Gå til innhold

Tips til hvordan lese mye på kort tid?


Odovacer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et tips kan være å lage seg huskeregler, f.eks Alt På Land Trenger Vann, som er Finnmarks fjorder (Altafjorden, Porsangen, Laksefjorden, Tanafjorden, Varangerfjorden).

En annen ting du kan gjøre, er å henge faktaene på forskjellige "knagger" inne i hodet. Hvis det er noe du er 100% sikker på at du ikke glemmer, kan det ofte være lurt å assosiere tørre fakta med det. Hvis du foreksempel ble født i 1983, kan du henge borgerkrigen i Sudan på samme "knagg" som det, siden det skjedde i samme år.

Endret av ladybug91
Lenke til kommentar

Prøv deg på en av de to Memo-bøkene til Oddbjørn By. Den ene går mer på hverdagshukommelse, mens den andre på eksamens- og studiepugging. Jeg leste den første sånn delvis i sommer, og det funka rimelig greit. Han karen skryter selv av å ha fått greie karakterer av å bruke disse metodene noen uker før eksamen, i tillegg til å være med i VM i hukommelse.

 

Link til Oddbjørn Bys side

http://www.oby.no/

 

Tidligere tråd der blant annet bøkene og metoden ble diskutert

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...865&hl=memo

 

Husk å si fra her hvordan det gikk på eksamen hvis du bruker denne metoden.

Lenke til kommentar

Memo-boken(e) er absolutt til å anbefale uansett om man skal ha eksamen eller ikke, men å lære seg denne teknikken stødig på 2 uker vil vel bli vanskelig..?

Prøve å skrive stikkord mens du leser kanskje..? Det hjelper for meg.. Nå er det sjeldent at vi testes i mer enn 100 sider da, så jeg kan ikke si at jeg vet hvordan du skal klare det.. :)

Men at du er bevisst på egne studieteknikker viser at du er på god vei til en måte å lære stoffet på.. :) Lykke til..

Lenke til kommentar

Før du gjør noe som helst annet skaffer du en del tidligere eksamensoppgaver i faget. Ikke usannsynlig at det finnes en del standardoppgaver, i enkelte fag ender en med 10-12 slike. Skriv en god disposisjon til hver, så er mye gjort. Det er fullt mulig å sette seg inn i pensum på kort tid før eksamen (selv om en kanskje ikke lærer på best mulig måte med tanke på ettertiden, men det har du ikke tid til å bekymre deg for nå ...) om en bare går inn for det. Sov så lite som mulig (men nok!), stå opp tidlig, finn ut hvor mye kaffe du takler. Resten går på disiplin og strukturering. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...