Gå til innhold

Er det noe forskjell på klokking av CPU i BIOS eller med programmer?


Anbefalte innlegg

Jeg skal klokkke CPU'n min, men jeg vet ikke om jeg gidder å gjøre det i BIOS. Jeg fikk nemmelig et hendig program sammen med hovedkortet. Det er Asus P5k. Programmet ser slik ut:post-111727-1195304802_thumb.jpg

Det ser for meg ut som en grei måte å gjøre det på, og det er jo akkurat de samme instillingene som gjøres i BIOS. Fordelen er jo at her slipper jeg å restarte maskinen for hver gang. Desutte kan jeg følge med på tempen hele tiden:P

Jeg kan legge til at jeg ikke har tenkt til å finne grensepunktet til CPU'n, jeg ønsker bare å få litt mer ut av den. Kanksje fra 2,4 GH til 2,8. Noen som har noe formening om dette?

 

MVH Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har funnet ut at jeg lettere kan klokke med program enn jeg kan i bios. PC-en rebooter og setter instillinger til default på 218 psb når jeg klokker i bios mens jeg kan komme opp i 228 når jeg klokker med program. Programmet gjør vel annet enn å øke fsb'n etter at man har trykket på hvilken fsb man vil ha. Forskjellen vet jeg ikke, for man øker jo bare FSB'n. Eller?

Endret av bassiss
Lenke til kommentar

Ingen forskjell, men det er foskjell på hvilken FSB man klarer på idle og load. Så da man settter FSB'n i BIOS så krever det stabilitet da PC-en skal starte, men om man gjør det på idle i windows så krever det ingenting av PC-en.

 

Kjør Prime95 for å sjekke hvor høy FSB du kan ha stabilt i windows, og så setter du denne i BIOS, så slipper du å gjøre det hver gang windows starter.

Lenke til kommentar

Bare sånn info så står det meste av mine instillinger på auto i BIOS. Blandt annet slik at multiplayer hopper vilt fra 6 til 9, og V-core er også på Auto. Er det noe jeg bør skru av før jeg prøver å stille opp FBS, eller? Det er jo bare bra at Vcore er Auto, den kan vet jeg ikke åssen man stiller uansett`?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...