Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke bilde når jeg starter maskinen.


Anbefalte innlegg

Når jeg starter min Dell Dimension 8300 får jeg ikke bilde på skjermen, hverken under boot eller videre. Har forsøkt med nytt skjermkort ATI Radeon 1950 AGP, satt inn større psu Corsair 520 W, tatt ut en av Ram brikkene, men får ikke noe signal fra maskinen til skjermen.

 

Viftene starter, harddisken starter lyser grønt nå jeg trykker inn startknappen. Ingen pipelyder, ingen ting skjer på skjermen.

 

Hva kan dere tro kan være feil med maskinen, dette er bare en nr.2 maskin men skulle gjerne hatt den igang igjen.

 

Ronnie

Endret av Ronnie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg starter min Dell Dimension 8300 får jeg ikke bilde på skjermen, hverken under boot eller videre. Har forsøkt med nytt skjermkort ATI Radeon 1950 AGP, satt inn større psu Corsair 520 W, tatt ut en av Ram brikkene, men får ikke noe signal fra maskinen til skjermen.

 

Viftene starter, harddisken starter lyser grønt nå jeg trykker inn startknappen. Ingen pipelyder, ingen ting skjer på skjermen.

 

Hva kan dere tro kan være feil med maskinen, dette er bare en nr.2 maskin men skulle gjerne hatt den igang igjen.

 

Ronnie

 

 

Hvis ikke jeg er helt på jorde, så tror jeg siden du har byttet både psu og gpu-kort, og i tillegg testet ram. Da holder jeg en finger på at nord-broen på hk er røket. Den alene kan dessverre ikke byttes, du må nok bytte hele hk.

Lenke til kommentar

Det er helt mulig at hovedkortet kan være gåen, men jeg vil gjerne peke ut at det er mange andre ting som kan være gale som ikke krever at du byter det ut.

 

F.eks. kunne det være noe såpass simpelt som at config av BIOS kan være feil og at den dermed ikke starter. En reset av CMOS er derfor absolutt å annbefale.

 

Prøve også å koble vekk alt som ikke er absolutt nødvendig for at maskinen skal starte, inkludert harddisken osv. siden i noen tilfeller kan ektra-enheter enten pga. defekter, inkompatabilitet eller feile instillinger føre til at maskinen ikke starter, selv om disse delene ikke nødvendigvis er blandt de delene som er involvert i selve oppstarten.

 

Utemom clearing av CMOS så har jeg ikke noe konkret forslag dessverre, men det er altså ikke nødvendigvis en defekt der er snakk om.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Utifra beskrivelsen din har jeg et par kommentarer:

 

Er det PC-en som ikke starter, eller skjermen som ikke viser noe?

Ettersom du sier du ikke får skjermbilde etter boot, høres det ut som den faktisk booter. Da ville jeg forsøkt med en annen skjerm bare for å teste. Regner med at du får svart skjerm uten noen melding om 'no input'. Kan vel i teorien være skjermledningen, men..

Lenke til kommentar
F.eks. kunne det være noe såpass simpelt som at config av BIOS kan være feil og at den dermed ikke starter. En reset av CMOS er derfor absolutt å annbefale.

 

-Stigma

 

Hei, Takk for intressant svar sliter litt med å finne ut hvoran jeg kan cleare CMOS. Kan jeg bare ta ut batteriet eller må jeg trykke på noen jumpere. Er ikke så lett å finne ut av disse propritære HK fra Dell.

 

Skal gjøre et forsøk med det du foreslo.

 

Til Lorentzt: Jeg får ikke noe bilde hverken under boot eller videre. Jeg har sjekket skjermen og skjermkabelen og ingenting i veien med det. Har prøvd de mot en annen PC og alt funker.

 

Jeg har Windows Vista på maskinen, det startet med at jeg ikke fikk bilde, men jeg restartet og da kom bildet fram. Men etterhvert måtte jeg restarte flere ganger før bildet kom på skjermen. Inntil den tilslutt ikke gir meg bilde i det hele tatt.

 

Ronnie

Lenke til kommentar

Til OP:

 

For å cleare CMOS er det som regel slik at du må ideelt sett fjerne batteriet, så sette en jumper i clear posisjon. Dette er som regel 3 pinner som står ved siden av hverandre, der 2 av dem allerede er koblet samme med en jumper. Du tar ta ut jumperen og setter den over de to andre pinnene (den eneste andre mulige kombinasjonen). La den stå slik en god stund. Vanligvis holder det med noen sekunder, men vel et minutt er å annbefale for sikkerhets skyld.

 

Så setter du jumper tilbake på original posisjon, og setter inn igjen CMOS batteriet.

 

Det bør ike være så vanskelig å finne. Det er som regel ikke mange andre stedet som har 3-pinner med en jumper over seg, dessuten står det på alle hovedkort jeg har sett så langt "CMOS clear" eller noe i den dur skrevet i listen skrift på selve hovedkortet under pinnene, eller i nærheten. Har du hovbedkortmanualen så er det jo enda enklere, da bare slår du opp på hovedkort-kartet.

 

Lykke til

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...