Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig og kjøre i 45 km/t med moped!?


MHF

Anbefalte innlegg

60 Km/t hadde vært perfekt på moped og 100 km/t på lettsykkel.

 

Det med trimming er å sette livet på spill, hadde Norge slutta å plombere mopedene hadde de gått ca 60 km/t. Alt skal være så jævelig trygt her i landet og alt skal forbys. Kjører selv en daukjørt suzuki rmx, nesten så jeg sovner når jeg kjører.

 

Men da hadde jo en moped kosta mye mere, siden den må ha mere hk:P

 

 

Åherregud hvor mange dumme folk det er rundt omkring.

Hvis man tar ut plomberingen på en moped så går de rundt 70-90km/t. Hvordan kan det da koste mer når sykklene allerde har NOK HESTEKREFTER?

 

Ahhh, blir oppgitt av sånne som deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
60 Km/t hadde vært perfekt på moped og 100 km/t på lettsykkel.

 

Det med trimming er å sette livet på spill, hadde Norge slutta å plombere mopedene hadde de gått ca 60 km/t. Alt skal være så jævelig trygt her i landet og alt skal forbys. Kjører selv en daukjørt suzuki rmx, nesten så jeg sovner når jeg kjører.

 

Men da hadde jo en moped kosta mye mere, siden den må ha mere hk:P

 

 

Åherregud hvor mange dumme folk det er rundt omkring.

Hvis man tar ut plomberingen på en moped så går de rundt 70-90km/t. Hvordan kan det da koste mer når sykklene allerde har NOK HESTEKREFTER?

 

Ahhh, blir oppgitt av sånne som deg.

 

På lett mc'en min er det 15 hk, og hvis jeg fjerner plomba så får jeg sikkert rundt 20 hk. Så hvis jeg skulle kjøpt den med 20 hk hadde den jo kosta mere enn den med 15 hk.

 

Men er vell anerledes på moped da:P

Endret av Andie93
Lenke til kommentar

Nei?

 

Fortsatt samme sykkel vet du.

 

Hvis jeg selger en sykkel med 10 hester som er plomert ned, til 10000 kroner.

Så selger jeg akkurat den samme sykkelen uten plombering som utgjør 15 hester. Tar fortsatt samme pris for sykkelen, FORDI DET ER SAMME SYKKEL.

Endret av bilfreaken
Lenke til kommentar
Nei?

 

Fortsatt samme sykkel vet du.

 

Hvis jeg selger en sykkel med 10 hester som er plomert ned, til 10000 kroner.

Så selger jeg akkurat den samme sykkelen uten plombering som utgjør 15 hester. Tar fortsatt samme pris for sykkelen, FORDI DET ER SAMME SYKKEL.

 

Hvis du skal kjøre lovlig må den jo omregistreres osv da :)

Endret av Andie93
Lenke til kommentar
Hvis du skal få mere hester på noe med skilter på, må du jo skjønne at du må omregistrere for å kjøre lovlig. Domriann :new_woot:

 

Ja, selvfølgelig. Men du snakket om mopeden du, ikke registreringen.

 

Uansett, vet du hvor mye det koster å omregistrere en moped? Finn ut det du, så ser du at det er lommerusk.

Lenke til kommentar

herregud!

blir oppgitt over de 16 åringene som skal kjøre en trimma moped å trur de er så tøffe. en moped er ikke bygd for høy fart så ikke trimm den så den går fortere. desuten kan dere bare holde dere unna de veiene som dere mener er farlige for dere.. ingen som sier dere må kjøre moped vis dere ikke kan ta lett mc. hvordan klarte dere dere før dere blei 16 å fikk lappen? er selv 16 år og har ingen planer om å ta moped eller lett mc, men skulle jeg tatt lappen hadde jeg tatt lett mc eller ikke noe.. desuten er det bare to år. har man alerede venta i 16 år kan man vente 2 til å ta bil.

Lenke til kommentar
60 Km/t hadde vært perfekt på moped og 100 km/t på lettsykkel.

 

Det med trimming er å sette livet på spill, hadde Norge slutta å plombere mopedene hadde de gått ca 60 km/t. Alt skal være så jævelig trygt her i landet og alt skal forbys. Kjører selv en daukjørt suzuki rmx, nesten så jeg sovner når jeg kjører.

