Gå til innhold

Merkelig hasighets problem fra NGT ADSL2+ i det siste.


Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Jeg har et problem med min Nextgentel 20/1 linje som jeg nå lurer på om dere kan ha noen ideer til hva kan være.

Jeg har som sagt ADSL2+ 20/1 linjen fra dem og har hatt den siden januar i fjor.I begynelsen falt linjen ut 5-6 ganger i løpet av en mnd (var normalt i følge en på support hos ngt) linjen min har som regel synket seg opp mot 10/1 ca, noe jeg egentlig er fornøyd med med tanke på at jeg bor ca 2km fra sentralen.

Men nå i det siste får jeg helt elendig nedlastningshastiget fra alt jeg henter i fra, dvs steam,windows update, alt av speedtester.jeg har sittet i tlf med supportere fra ngt i ganske mange timer til sammen nå uten av vi har funnet ut av problemet.jeg ligger normalt på 200-300 kb/sec når jeg laster ned enkelt filer fra FTP etc nå (før gikk det på 1100kb/sec fra samme FTP og sider jeg har lastet ned filer i fra)

Det eneste jeg får max speed i fra er via torrents når jeg kobler meg opp til 40-60 seedere.

Men hvorfor får jeg max speed fra torrents og ikke via en enkel linje som jeg henter i fra? enda jeg vet at det stedet jeg henter i fra har nok båndbredde til at jeg kan hente på max hastighet?

Ingen på support hos NGT vet hva det kan komme av, jeg har skrudd av alt av brannmurer og virus program uten av det hjelper noe.Ser på graph måleren til DU meteret mitt at hastigheten går opp og ned fra 100-300kb/sec.

Dette har vart nå i 3 uker og har aldri vært sånn før.jeg har reinstallert windfows, jeg har prøvd på 2 forskjellige pc'r med bare modemet tilbkolet en pc, men ingenting hjelper.

Det som irriterer er at de trodde det var modemet mitt som var ødelagt,så de sendte meg et nytt et og det hjalp ingenting.Men det er igjen jeg som må betale for frakten når jeg må levere tilbake det modemet de sendte meg.

Jeg har fått tilsendt et nytt modem fra de før, og da måtte jeg også betale for frakten tilbake når de forlangte det gamle modemet tilbake.

Jeg synes bare det er feil at jeg må betale for frakten tilbake for ting de sender meg som igjen ikke løser problemet jeg har med denne linjen.det er ikke mye penger, men det er prinsippet.Jeg har ingen aning på hvor mange hundre kroner jeg har brukt fra mobilen min når jeg har ringt dem.Jeg vet heller ikke hva det hastighets problemet som har oppstått nå i det siste kommer av.Men regningene er de flinke til å påminne meg om at jeg skal betale.

Jeg vurderer sterkt og bytte ADSL levenrandør nå.

 

Med hilsen fortvilet ngt bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme problemet. Ligger rundt 500-1000kb/s i nedlasting, selv om modemet er sync'a på 15000-og-noe. Har testa 3 speedometre, hardware, digi og itavisen. Har også testa nedlasting av linux distroer fra uninett. Modemet er restartet noen ganger, bare sånn for sikkerhets skyld.

 

Opplastingshastigheten er normal, og ligger dermed litt over 1000kb/s. Jeg har ADSL2+ 20/1, og bor i Stavanger. Laster jeg ned med torrent kommer jeg iallfall over 4000kb/s (500kB/s).

Endret av SjølveMaen
Lenke til kommentar
speedtouch bruker jeg.Har brukt det i nesten 1 år og det har fungert helt utmerket frem til nå.jeg bruker ingen router nei.

 

 

Har samme problemte som deg Mio. Også med et speedtouch modem/router.

Har 20/1 linje som deg, men har aldri opplevd hastigheter over 8 mb/s.

Jeg fikk faktisk et nytt speedtouch modem idag og det skulle likssom fikse alt sa min ISP. Men det skjedde ikke nei.

 

Det er tydligvis flere som opplever dette så det er vedlig fint om noen som har peiling kan hjelpe oss stakkarer som blir flådd på båndbredde av vår ISP.

Lenke til kommentar
speedtouch bruker jeg.Har brukt det i nesten 1 år og det har fungert helt utmerket frem til nå.jeg bruker ingen router nei.

 

 

Har samme problemte som deg Mio. Også med et speedtouch modem/router.

Har 20/1 linje som deg, men har aldri opplevd hastigheter over 8 mb/s.

Jeg fikk faktisk et nytt speedtouch modem idag og det skulle likssom fikse alt sa min ISP. Men det skjedde ikke nei.

 

Det er tydligvis flere som opplever dette så det er vedlig fint om noen som har peiling kan hjelpe oss stakkarer som blir flådd på båndbredde av vår ISP.

