Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slenge inn ekstra seter

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070
Skrevet

Har en Caravelle T3, med meget god bagasjeromplass. Kunne tenke meg noen ekstra seter, siden jeg har 5-seters versjon (3+2).

Gulvet er lavere i bagasjerommet enn foran i bilen, ettersom motoren sitter der. Men jeg kunne tenke meg å få inn et eller annet å sitte på der, kun når bilen står stille eller meget korte turer kun for moro skyld. Tviler på at det går an å få noe "godkjent" inn i et såpass lavt rom.

Noen som har erfaring med noe lignende? Hva er beste løsning? Skal være mest for moro skyld, kommer ikke til å bruke setene fast i høy fart og lignende.

Lurer også på om det er ulovlig å ha ekstra seter bak så lenge ingen sitter i dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært med på å omregistrere en litt nyere Caravelle fra 10-seters minibuss til 9-seters personbil. Jeg mener det var slik at det ene baksetet måtte tas ut - det var ikke nok bare å love å ikke bruke det. Nok om det, det er ikke direkte relevant til spørsmålet ditt.

Spørsmålet er interessant, og får meg til å spekulere litt: Hvor går for eksempel grensen mellom et sete og en lastehylle i sittehøyde? Det finnes vel ikke krav om at lastehyller skal være ukomfortable? :)

Våre gamle bakseter ble forresten oftest brukt som lastehyller - ytterst sjelden til passasjertransport.

Gjest medlem-98070
Skrevet (endret)

Tror jeg skal spørre på Vegvesenet først, så jeg ikke driter meg ut. :p

Skal i så fall først se på å finne gamle bilseter på røysa og skru fast i gulvet.

Edit: Hvordan ser en lastehylle ut?

Endret av medlem-98070
Skrevet

Noen venner av meg satte et ekstra sete i en T3. Fikk det godkjent også. De kjøpte et sete fra en Opel Omega, fikk sveiset en ramme, boltet denne fast i gulvet, festet setebeltet på en av boltene og den gikk rett igjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...