Gå til innhold

Trådløst fungerer ikke i Sabayon 3.4f


Anbefalte innlegg

Jeg har en Acer Aspire 5040 laptop der jeg har installert OpenSUSE 10.3.

Jeg får ikke det trådløse til å fungere.

Når jeg skrev lspci sår det ført opp Atheros Com. AR2413 802.11bg NIC (rev 1).

 

Jeg har prøvd ndiswrapper, men får melding om at driveren jeg lastet ned ikke passer.

Prøvde deretter å legge til firmware med fwcutter uten at jeg ble noe klokere.

Har tenkt på MAdWiFi, men må innrømme at jeg føler at jeg har rotet meg utpå litt vel dypt vann.

 

Har noen konkrete råd om hva jeg kan gjøre for å få den til fungere ville jeg vært takknemlig.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wireless:

By far the most difficult to get running. It's an Atheros 5005G chip. There are basically two things that you will need to do in order to get it to work: Download and install madwifi and acer_acpi, then make sure that the card is turned on before the driver is loaded. In oter words, you want to echo "enabled : 1">/proc/acpi/acer/wireless before you modprobe ath_pci

 

Hvis dette er noe for deg, se på denne siden.

Det er riktignok en oppskrift i Slackware, men det kan godt fungere.

 

Finner ikke din modell i Acer-listen på TuxMobil.org, men du kan jo se om noen andre modeller har det samme nettverkskortet som det du har.

Lenke til kommentar
Wireless:

By far the most difficult to get running. It's an Atheros 5005G chip. There are basically two things that you will need to do in order to get it to work: Download and install madwifi and acer_acpi, then make sure that the card is turned on before the driver is loaded. In oter words, you want to echo "enabled : 1">/proc/acpi/acer/wireless before you modprobe ath_pci

 

Hvis dette er noe for deg, se på denne siden.

Det er riktignok en oppskrift i Slackware, men det kan godt fungere.

 

Finner ikke din modell i Acer-listen på TuxMobil.org, men du kan jo se om noen andre modeller har det samme nettverkskortet som det du har.

Tusen takk. Jeg skal se nærmere på det. Hørtes i hvert fall ikke feil ut.

Lenke til kommentar

Har nå installert Sabayon 3.4f.

 

Først og fremst er problemet at jeg ikke finner kortet. Det er der når jeg skriver lspci, men klarer ikke å aktivere det.

 

I følge Portato er madwifi installert.

Prøvde å laste modulen med modprobe ath_pci og derettter modprobe wlan_scan_sta. Kjørte så en scan med wlanconfig ath0 list scan, men fikk meldingen

ioct[unknown?]: No such device

wlanconfig: unable to get scan results.

 

Noen som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle slenge med lspci:

krisbox kristian # lspci

00:00.0 Host bridge: ATI Technologies Inc RS480 Host Bridge (rev 10)

00:01.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS480 PCI Bridge

00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB Host Controller (rev 80)

00:13.1 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB Host Controller (rev 80)

00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB2 Host Controller (rev 80)

00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc IXP SB400 SMBus Controller (rev 82)

00:14.1 IDE interface: ATI Technologies Inc Standard Dual Channel PCI IDE Controller (rev 80)

00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SB450 HDA Audio (rev 01)

00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc IXP SB400 PCI-ISA Bridge (rev 80)

00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc IXP SB400 PCI-PCI Bridge (rev 80)

00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration

00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map

00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller

00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control

01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RS485 [Radeon Xpress 1100 IGP]

06:05.0 Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR2413 802.11bg NIC (rev 01)

06:06.0 CardBus bridge: ENE Technology Inc CB1410 Cardbus Controller (rev 01)

06:07.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8169 Gigabit Ethernet (rev 10)

Lenke til kommentar
som det stod over:
you want to echo "enabled : 1">/proc/acpi/acer/wireless before you modprobe ath_pci

 

Husket du dette?

Nå har jeg gjort det.

Men jeg finner ikke mappen /proc/acpi/acer/wireless. Kun /proc/acpi/.

Så når jeg prøver å "echo "enabled : 1">/proc/acpi/acer/wireless" får jeg melding om at filen eller mappen ikke finnes. Jeg gjør dette i en terminal etter å ha skrevet SU og passord først.

Lenke til kommentar

Fikk melding i Portato:

* /lib/modules/2.6.22-sabayon/build/System.map not found.

* You must manually update the kernel module dependencies using depmod. [ !! ]

 

Gjorde derfor følgende:

krisbox kristian # echo "enabled : 1">/proc/acpi/acer/wireless

bash: /proc/acpi/acer/wireless: Ingen slik fil eller filkatalog

krisbox kristian # depmod

krisbox kristian # modprobe acer_acpi

krisbox kristian # echo "enabled : 1">/proc/acpi/acer/wireless

krisbox kristian # modprobe ath_pci

krisbox kristian #

Betyr det at ting bør være ok nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...