Gå til innhold

Jorden, redde "alle" og verdens befolking.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Error Lars,

Ang, mat var det jo nettopp det jeg skrev.

Så visst ut til at jeg husket litt feil i stoffet, ang matproduksjon. Det har vært en svak nedgang i matproduksjon vs. befolkningn. En ting som ofte blir glemt her er at store deler av maten som blir produsert i u-land går direkte fra småbonden og til familien. På den måten får man ingen nøyaktig målskala for faktisk produksjon.

Hvis man ser på situasjonen i Afrika sør for Sahara, økte kornproduksjonen med 2,3 pr år mellom 90-01. Befolkningsveksten var på samme tid på ca 2,4%. Da ligger man 0,1% bak, men hvis man har mitt overnevnte poeng i bakhodet, ser ikke situasjonen pr. dags dato så svart ut.

Og man kan også se på selve jordbruksarealet. I Kina ble det antatt å være på 96 millioner hektar, men nye tall viser at det ligger på ca 125 millioner hektar. Noe som igjen illustrerer poenget at det er store hull i forskningsresultater, når det kommer til mål av jord/jordbruk.

Det er det viktig å ta i betraktning at det hele tiden blir utviklet høytytende kornsorter. Problemet her er som du nevnte vann/irrigasjon. Enn fremtidig løsning kan være å "inndele" oppgaver etter økologiske ressurser på jorda.

Når det kommer til matpriser har du rett i at de steg på 70-tallet, men prisen sank med 40% mellom 81-87.

Det er ingen som ikke sier at det blir for lite ressurser en gang i fremtiden, men det er ikke her vi burde sette fokuset nå. En annen ting som er viktig er at det er veldig lett å "rope ulv" om slikt, som vi ser konstant i politikken. Bare med vannkraft utnytter vi bare litt under 60% av det vi har tilgjengelig. Også har vi jo som nevnt tidligere enorme energiressurser i form av thorium.Så med riktig satsning burde det gå greit. Energispørsmålet er etter min mening et effektivt redskap brukt av politikere for å fjerne fokus av mer dagsakutelle problemer som sykehuskøer, dårlig stell med eldre, synkende skolestandarer, brutte valgløfter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...