 

 

Har du aldri høyere hastighet enn 800/8000 er det noen innstillinger i routeren som må forandres.

Dette kan muligens fixes enten via dmt verktøyet, eller gjøres manuelt via telnet.

Lenke til kommentar

Nextgentel har mye packetloss , på 2 av sine servere på veien ut til nett. i alle fall slik jeg har funnet ut så er det 80.202.2.74 og 84.48.4.182. Ved hjelp av pingplotter så ser jeg over lengre tid at disse to ligger på 40% tap for meg. Dette er sykt mye synes jeg. Jeg satt i tlf til nextgentel om dette her om dagen i 20 minutt, og eneste jeg fikk til respons var at det var "trolig arbeid som var blitt gjort på disse punktene". Synes det var veldig dårlig.

Lenke til kommentar

Er det noen som faktisk har funnet en løsning på hva en vanlig forbruker kan gjøre når en blir SNYTT for båndbredde?

Det er vel ikke slik at vi bare skal godta å få 1/3 av den varen vi har betalt for? Du kjøper et kjøleskap men butikken skrur vekk motoren/kompressoren før de leverer skapet. Ingen ville godtatt det. Men på bredbånd så er det helt fritt frem for ISP'ene å love 3x hva de kan holde i hastighet, er det slik jeg skal forstå det?

 

Jeg har feks aldri mer en 7-8 mb/s ned. Selv om jeg har ADSL 2+, og kun et kabelstrekk på 600 meter fra sentral. Med god kabelkvalitet. Mine naboer som bruker telenor har et "dårligere" tilbud enn jeg har men naboene opplever bedre fysisk hastighet hos seg enn jeg gjør hjemme hos meg. Tok for løye med laptoppen min inn til dem for å dbl sjekke at det ikke er noe gærnt med min maskin. Jeg får samme måling som naboene får hjemme hos dem. Det betyr at det ikke er feil i min laptop, og da er jeg rimelig sikker på at den stasjonære linux maskina også er bugfri. Har allerede byttet et ADSL modem hos ISP, og "da vil du få riktig hastighet selvfølgelig"ar oxo lånt to andre adsl modem og en router uten at det er forskjell på hastighet. Her må det rett og slett være min ISP som kniper igjen båndbredden og som er så gjerrig at jeg ikke får det jeg betaler for.

 

Har noen gode råd til hva jeg skal gjøre for å få hastighet oppmot i allefall 15 mb/s ned?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva problemet er for noe her, og har heller ikke fått svar på det fra Nextgentel.

Har hatt det nå 1mnd tror jeg.Jeg har ringt og ringt og mast om de må ordne dette nå og i dag fikk jeg beskjed om at de skal (koble meg om) på sentralen den 04.12 så håper det går i orden da :)

Har hatt nextegenl i nesten 5 år og har vært veldig fornøyd med dem.Men nå i det siste skal jeg være ærlig og si at det har vært en del problemer med nedetid,dårlig hastighet etc.Håper bare de klarer å ordne det slik at man får det man faktisk betaler for.

Lenke til kommentar
Hei alle!

 

Jeg har et problem med min Nextgentel 20/1

...

Med hilsen fortvilet ngt bruker.

 

Hei, opplever eksakt det samme her med 4mbit linje (bedrift abb.) i trondheim. ser ut til at båndbredde mot utenlandslinjer er strupet på visse protokoller e.l.

Steam laster ned på maks 60KB/s her, Call of Duty 4 brukte 4 dager, har aksess til datasenter i Oslo, der var båndbredden 5MB/s mot eksakt samme server (blokkerte content servere til jeg fikk samme ip). Båndbredde Trondheim/Oslo får jeg utnyttet maks (ca 600KB/s på 4mbit)

 

En kompis av meg har tele2 abb. han lasta ned Call of Duty 4 på steam på 3 timer.

 

Mange andre protokoller mot utlandet går også for full guffe (type http/ftp), jeg mistenker sterkt at NGT har lagt inn en form for struping på visse protokoller, _eller_ at det er noe greier i NIX samarbeidet som invirker (insert telenor konspirasjons-teori her)

 

 

Blir ikke dette ordnet innen rimelig tid, så er jo løsninga ganske grei, bytt leverandør. man skal ikke betale for noe man ikke får. Det er tydelig at noen leverandører kan levere.

 

"De beste bredbåndsopplevelsene får du hos NextGenTel", nåh... tror de må justere litt på det slagordet snart, linja mi gir meg flashback fra analog-modem/ISDN tiden... Bortsett fra dette har jeg vært utrolig fornøyd med NGT. Knall stabilt i de 4 årene jeg har hatt linja (bortsett fra da en gjøk gravde over fiberen i nabolaget, men det var ikke NGT sin skyld)

Lenke til kommentar

OK! Jeg ser det er flere enn 1 person i alle fall her som "aldri får ned mer enn 8mbit/sec". Får du max 8mbit ned og 800k opp og har en raskere linje enn dette, er du begrenset av ruter/modem.

