Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nyinstallert pc oppfører seg rart


Anbefalte innlegg

Først vil jeg si jeg er ikke sikker på om denne tråden skulle vert her i hardware eller software delen. Men jeg klikker på "PC-en" så derfor legger jeg den her.

 

Det som er så rart er at PC-en oppfører seg helt rart. Har nyinstallert Windows og har installert de vanlige programmene mine, kan ramse dem opp om det er til hjelp. Men når jeg nå f.eks starter maskinen lar ting gå som det går, så krasjer det når jeg gjør enkelte ting. Jeg tar f.eks og åpner mail, da åpnes det i iexplorer. Så har det en tendens til og henge seg slikt at ALT henger seg jeg kan trykke på flere ting men flere ting henger seg. Jeg åpner Firefoxen så henger den seg samtidigt, Åpner MSN så skjer det samme. Det er helt rart. Aner ikke hvorfor det skal skjer?

 

Jeg har tatt og "kryssa" av for "no paging" da jeg har 4stk 1024mb OCZ brikker i PC-en, så det er plenty med ram i PC-en.

 

En annen ting er når jeg skal se HD filmer, Da har filmene av og til en tendens til og "lagge" Jeg kan velge mellom at det lagger "VLC" eller at det ikke lagger men lyden henger igjen "WMP". For at det skal gå så og si helt rent med så og si ingen lagg, kanskje bare et par ganger i en film på 2-3 sec hver så må jeg

lukke alle programmene jeg kjører noe så enkelt som og lukke uTorrent kan gjøre store underverket. Og det forstår jeg rett og slett ikke, har jeg ikke nok ram liksom? Eller er det CPUen som er noe dritt? Det er foresten en P4 3.0ghz. Skjermkortet er et Sapphire X1950PRO 512mb AGP kort.

 

EDIT:

 

Har et par ting og meddele. Det som jeg også syns er rart er at "gamle" spill som neverwinter nigths 2 lagger fælt på min pc og her har jeg langt over hva det krevende systemkravet for selve spillet er....

 

Har også satt på paging igjen med 4096mb fra hoved disken min.

 

Det jeg også lurer på er om PSUen kan være for svak og at PC-en "halter" av den grunn at den ikke klarer og drive alt som er i den? Kan det være en årsak?

 

Skal ramse her hva som er i PC-en:

 

MSI 875P NEO hovedkort

 

Intel P4 3.0 Ghz Canterwood

 

3x1024mb OCZ platinum PC3200 DDR400 2-3-2-5 (har egentligt 4 stk av denne men tatt ut en i oppfordring av bruker her inne.)

 

Sapphire ATI X1950PRO 512mb AGP (Denne har 2 plugger for strøm så regner med denne sluker en del?)

 

1x S-ATA kontroller

 

IDE DVD/R/RW

IDE 80gb wd

IDE 120gb wd

IDE 320gb seagate

S-ATA 74gb wd raptor (10 000rpm)

S-ATA 320gb seagate

S-ATA 500gb

 

2x 120mm kabinett vifter

 

Koblet på USB har jeg:

Mus/Tastatur

Kamera (av og til)

MP3 spiller (av og til)

Ratt og pedaler av og til)

 

Strømforsyningen alt dette kjøres på er en SinoTech på 530-550watt

 

EDIT2:

 

Da har jeg testet litt mer her, kjørte nettopp 3dmark06 ved og ha i x antall harddisker osv.

 

0 disks off 1 disk off 2 disk off

Total Score 3441 1795 3316

 

SM2.0 1877 615 1890

 

HDR/SM3.0 2167 1035 1860

 

CPU 490 413 499

 

 

Så jeg tror ikke det har noe med at jeg får for lite strøm. Men hvorfor dette her skjer at jeg skal få elendig score på den ene der det aner jeg rett og slett ikke. Skal prøve og skjekke litt mer og se hva årsaken til det kan være.

 

Får ta og runne en Memtest86 for sikkerhets skyld, selv om rammen nå skal være helt fin. Dem forje rammen hadde vist blitt defekt og OCZ ga meg disse 4 nye brikkene i retur, og dem er ikke mye brukt.

 

Så får jeg prøve en Prime95 og se hva den sier.

 

Temperaturen er ikke rare greiene cpuen ligger normalt på en 28 og rundt 35 ved belastning gpuen har jeg ikke oversikt over men den føles ikke så varm ut selv om jeg hører den jobber mere under belastning.