 

Men da hadde jo en moped kosta mye mere, siden den må ha mere hk:P

 

 

Åherregud hvor mange dumme folk det er rundt omkring.

Hvis man tar ut plomberingen på en moped så går de rundt 70-90km/t. Hvordan kan det da koste mer når sykklene allerde har NOK HESTEKREFTER?

 

Ahhh, blir oppgitt av sånne som deg.

 

På lett mc'en min er det 15 hk, og hvis jeg fjerner plomba så får jeg sikkert rundt 20 hk. Så hvis jeg skulle kjøpt den med 20 hk hadde den jo kosta mere enn den med 15 hk.

 

Men er vell anerledes på moped da:P

Om sykkelen har 20hk er den ikke lenger en lett-mc. Med andre ord en mellomtung. Det å omregistrere sykkelen til mellomtung koster en del. Dette er noe annet enn å omregistrere som bilfreaken mener, for han mener bare å skifte eier.

 

 

10 mill er lommerusk for Bill Gates. Noen synes sikkert små ting er dyre.

Vanlig omregistrering (bytting av eier) koster rundt 3-400kr på moped. Det å registrere f eks en Cagiva Mito 125 som mellomtung kan koste alt fra 5-15000kr.

 

 

herregud!

blir oppgitt over de 16 åringene som skal kjøre en trimma moped å trur de er så tøffe. en moped er ikke bygd for høy fart så ikke trimm den så den går fortere. desuten kan dere bare holde dere unna de veiene som dere mener er farlige for dere.. ingen som sier dere må kjøre moped vis dere ikke kan ta lett mc. hvordan klarte dere dere før dere blei 16 å fikk lappen? er selv 16 år og har ingen planer om å ta moped eller lett mc, men skulle jeg tatt lappen hadde jeg tatt lett mc eller ikke noe.. desuten er det bare to år. har man alerede venta i 16 år kan man vente 2 til å ta bil.

Godt at folk med erfaring og forståelse gir sin mening. På meg virker det som du er grønn av misunnelse.

En moderne moped er bygd for 70-90km/t. Både bremser, ramme og alt er konstruert for denne hastigheten. Det å kjøre i 45km/t skaper mange livsfarlige situasjoner, og jeg vil absolutt si det er tryggere å trimme.

Endret av Mr.NorBits
Lenke til kommentar

at en 16 åring trimmer mopen sin gjør det absolut ikke tryggere! desuten mener jeg ikke at de skal ligge i 45km/t på en vei med fartsgrense på 80km/t. jeg mener de skal holde seg unna de veiene. jeg vet om en situasjon der ei jeg kjente veldig godt døde pga en forbikjøring av moped.. tror aldri det ville vert tryggere om noen hadde trimma den mopen....

 

og jeg er ikke grønn av misunelse.. jeg bare gidder ikke bruke penger på det tullet da jeg bare kommer til å bruke det i to år.

Endret av skrammefjes
Lenke til kommentar

Da har vi isåfall delte meninger om dette temaet.

Jeg mener ikke mopeder bør trimmes til å gjøre 80km/t+, men at de lovlig gjør 60-65km/t. På denne måten hindrer man veldig mange skumle forbikjøringer.

Er du klar over hvor mange strekninger det er 80km/t fartsgrense? Man kjøper moped for å komme seg litt rundt, ikke bare råne i nabolaget.

Synd å høre om ho jenta.

Du kan ha rett i at det ikke hadde vært tryggere for henne å fare rundt i 70km/t. Jeg mener også opplæringa bør bli strengere, så man er mer klar for høyere hastigheter.

 

Jaja, har vel litt med interesser og nødvendighet også. Er greit å ha en moped for folk som bor på landet med dårlig tilgang til buss f eks.

Lenke til kommentar

Vel,hadde mopeden til den jenta gått i 80 så hadde hun kanskje ikke blitt forbikjørt i det hele tatt. Jeg kan av erfaring si at det ER farligere å kjøre original moped enn trimma. Først kjørte jeg Derbien min med lett trim til og fra skolen, og da klarte den neesten 80. Det gikk fint,var ikke så mange som pressa seg forbi da.

