Gå til innhold

Hovedkortet blir alt for varmt - what to do?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig kjøpt dette beistet:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=11686836

 

Jeg driver å leker meg med klokking, men har problemer med at temperaturen på hovedkortet går bananas etter ca en time med Prime95. Tempen stiger raskt til 50-60 grader, men plutselig kan den fyke opp til 80-90. Da tør jeg ikke prøve mer, og avslutter Prime.

 

Tempen på CPU og cpu kjernene er godt innenfor det som regnes som forsvarlig.

 

Man skulle jo tro at et slikt system hadde tilstrekkelig med kjøling, men det ser altså ikke ut til å være tilfellet. Noen forslag til hva jeg bør gjøre?

 

ErikX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket program bruker du til temperatur overvåkning da ?

 

Er noen programmer som gir heelt feil verdier..

Jeg anbefaler iallfall Everest. Det er bra.

 

Er det reelle temperaturer du har på hovedkortet så bør du kanskje få på noe mer kjøling på hk. Et trinn kan jo vere å borre hull i plexi'en på sidedøra og sette inn en vifte som blåser rett mot chipsettene. (er du ute etter stille vifter så har Noctua noen meget stille 120mm/80mm)

 

Håper du finner ut av det! :)

 

M.v.h

restify

Endret av restify
Lenke til kommentar

Både northbridge og southbridge på visse hovedokrt kan bli ekstremt varme, men disse chippene tåler som regel også veldig mye varme før det skjer nor galt. Det er neppe et problem selv om den faktisk blir så varm...

 

Dessuten må du også vudere at det er godt mulig at temperaturavlesingen ikke er riktig... interne sensorer er ofte ganske feile, og noen avleserprogrammer leser dem også av feil..

 

-Stigma

Lenke til kommentar

En annen observasjon jeg gjorde da temperaturen ble rapportert til 80-90 grader, var få minutter etter at jeg avsluttet Prime95 så gikk temperturen ned til 2-3 grader celcius. Jeg har aldri tidligere sett en så lav idle temp. Kan dette tyde på at sensoren er helt på jordet?

Lenke til kommentar
En annen observasjon jeg gjorde da temperaturen ble rapportert til 80-90 grader, var få minutter etter at jeg avsluttet Prime95 så gikk temperturen ned til 2-3 grader celcius. Jeg har aldri tidligere sett en så lav idle temp. Kan dette tyde på at sensoren er helt på jordet?

Jeg tror det er sannsynlig da ja, men ta å prøv Everest og se hva den sier. Speedfan syns jeg ikke noe om da det gir meg også heelt vanvittige tall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...