ragamuffin Skrevet 23. november 2007 Skrevet 23. november 2007 Siden dette er utstyr som kan være meeget godt brukt eller i motsatt ende av skalaen, som nytt, vil prisen variere med flere tusen. Jeg vil si en strøken/som ny (4 siffret antall eksponeringer) IIn vil være verd ca 16-17.000,- +/-. Godt brukte Mark II får du for under 10.000,-. Igjen, kan du droppe den litt større skjermen samt noe annet smådill som N utgaven har, får du deg nok et meget bra MarkII med 12-13 lapper i hånden på privatmarkedet.
Upsaker Skrevet 23. november 2007 Forfatter Skrevet 23. november 2007 Kameraet det er snakk om blir annonsert som nytt og med ca. 20 000 eksponeringer. Jeg tror jeg gjerne vil ha de tette iso-stegene, spesielt savner jeg de mellom 800 og 1600 på mitt kamera. Det følger med alt tilbehør, ekstra batteri og original eske
Upsaker Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 Endte opp med et strøkent 1D mkIIn med 20 000 eksponeringer til 16 000
modin Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Jeg har forøvrig aldri hevdet at vi ikke skal bruke ordet bokeh i det hele tatt. Jeg mener at vi skal slutte å kalle dybdeskarphet for bokeh, og den meningen står jeg ved. Den dagen det blir akseptabelt å kalle en pickup for en toseters cabriolet så skal jeg gi meg på det. Tragisk hvordan denne missforståelsen er blitt så utbredt, dette er jo egentlig et japansk utrykk for hvor vakkert kamera tegner ommeråder ute av fokus, ikke hvor langt unna ting må være før de kommer ut av fokus. Har selv diskutert dette med mine "proffe" venner som konsekvent bruker det begrepet om dybdeskarphet, dvs. ja lavere blender jo bedre bokeh. De som har skjønt at begrepet har med kvalitet å gjøre, pleier som regel bare å ta hensyn til antallet blenderblader, selv om det ikke er den viktigste egenskapen i verden for god Bokeh. Konstruksjon har mer å si, Tessar tegner bla. styggere bakgrunn enn Sonar, objektiver med asfæriske linser tegner stygger bakgrunn enn de uten osv.
PMnormal Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Leica-folket har sikkert mer forståelse for det enn andre, for ingen merker har hatt så mye diskusjon om asfærisk vs ikke asfærisk blant brukerene enn Leica.
Patrol_33 Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Jeg har forøvrig aldri hevdet at vi ikke skal bruke ordet bokeh i det hele tatt. Jeg mener at vi skal slutte å kalle dybdeskarphet for bokeh, og den meningen står jeg ved. Den dagen det blir akseptabelt å kalle en pickup for en toseters cabriolet så skal jeg gi meg på det. PMnormal ta en titt på bildet i linken og og bestem deg for om det heter DOF eller bokeh. Bare for at vi skall være sikker på begrepene her inne på formuet http://www.flickr.com/photos/chadreschly/9...l-69585150@N00/ Måtte bare.
modin Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Leica-folket har sikkert mer forståelse for det enn andre, for ingen merker har hatt så mye diskusjon om asfærisk vs ikke asfærisk blant brukerene enn Leica. Stemmer det ja, husker den fra Rangefinderforum.com. Selv synes jeg foresten at Bokeh til min Industar 50 (f3.5 tessar kopi) er sinnsykt fin netopp fordi den er stygg, og den gir kateøye looken noe som gir bildene en førkrigsfølse (har tatt ekstreme nærbilder med mellom ringer på med dette objektivet bare for å få frem den røffe Bokehen). Foretrekker faktisk ofte dette ripete stygge pancake objektivet fremfor Hellios 44.
Freem@n Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Endte opp med et strøkent 1D mkIIn med 20 000 eksponeringer til 16 000 Gratulerer! Regner med du kommer tilbake med inntrykk senere.
Upsaker Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 Det virker helt fantastisk. Har ikke fått tatt noen seriøse bilder enda, men skal ut og jobbe litt både i morgen kveld og natt til tirsdag
PMnormal Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Jeg har forøvrig aldri hevdet at vi ikke skal bruke ordet bokeh i det hele tatt. Jeg mener at vi skal slutte å kalle dybdeskarphet for bokeh, og den meningen står jeg ved. Den dagen det blir akseptabelt å kalle en pickup for en toseters cabriolet så skal jeg gi meg på det. PMnormal ta en titt på bildet i linken og og bestem deg for om det heter DOF eller bokeh. Bare for at vi skall være sikker på begrepene her inne på formuet http://www.flickr.com/photos/chadreschly/9...l-69585150@N00/ Måtte bare. He he, nearly got me there. Det er klart at en med en slik greie for afrika som meg, burde vite at det finnes pickups uten tak. Jeg så en stilig pimpa Pajero cab kort type i Kampala Road. I tillegg så har vi jo gode, gamle veltepetter fra Suzuki. De går vel likevel ikke som noen toseters cab, men jeg skal gi deg et halvt poeng (siden sistnevnte har to seter og cab, men den er egentlig godkjent for 5, så det så). Bla bla bla bla jeg har vel sagt mitt om denne begrepsforvirringen nå, tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå