne skifter lydbilde midt i hele greine :scared:

 

Kan det være fordi B&Wene krever mer volum før de våkner? Jeg kan ikke spille like høyt nå, men jeg husker at det var de høytalerne som tok fram vokalen best, nå er det motsatt. Slik de er nå er det bare å hive dem ut av vinduet :wallbash:

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...