Det er nok det som er mest sannsynlig.

 

Dette kan fixes via å gå inn på modemet via telnet. Windows oppskrift (generelt)

 

start>kjør>cmd

 

i "dos-vinduet" skriver du

 

"ipconfig"

Finn deretter "default gateway" og skriv da f.eks

"telnet 192.168.1.1"

Skriv inn brukernavn og passord, som oftest, "Administrator" og "" (ingenting,bare enter) på passord.

 

Deretter, kjapt og greit skriver du først "adsl"+enter. Skriv deretter "config" +enter for å få en oversikt over hvilke valg/innstillinger som er gjeldende. Se så etter noe som heter noe ala 'ADSL type'. For å forandre dette til adsl2plus på speedtouch modem skal det være noe sånt som "config 'xxx' =adsl2plus" Hvor xxx er navnet på innstillingen. Jeg husker ikke dette i hodet akkurat nå =).

Når du har gjort det skriver du "saveall" + enter, etterfulgt av "/" for å gå tilbake til 'hovedmenyen'. deretter skriver du "xdsl" istedet for "adsl" slik du gjorde tidligere og gjør det samme som du gjorde med adsl.

 

Viktig!: Når du er helt ferdig å konfigurere alt du skal gjøre via telnet må du sørge for at du er i hovedmenyen ved å bruke "/", og skrive "saveall" i hovedmenyen (root'n) der også. Viktig!

 

NB: På nye speedtouch firmware versjon 7+ er det satt til adsl2plus men modemet starter opp på adsl1 modus, selv om det står i konfigurasjonen at den er satt til adsl2plus.

I så tilfelle bare overskriver du innstillingen "adsl2plus" med nettopp "adsl2plus", lagrer med "saveall" etc.

Lenke til kommentar

Thx amiganostalgia.

Skal prøve ut dette. Er det en grei måte å "resette" router'n til original innstilling dersom dette skulle lage krøll på noe vis?

Vil gjerne vite at jeg har en nødhavn dersom noe gærn't skulle skje. Og det er jo tross alt bedre med et tregt nett en ingen nett :!:

 

Tenker søndag er en bra dag for å sitte på PC-en. Nå skal jeg nemlig ut på fest og orker ikke pynte meg og drikke vin foran pc. God helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Thx amiganostalgia.

Skal prøve ut dette. Er det en grei måte å "resette" router'n til original innstilling dersom dette skulle lage krøll på noe vis?

Vil gjerne vite at jeg har en nødhavn dersom noe gærn't skulle skje. Og det er jo tross alt bedre med et tregt nett en ingen nett :!:

 

Tenker søndag er en bra dag for å sitte på PC-en. Nå skal jeg nemlig ut på fest og orker ikke pynte meg og drikke vin foran pc. God helg alle sammen.

 

 

Du resetter routeren ved å bruke f.eks en tannpirker og stikker den inn i ett hull bak på routeren/modemet.

Poenget da er å holde inne en knapp som ligger skjult der inne.

Jeg har funnet at med min dlink routerer fungerer dette best rett etter å ha slått den av og på.På noen tar det så lite som 10 sekund, andre trenger gjerne litt mer tid. Men typisk 10 sek holder.

Alle lys skal slå seg av og på ved resetting av konfigurasjonen i boksen. På typisk modemer slår lysene seg av og på mens du holder inne den skjulte knappen, mens på andre må du slippe knappen etter at det har gått lang nok tid, for at modemet skal iverksette innebygd standard konfigurasjon.

For å evt sette opp igjen pppoe innstillinger/setup på nytt igjen må du da åpne nettleser og skrive inn f.eks enter "speedtouch.lan" eller 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 f.eks. noen ganger er modemet også på f.eks 192.168.1.254 etc etc.

 

Det er forøvrig langt mer detaljer som innebærer å sette opp igjen modemer etc. NGT bruker f.eks 1.32 vpi/ etc men dette kan variere.

 

For å gjøre saken enklere er det da lurt å lagre konfigurasjonen du har først så du har backup.

Lenke til kommentar

Enda en nextgentelkunde her.. men ikke helt samme problemet da..

dønn stabil adsl2 linje i 1 år og så nedsyncing fra 15Mbits til 7Mbits...

men nå er den stabil igjen etter litt tweaking i DMT...(Null hjelp fra NGT kundeservice offcource.. de sa de ikke kunne gjøre et døyt.. ikke melde fra om feil en gang)

Ser ikke ut som jeg har noe struping av hastighet... ser direkte nedlastninger utnyter linja helt greit..

nedlasting av ubuntu ISO = 1600KB/s som blir ca 12Mbits... og er hva jeg får ca i TPtest

 

Når det gjelder testing av linje..

hvorfor er det ingen som bruker TP-test lenger?