 

Men så gjorde jeg den original igjen, siden politiet var hyperaktive etter å ta trimma mopeder. Etter å ha kjørt noen måneder på den måten, ble jeg livredd om jeg så konturene av en buss eller lastebil langt baki horisonten. Ikke bare kjører de forbi på en sånn måte at man nesten tror man skal dø, men de ligger klin oppi bakdekket på deg sånn at du blir stressa og stiv som en pingvin.

 

Oppgraderte til Lett-motorsykkel etterhvert (var det jeg hadde tatt lappen på) og da gikk frykten for lastebil-bakholdsangrep over til frustrasjon over å ta dem igjen :)

 

Det morsomme er jo at den offisielle grunnen til at det ikke er lov å kjøre moped i mer enn 45 km/t er at de ikke er laget for å kjøre fortere. De påstår f.eks at bremsene ikke takler det. Yeah right.

 

Dere kan være sikre på at de som har laget disse reglene IKKE har kjørt moped selv (i alle fall ikke de siste 15 årene)

Og de fleste "fornuftige smartingene" som er enig med disse reglene kjører heller ikke moped selv.

 

Prøv å kjør i 45 med bilen din, og knappe 20 opp en bakke, så kan du se hvor lang tid det tar før du får en bulk. Og den bulken hadde gjort vondt om du satt på moped..

Lenke til kommentar

kan kanskje si meg litt enig at 45km/t er lite... går de orginalt i 60 kunne det vert greit.. men jeg mener at mopeder ikke skal kjøre på så mange veier de gjør nå.... en moped har ikke noe å gjøre på en vei med 80 km/t og masse biler, lastebiler og busser... og det er veldig få 16åringer som er så flinke som de tror.... ofte litt høy selvtillit.

Lenke til kommentar
at en 16 åring trimmer mopen sin gjør det absolut ikke tryggere! desuten mener jeg ikke at de skal ligge i 45km/t på en vei med fartsgrense på 80km/t. jeg mener de skal holde seg unna de veiene. jeg vet om en situasjon der ei jeg kjente veldig godt døde pga en forbikjøring av moped.. tror aldri det ville vert tryggere om noen hadde trimma den mopen....

 

og jeg er ikke grønn av misunelse.. jeg bare gidder ikke bruke penger på det tullet da jeg bare kommer til å bruke det i to år.

Sett at man bor på landet og det finnes bare en vei: Nemlig en som har fartsgrense 80km/t. Du vil til butikken, men da må du fise i 45km/t de 2-3milene det er til nærmeste butikk. Ikke bare har mopeden en toppfart på 45 på sletta, men når du kommer til en oppoverbakke vil den ikke klare mer enn 30-40km/t. Kanskje en med uoversiktlig sving og uansett kjører bilene/trailerene forbi. Da hadde jeg selvsagt trimma mopeden så den i alle fall klarte 60 opp den bakken. Da ville bilene kanskje ventet til det er tryggere.

 

Dette var satt på spissen, men jeg ville bare ha frem prinsippet.

 

Jeg har trimmet min, ikke fordi jeg bor langt ute på landet, men fordi jeg bor i en by med mye trafikk og mange bakker og svinger. Jeg kjørte i ett år med plombert sykkel og da fikk det holde. Jeg ble forbikjørt både på høyre og venstre side selv om jeg faktisk lå i 50 i 50 sona.

Lenke til kommentar

Er du gammel nok til å kjøre noe som helst, og om du er gammel nok, GJØR du det? Det er så sinnsykt mange veier her ute på landet der det er 80 sone, at jeg ikke kan kjøre mer enn 6 kilometer før jeg kommer til en. Det er ikke bare på motorveien det er 80 skjønner du.

 

Om man ikke skal kunne kjøre moped på slike veier, kan man likegreit kutte ut alt som heter moped.

 

Edit: Og dagens mopeder går faktisk i 80 km/t dønn originalt. EU er og blir no dritt.

Endret av AlltidRett
Lenke til kommentar
Edit: Og dagens mopeder går faktisk i 80 km/t dønn originalt. Norge er og blir et molboland.

*Kremt* det er EU regler som sier at de skal gå i 45. Da Norge inngikk EØS avtalen i 1994 måtte vi forholde oss til EU's regler. :)

Endret av gilera
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...