Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klamydia Testing gratis eller dyrt?


Gjest gutt22

Anbefalte innlegg

Bare et enkelt spm. Skal man, eller skal man ikke betale for å sjekke seg for klamydia her til lands? Er ikke denne tjenesten gratis i norge?

 

Har hørt og sett at dette ha vært en gratis prosess for omtrent alle jeg har hørt med, (unntak: når man drar på privat legekontor, eller senter hvor man ikke har fastlege)

 

Altså, fungerer det slik at det skal være gratis å ta en klamydia test hos sin personlige fastlege da? og gratis på helsestasjon for de som er under 20?

 

Uansett måtte en "viss" person punge ut 87kr for denne tjenesten, hos fastlegen min:P Orka ikke å krangle om dette og betalte "rett" som det var. Ikke at 87kr er mye, men når alle vennene mine, og ex dama får ordna dette helt gratis skjønner jeg ikke hvor jeg sa noe feil... :)

 

Kan jeg kreve pengene tilbake i såffal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Det skal være gratis å teste seg på helsestasjon. Hos fastlegen er jeg litt usikker. Mener å huske at det koster penger hvis du bare skal ha en rutinesjekk, men hvis du har tydelige symptomer på chlamydia, tror jeg det er gratis å teste seg og å få behandling også der.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Tenkte alle skulle få vite og sleppe å søke i like lang tid som meg.

 

Etter en stund med research om kjønssjukdommer fant jeg dette:

 

 

GRATIS UNDERSØKELSE OG BEHANDLING

Klamydia er definert som en allmenfarlig smittsom sykdom i smittevernloven. Dette

innebærer rett til gratis undersøkelse og behandling. Det er viktig å informere nåværende

og tidligere partnere om at man er smittet.

Legen og pasienten skal samarbeide om smitteoppsporing i den hensikt å få undersøkt og

behandlet seksualkontakter som kan være smittet.

 

 

http://www.fhi.no

 

http://www.fhi.no/dokumenter/4C2E42664C.pdf

 

Kjøns sjukdommen går vell kansje under noe som er en konstant epedemi på verdensbasis - og norges helseinstitut har ansvar for "allmenfarlige" sjukdommer.

 

PDF fila er fra 2003 men jeg regner med at de samme reglene gjelder idag. Er nok mulighet for å finne det på nettsida dems.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...