Gå til innhold

Hvordan legge inn de nye ati driverne på ubuntu 7.10?


VikinGz

Anbefalte innlegg

Jeg lasta ned de nye driverne fra hardware.no

Og har de i ligende på skrivebordet....

 

skulle hatt de for 3d akselrasjonene fungerer ikke i det heletatt på mitt radeon mobile 7500, noe det gjore automatisk i ubuntu 7.04

det lægger sykt bare når besjeden om at flash player ikke er installert!

 

jeg må kjøre disse fra skriverbordet fordi jeg sitter bak en proxy som neketer meg å kjøre apt-get komandoer... får ikke oppdatert lista en gang :p

 

Hadde vært kjekt med litt hjelp =)

i 7.04 fikk jeg også compiz til å fungere uten å gjøre noe krimskroms...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://forum.ubuntu.no/index.php?topic=624.msg2533#msg2533

 

Prøv å se om denne guiden fungerer for deg :) funket fint for meg (ATI Radeon 9000).

bortsjett fra at jeg sliter med å bruke terminalen bak en proxy... så var det en bra guide... jeg må laste ned filen, manuelt i firefox... vet du hvor jeg skal legge fila for å kunne kjøre videre med alt som står der?

Lenke til kommentar
nå la jeg inn det første i guiden, men får ikke logget meg inn på ubuntu lengre :(

Når jeg logger inn henger den også blir skjermen svart også går vi tilbake til inlogginga igjen :(

 

har du bruk den kommandoen her:

sudo aptitude install xserver-xgl

 

hvis du har så er det grunnen. Er ikke sikker hvordan man klarer å logge inn igjen :dontgetit:

Lenke til kommentar

ja, jeg fikk heldigvis fjernet den ^^

Fant en driver i add/remove greiene til ubuntu...

Men fikk ikke aktivert 3d efekter :/

men alt annet ble litt bedre, blant annet oppsløsningen =)

jeg prøvde også den guiden din heisau... men jeg sitter fortsjatt bak en proxy... og får ikke til å kjøre wget blant annet :p

Lenke til kommentar

Alt du trenger er egentlig fglrx-driverne (og de må være påslått, med andre ord, det må stå fglrx istedetfor "vesa" eller "ati" under Driver i /etc/X11/xorg.conf . Her er et utdrag av min fil:

Section "Device"

Identifier "ATI Radeon X1300"

Driver "fglrx"

BusID "PCI:1:0:0"

Option "UseFBDev" "true"

EndSection

 

Da er driverne slått på. Men siden du fikk bedre oppløsning, har du kanskje fått fikset akkurat det? Sjekk ihvertfall.

 

Så MÅ du, som heisau sier, installere XGL. I Ubuntu 7.10 er det alt du trenger å gjøre, mens i 7.04 måtte man gjerne endre på noen tekstfiler og sånt styr...

 

Har du gjort de to tingene? Fungerer det enda ikke? Isåfall kan du gjerne legge inn /etc/X11/xorg.conf -fila di her...

Lenke til kommentar

De offisielle driverne ja, men det er jo en egen båt. xorg-driver-fglrx er jo mye enklere å installere. Har heller ikke hørt så mye bra om de nye driverne... testa de nettopp på en splitter ny Asus laptop, Compiz Fusion hakka som faen... Men det fungerer jo sikkert forskjellig etter hvilket kort du har....

 

Dog vil jeg påstå det er enklere å bare installere xgl med én kommando, enn å gå igjennom blacklistinga og hele guiden?

Lenke til kommentar

Tema: "Hvordan legge inn de nye ati driverne på ubuntu 7.10?"

 

Men ja, CF fungerer ikke perfekt enda med fglrx. Det eneste negative jeg opplevde, dog, var hakking ved skrolling i Firefox, men det er uholdbart for min del.

Uansett har jeg ikke prøvd guiden jeg linket til selv, bare visste at det som du skriver var mye strev i 7.04.

Endret av AFireInside
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...