Gå til innhold

Er det noen Polaroid-skytere her?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min anbefaling er Polaroids egne slr fra syttitallet, SX70. Det er et utypisk slr i og med at det kun i er i betydningen Through the lens at kameraet er slr. Filmene er greie å få tak i, og den lange fremkallingstiden gjør at man får mulighet til å manipulere bildet fysisk før det er ferdig. Det var den foretrukne modellen til kunststudentene på den tiden.

"Gentlemen take polarioids" het et album med salige David Sylvian og Japan en gang i tiden. Han brukte nok SX70. Nå er jo du en søt og snerten jente, men det betyr ikke at også du kan ta i bruk et gentlemannsverktøy til din kunst. Selv solgte jeg min SX70 da jeg finansierte min Rolleiflex, og har nok ikke angret på det. Man kan jo ikke gape over alle formater som finnes.

 

Lykke til med din polaroide fremtid.

Lenke til kommentar

SX70 har jeg lest litt om, men finnes det mange varianter av det? Er det eventuelt en års-periode jeg bør se etter? Regner med å finne noe brukende på eBay, ja :new_woot: Tøft at den har lang eksponeringstid, da, trodde alle kom frem nesten med en gang. Dere som har tatt Polaroid, kan dere ikke poste noen her? :D

Lenke til kommentar
Min anbefaling er Polaroids egne slr fra syttitallet, SX70. Det er et utypisk slr i og med at det kun i er i betydningen Through the lens at kameraet er slr. Filmene er greie å få tak i, og den lange fremkallingstiden gjør at man får mulighet til å manipulere bildet fysisk før det er ferdig. Det var den foretrukne modellen til kunststudentene på den tiden.

"Gentlemen take polarioids" het et album med salige David Sylvian og Japan en gang i tiden. Han brukte nok SX70. Nå er jo du en søt og snerten jente, men det betyr ikke at også du kan ta i bruk et gentlemannsverktøy til din kunst. Selv solgte jeg min SX70 da jeg finansierte min Rolleiflex, og har nok ikke angret på det. Man kan jo ikke gape over alle formater som finnes.

 

Lykke til med din polaroide fremtid.

 

Vanlig SX70-film produseres dessverre ikke lenger og er så og si umulig å få tak i. Entusiastene har klart å stable på plass et alternativ; men denne har dessverre ikke de egenskapene mtp lang fremkallingstid og manipulering som den originale. Den nye filmen ligner nok mer på vanlig 600-film i egenskaper.

Lenke til kommentar
Det var trist. Jeg har sett film til SX70 hos Stasi i senere tid, men vet ikke om han har det nå. Det enkleste er kanskje å gå for noe mindre eksotisk, som et kamera i 600-serien (som du såvidt nevner).

 

Bjørn Sterri fotograferer fortsatt endel med Polaroid, SX70 tror jeg han bruker.

Blir veldig stemningsfulle bilder.

 

Det gjelder å ha gode kontakter får å få skrapet til seg det som måtte finnes igjen av film til sx70.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo SX70 som er "kunstnerkameraet", så det forundrer meg ikke. En annen grunn enn den spesielle filmens egenskaper, så er jo kamera i seg selv en god årsak til å velge det systemet. Jeg likte veldig godt å jobbe med min SX70, og optikken er en god del bedre enn den du finner i de mer kommersielle 600-seriene.

Lenke til kommentar
Ja, det er jo SX70 som er "kunstnerkameraet", så det forundrer meg ikke. En annen grunn enn den spesielle filmens egenskaper, så er jo kamera i seg selv en god årsak til å velge det systemet. Jeg likte veldig godt å jobbe med min SX70, og optikken er en god del bedre enn den du finner i de mer kommersielle 600-seriene.

 

 

Ja, kameraeet har jo glasslinse. Tror omtrent alt av 600-greier bruker billige plastlinser. Det går også an å bruke 600-film i SX70-kameraer ved noen enkle grep; men da må man bruke ND-Filter foran linsen pga 600-filmens høyere ISO.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som nevnt lages ikke den original SX70-filmen lenger og i praksis er den 100% utgjengelig siden de få som er igjen går for nær astronomiske priser...

 

Alternativet er den nye filmen SX70 Blend, som er 600-film, men med en litt annen kjemiblanding for å bringe fargene noe nærmere den originale filmen. ND-filteret er i filmen , så du slipper å bruke det over optikken på kameraet, en kjempefordel siden du da beholder en lys søker. Filmen finner du her: http://www.unsaleable.com/instant_photogra...-view?artid=197

 

SX70-kameraene er notorisk skrøpelige, og jeg ville ikke en gang vurdert å kjøpe ett som ikke er nyoverhalt. Så samme sjappe er en god kilde: http://www.unsaleable.com/instant_photogra...e-view?artid=33

 

 

Men vanlige 600-kameraer og film er hyggelig nok synes jeg, masser av Polasjarm å hente der også :)

Mitt mest brukte er en Polaroid One, som har den hendige funksjon at du kan slå av blitzen.

Noen eksempler på resultatene av vanlig 600-film:

 

199671720_959fdc4f7b_o.jpg

 

b_248184.jpg

 

b_248181.jpg

 

b_253594.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...