chocobo Skrevet 12. november 2007 Skrevet 12. november 2007 Hei, har en database i Oracle som holder styr på bl.a. kunder og konsulenter. En kunde kan knyttes til en eller flere konsulenter: konsulent: konsulentid,navn behandler: konsulentid,kundeid kunde: kundeid,kundenavn,osv Det jeg skal få til er å hente ut en liste med samtlige konsulenter og deres navn, samt antallet kunder de behandler hver. Altså håper jeg på følgende resultat: ------------------------------------------ konsulentid - navn - antall kunder ------------------------------------------ 1 | Pål F. | 6 2 | Nils I. | 3 3 | Liv G. | 2 osv. Har prøvd med følgende, uten å komme lenger enn å liste ut alle kunder og hvilken konsulent de har: SELECT k.kundeid,r.konsulentid,r.navn FROM kunde k, konsulent r, behandler b WHERE k.kundeid = b.kundeid AND b.konsulentid = r.konsulentid; Noen som kan hjelpe med videre her? :-)
CruellaDeVille Skrevet 12. november 2007 Skrevet 12. november 2007 (endret) Du må ha inn en aggreatfunksjon, feks count(et_eller_annet_attributt). feks SELECT r.konsulentid as konsulentid, r.navn as konsulentnavn, count(r.konsulentid) as antall_kunder FROM kunde k, konsulent r, behandler b WHERE k.kundeid = b.kundeid AND b.konsulentid = r.konsulentid group by r.konsulentid, r.navn; Jeg har ikke testet den, men den burde funke sånn nogenlunde iallfall. Endret 12. november 2007 av CruellaDeVille
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå