Gå til innhold

Linux og vista

epqr

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hvis vista IKKE brukte hele disken så kan du instalere Ubuntu... hvis ikke så må du dele opp disken... hvis du har klart og instalere Vista på hele disken så finnes det en resize funksjon i Vista... jeg vet ikke hvor bra denne er men i teorien så skal du kunne ta ledig plass du har på Vista partisjonen og omgjøre det til free space slikt at du kan lage en ny partisjon til Linux.

jeg har dessverre engelsk: men resize ultity ligger her:

Control Pannel -> System Maintenance > Create and format disk partitions

du velger hvilken partisjon du skal endre størelse på og trykker shrink... for og nevne det så finnes det bedre programer til dette.. jeg pleier og bruke Paragon Partition Manager.

Endret av eppis
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

ok. når jeg åpner den funksjonen som følger med i vista så står det: C: 109 GB og så står det 2,7 GB ledig plass ved siden av.

så velger jeg shrink og fks. 4000 mb så blir dette flyttet over til ledig plass, er det riktig eller er jeg på villspor?

post-125080-1196099346_thumb.jpg

Endret av epqr
Skrevet

går fått delt opp i dikspartisjoner nå. en på 68 og på 45

men jeg får fortsatt ikke til å instalere ubuntu på bare den ene partisjonen

Skrevet

Du trenger ikke lage partisjonen i Windows-programmet. Bare ha det som ledig diskplass! Da kan du i Ubuntu-installasjonen velge at den skal bruke den ledige diskplassen til å sette opp partisjonene selv! Da setter den opp en systempartisjon + en partisjon for ekstra minne (Swap), automatisk. Det er det enkleste...

Skrevet

ok.. så da fjerner jeg den nye partisjonen jeg ladge og så vil 45 gb stå som ubrukt plass..

så bare velger jeg størst samenhengende ledig plass når jeg installerer ubuntu og den stter opp en partisjon slev?

Skrevet

Stemmer. Det skal være et eget valg, når den spør om partisjonering, hvor det står at du vil bruke tilgjengelig diskplass (husker ikke helt ordrett, men samme betydningen ihvertfall!).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...