Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HP nx9420 blir ekstremt varm og får grafikkartifacts


Anbefalte innlegg

HP nx9420 blir ekstremt varm og får grafikkartifacts

 

 

Heisann, jeg plages med min bærbare pc og håper at noen kan hjelpe meg litt

PC er en ett år gammel HP nx9420 core duo, 1GB ram, ATi x1600 mobility.

 

Problemet er at PC-en min blir veldig varm både under lett og tung bruk. Når jeg spiller spill så blir maskinen utrolig varm, så varm at jeg har problemer med å holde hånden inntil den på undersiden og det er helt uaktuellt å ha den på fanget. I tillegg så får jeg artifacts, altså snodige grafikkfeil, og fpsdrop. Det rare er at disse artifactsene ikke er konstante. det virker som PC-en hopper mellom to forskjellige moduser. først kan alt være normalt, så blinker det i skjermen og da går fps ned og grafikken blir rar. dette kan vare en stund, så blinker det igjen og ting blir normale igjen. Det er ikke noe spesiell frekvens på denne hoppingen frem og tilbake, men det kan virke som det blir hyppigere og lengre feilperioder jo lengre jeg spiller, altså jo varmere maskinen blir. Maskinen blir også fort varm selv om jeg bare surfer eller ser på film, og viften går så og si hele tiden på fullt. Den bråker og det er selvfølgelig irriterende. Maskinen blir ikke kald igjen heller, lar jeg den stå i skrivebordmodus uten en eneste applikasjon gående så tar det oppimot en time før den blir kald nok til at vifta roer seg ned.

 

Feilene utarter seg litt forskjellig fra spill til spill. I World in Conflict ble det striper over hele skjermen og spillet hakket kraftig da "feilperioden" sto på, mens spillet gikk helt knirkefritt mens PC-en opererte som normalt. I World of Warcraft er det bedre, her bare dropper fpsen fra stabile 60 til stabile 20 når feilen oppstår.

 

Jeg er selvfølgelig klar over at bærbare PC-er blir varme, og da særlig skrivebordserstattere med kraftig prosessor og grafikk. men jeg har en kompis som har helt identisk maskin, og hans er dønn stabil og mye kjøligere med tilsvarende workload. hans vifte går skjelden eller aldri, mens min går hele tiden. nå mens jeg skriver dette så går vifta for fullt, og jeg har akkurat slått på maskinen.

 

Maskinen min har ikke vært som dette hele tiden. Da jeg kjøpte den virket den veldig bra i alle spill, den ble selvfølgelig varm, men ikke så varm som den blir nå, og det var aldri slike feilperioder som jeg har nå.

 

Det jeg lurer på er hva dette kan være. Er det hardwarefeil? eller kan det være softwarerelatert? Når det gjelder drivere så har jeg installert de nyeste som er å oppdrive. Det som er tingen er at jeg kan ikke bruke ATi sine grafikkdrivere da HP lager sine egne grafikkdrivere for maskinen. disse blir ikke oppdagert like ofte som ATi sine og jeg har mine tvil om hvor gode de er :S (noen som har erfaring med dette?)

 

håper på hjelp! mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...