Den er jo mye mer nøyaktig enn disse webbasserte testene som man finner over alt....

Lenke til kommentar
Enda en nextgentelkunde her.. men ikke helt samme problemet da..

dønn stabil adsl2 linje i 1 år og så nedsyncing fra 15Mbits til 7Mbits...

men nå er den stabil igjen etter litt tweaking i DMT...(Null hjelp fra NGT kundeservice offcource.. de sa de ikke kunne gjøre et døyt.. ikke melde fra om feil en gang)

Ser ikke ut som jeg har noe struping av hastighet... ser direkte nedlastninger utnyter linja helt greit..

nedlasting av ubuntu ISO = 1600KB/s som blir ca 12Mbits... og er hva jeg får ca i TPtest

 

Når det gjelder testing av linje..

hvorfor er det ingen som bruker TP-test lenger?

Den er jo mye mer nøyaktig enn disse webbasserte testene som man finner over alt....

 

Kan du oppgradere hjernen min med å da forklare hva du legger i TP test?

Lenke til kommentar
Kan du oppgradere hjernen min med å da forklare hva du legger i TP test?

;)

http://en.wikipedia.org/wiki/TPTEST

TPTEST is a Internet performance test suite. It is open-source software developed by Stiftelsen för Internetinfrastruktur, Post- och telestyrelsen, and Konsumentverket in Sweden. Coded in C++, available in Swedish and English for multiple operating systems. It is free software, licensed under the terms of the GPL and LGPL.

 

 

http://www.bredbandskollen.se/oldVersion.html

Synes den gamle versjonen 3.x fungerer bedre enn den nye 5.x

versjon 3 krever ikke noe installasjon på pc heller

http://www.bredbandskollen.se/tp312swe.exe

Lenke til kommentar
Jeg synes hardware's speedometer er likegreit. Samt at det ikke er på svensk =)

Har sette denne siden her før, men synes det virker noe utdatert.

det er ikke siden du skal se på.

det er programmet ;)

å programmet der fungerer veldig bra. men hver sin smak..

jeg får ofte et resultat som avviker min virkelige båndbredde på hw sin speedtest...

(det vil si hva jeg greier å få overføringene opp i) mens med tptest(programmet ikke websiden).. får jeg bestandig målinger som stemmer godt

Endret av thor918
Lenke til kommentar
Du resetter routeren ved å bruke f.eks en tannpirker og stikker den inn i ett hull bak på routeren/modemet.

Poenget da er å holde inne en knapp som ligger skjult der inne.

Jeg har funnet at med min dlink routerer fungerer dette best rett etter å ha slått den av og på.På noen tar det så lite som 10 sekund, andre trenger gjerne litt mer tid. Men typisk 10 sek holder.

Alle lys skal slå seg av og på ved resetting av konfigurasjonen i boksen. På typisk modemer slår lysene seg av og på mens du holder inne den skjulte knappen, mens på andre må du slippe knappen etter at det har gått lang nok tid, for at modemet skal iverksette innebygd standard konfigurasjon.

For å evt sette opp igjen pppoe innstillinger/setup på nytt igjen må du da åpne nettleser og skrive inn f.eks enter "speedtouch.lan" eller 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 f.eks. noen ganger er modemet også på f.eks 192.168.1.254 etc etc.

 

Det er forøvrig langt mer detaljer som innebærer å sette opp igjen modemer etc. NGT bruker f.eks 1.32 vpi/ etc men dette kan variere.

 

For å gjøre saken enklere er det da lurt å lagre konfigurasjonen du har først så du har backup.

 

Følgte rådet ditt med å ta backup, er vel like greit det ;-)

Når jeg har vært inne på speedtouchen via telnet ser jeg dette:

 

SpeedTouch 5x6

6.1.0.5

 

------------------------------------------------------------------------

 

{Administrator}=>adsl

{Administrator}[adsl]=>config

ADSL configuration:

opermode = multi_adsl2plus

trace = disabled

modemoption = 00:00:00:00:00:00:00:00:00:00:00:00:00:00:00:00

{Administrator}[adsl]=>

 

Som du ser så er allerede opermode satt til adsl2plus. Vet ikke helt om det er noe håp for meg for å få høyere fart jeg.

Skal prøve og oppgradere firmware i kveld, samt evt kjøre din telnet guide en gang til etterpå. Om dette ikke hjelper må jeg vel bytte modem en gang til og håper at det endrer noe, for nå føler jeg meg lurt altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...