Gå til innhold

Jeg innrømmer: Jeg elsker deilig bokeh. Hvilket Nikon objektiv må jeg ha?


Anbefalte innlegg

Fikk en bonus på 10 k fra jobben som jeg kun ene og alene skal bruke på optikk til min D80.

 

Fra før har jeg:

 

Sigma 50-150 mm f2.8 (Brukes veldig veldig mye)

Nikon 18-70 mm (Kit linse, brukes aldri men har den siden den var i kittet)

Nikon 85mm f1.8 (Brukes veldig veldig mye)

 

En kompis drar til statene på fredag som kommer opp, og skal innom B&H for å ha seg noe selv. Kunne ta med til meg sa han.

Så da lurer jeg ille bra hva jeg skal ha. Har bestemt meg for

 

Nikon 17-55 f2.8 (betaler 6800 :p)

 

Men jeg har en bokeh fetisj. Og kan ikke noe for det, for det er så sykt digg å se på. Jeg har råd til et objektiv til, og siden jeg får det fra Statene og dollaren er gunstig vurderer jeg:

 

Nikon 85mm f1.4

Nikon 105mm f2.8

 

Dette er utelukkende til portretter. Men 105mm gir jo mulighet til Macro. 105 mm vil koste meg 3050 kroner. Mens 85m vil koste meg 5800. 105 mm har dessuten VR... Dog har jeg en 85mm fra før.

 

Bare så det er sagt er min Nikon 85mm 1.8 uten tvil min favoritt! Den har akkurat passe avstand og er rett og slett genial.

Det blir mye bilder som dette: http://farm3.static.flickr.com/2017/194761...b0c3d2fe8_o.jpg

Det er nettopp det at min 85mm 1.8 er så utrolig deilig at jeg faktisk vurderer å oppgradere til 1.4 versjonen.

 

Hva sier folket her? (jeg har råd til å gå litt til opp i pris, men da er jula herpa for de som venter gave av meg til jul).

Noen annen optikk som bare må vurderes?

 

Jeg innbiller meg at Nikons 85 mm f1.4 har den desidert beste bokehen som er å oppdrive av alle verdens linser.

Trenger innspill her. Hvilken optikk vil tilfredstille min fetisj?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leica-bokeh, he he.

 

Forresten, Øyvind. Det går litt fort inflasjon i ordet bokeh for tiden. Jeg tror at det du mener er at du har en shallow dof fetish, ikke bokeh fetish. Et bilde trenger ikke ha liten dybdeskarphet for å få fin bokeh, men slik jeg forstår deg så er det liten dybdeskarphet du liker så godt. Som det går ut av flippants post så handler bokeh om overgangen mellom skarpt og uskarpt, og i dette tilfellet så ser du at den er silkemyk. Det hadde den også vært om bildet var tatt på f/5,6. Det gjelder å holde tungen rett i munnen når vi bruker begreper, slik at vi vet hva det faktisk er vi diskuterer.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Litt OT, men en Noctilux er ikke det spor vanskelig å oppdrive. Det er bare prisen som gjør den vanskelig tilgjengelig for de fleste av kjøtt og blod..

 

For min del er ikke bokeh så mye den geometriske formen til sirklene rundt små høylys som ligger utenfor fokusplanet som det er overgangen fra skarpt til uskarpt og hvordan mer eller mindre ufokuserte detaljer tegnes..

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar
Joda. Det objektivet kostet "bare" 31 200 kroner på B&H

 

Vurderte faktisk det veldig lenge nå, men så leste jeg at det kun var manuell fokus, og dermed faller den utenfor mitt interesseområdet :p

 

Litt billigere - ofte ned mot 6-7000,- er Canon 50mm f0.95. Hiv på en brukt Leica M3, og du klarer deg såvidt innenfor den økonomiske rammen :D

http://www.flickr.com/photos/erikfive/1935...l-15112916@N00/

 

(Jeg skal slutte nå, jeg skjønner at Nikon og AF er minstekrav.)

 

Har du ikke noe å utsette på 50-150/2.8 regner jeg med 70-200 har liten praktisk nytte. Ville heller ha sett på lyssterke ting i normalområdet, men husk at kortere brennvidder vil gi deg mindre (og for de korteste ofte mindre pen) uskarphet. Dette er selvsagt mer innviklet enn som så, men hvis jeg forstår deg rett har du egentlig allerede verktøyene du trenger for det du vil oppnå.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med min 50-150 fra Sigma. Over 150mm er jeg så og si aldri og da MÅ man ha VR (hvertfall i min alder). Siden Nikons 70-200 veier litt over et tonn og er stort som en hockeybag er det lite intressant for meg foreløbig. Jeg vet den gir knallbilder og alt det der. Men jeg tar bilder av mennesker og hunden min. Hunden min er sjelden mer enn 40 meter unna meg, og stort sett er han 10 cm unna hele turen igjennom.

 

17-55 velger jeg for å ha et normalobjektiv. Et som kan brukes inne, samt at det kan benyttes ute når anledningen er der. Igjen er det til mennesker og bikkja. Vurderer også her nå fastoptikk som kan erstatte denne, men vet ikke helt hva for noe som er i det sjiktet som dekker denne.

 

Det siste objektivet:

Jeg tror det er to kandidater for meg. Nikon 85mm 1.4 og Nikon 105 2.8 macro med VR...

Og jeg heller mot 85mm 1.4. Hvor mye vil jeg få for mitt Nikon 85mm 1.8 brukt? Feilfritt men med noen år på rompa :)

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent er 85mm 1.4mm AF-D et hestehode foran selv 70-200mm f2.8 AFS VR ved riktig håndtering. Min egen erfaring støtter dette, og jeg har ikke angret et sekund over at jeg la de ekstra pengene i f1.4 varianten over f1.8! Endelig et superspeed Nikonobjektiv jeg ikke er redd for å bruke vidåpent.

 

Som noen andre har nevnt er det fremdeles mye å hente i å gå over til Leicaoptikk på bokehkvalitet- men det er en annen diskusjon.

 

Jeg ville også tittet på 105mm f2 AF-D DC som er helt fantastisk, og gir deg muligheten til å justere "utavfokus"tegningen.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
Joda. Det objektivet kostet "bare" 31 200 kroner på B&H

 

Vurderte faktisk det veldig lenge nå, men så leste jeg at det kun var manuell fokus, og dermed faller den utenfor mitt interesseområdet :p

 

PMnormal:

 

Forstår jeg da slik at du anbefaler 85 mm 1.4 og heller selge min 85mm 1.8?

Siden du ikke har Epson R-D1 eller Leica M8 så ville det ikke vært aktuelt uansett. Siden R-D1 ikke lenger er i salg, så ville den totale kostnaden din bli ca. 70.000 kr.

 

Nei, jeg anbefaler ingenting. Jeg har brukt 85mm 1,4 med manuell fokus for 15 år siden, og ble dødelig imponert. AF-versjonen er nok like god, men er den bedre enn 1,8? Det aner jeg ikke. Alle de objektivene du nevner gir liten dybdeskarphet, men hvor kort vil du ha den? Det er det bare du som vet.

Lenke til kommentar

Så lenge du har 50-150mm så hadde jeg selv valgt 85mm f1.4.

 

Jeg brukte selv f1.8 versjonen en stund, men byttet den omsider ut med f1.4, og merker god forskjell

på stor blender. 85mm f1.4 er utrolig bra på portrett og andre ting der en vil isolere motivet fra bakgrunnen.

Bruker det og i innedørs sportshaller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...