 

swap fila satt jeg som skrevet tidligere på min 4096 og maks 4096

 

 

Men da har jeg vel utelukket deffekt PSU?

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du burde la paging stå på. Windows bruker den uansett hvor mye ram du har.

Lagginga tror jeg har med hvilke codec du har installert, selv om VLC egentlig kommer med sine egne codec (kan hende du ikke har skrudd på hardware acceleration til skjermkort?).

 

Er windows etc oppdatert?

MSN og .NET framework henger ganske tett sammen. Hvis du ikke har oppdatert windows og .NET så kan det være grunnen til at msn henger, i alle fall. (Samme hvis du har IE7). Update update update :)

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar

Har instalert nyeste chipsett drivere samt ATI drivere samt fult oppdatert windows. Bruker en codec pakke som heter så mye som: Combined-Community-Codec-Pack-2007-07-22. Hardware acceleration er også på fult.

Jævli rart men ja kanskje jeg skulle satt på litt swap, hva er og anbefale i mitt tilfelle?

Lenke til kommentar
Hva slags OS bruker du? Vista? XP? 32bit? 64bit?

 

Det er ikke alle OS som støtter 4gb minne!

 

Jeg bruker XP pro 32bit. Så ja jeg får ikke mine fulle 4gb opp men får derimot bare opp 3gb.

 

Men har det noe med at PC-en er veldigt ustabil?

 

Nå hang ting seg igjen og flere ganger i dag hvor et program henger og jeg får ikke mulighet til og lukke programmet på noen måte, og det resulterer i at flere programmer henger seg en etter en alt etter hva jeg prøver og bruke. Hvor jeg til slutt må skru av pc manuelt som siste utvei.

 

Hva skyldes dette? Er det noen "diagnose" programmer jeg kan kjøre for og finne en feil?

 

Har foresten nå lagt til "swap" på 4096mb istede for "no paging" for og se om det hjelper noe.

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar
Prøv me kun 2 gb minne installert! Og se om det funker bra..

 

Hvorfor skal det fungere bedre?

 

Den oppfører seg fremdeles rart og den har ved flere "random" tilfeller begynte og henge seg i MSN for så og "smitte" over til andre software.

I tillegg er PC-en veldigt treg i oppstart, for ikke å snakke om å skru den av. Av og til lar deg seg ikke gjøre og skru den av normalt en må gjøre det manuelt med knappen på PC-en.

 

Noen programmer jeg kan kjøre for og sjekke stabilitet på PC-en? Og utelukke ting osv? er nok dessverre en god del mnd til jeg har råd til og kjøpe ny pc så hadde vert greit og funnet ut hva som er galt... Kan det være CPU som begynner og ta kveld eller noe slikt?

Lenke til kommentar

prøver nå med kun 3 gb minne i PC-en siden den kun fant 3 tidligere. Ingen hell med det heller. Og nå hang også firefoxen seg slik at jeg måtte restarte PC-en.

 

PC-en oppfører seg generelt veldigt tregt.

 

Hva er det som skjer i grunn? hvorfor skal dette skje? finnes det ingen diagnose programmer og bruke?

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar

har du kjørt en minnetest som mem86? Denne finnes på Ubuntu plata, og kan bootes direkte inn til minnetesten.

 

Har du kjørt en harddisk test? Seagate har glimrende programmer som kan kjøre under både windows og dos.

 

Har du forsøkt å kjøre prime95?

 

Er alle temperaturer lave? Blir kjøleribba på gfx heit ved last?

 

Har du brukt originalt installasjons materiale? Benytter du original media?

 

Problemene du beskriver kan være nesten alt mulig, som defekt psu, defekt ram, defekt hdd, defekt hk, eller defekt programvare (les: pirat).

Lenke til kommentar

Hva satt du som swap size, forresten?

 

Kan ikke se noen grunn for ikke å ha swap, og tipper windows kan ble meget rar hvis den ikke kan flogge disken.

 

Jeg ville satt det opp med 2gb initiell og 4,1Gb maks.

 

 

Men det kan jo godt også være noe annet; for eksempel PSU. En dårlig PSU kan gi all slags rar oppførsel.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
ny oppdatering les edit2:

 

Du har ikke elimenert stort i det hele tatt.

 

Jeg kjenner ikke strømforsyningen din, aldri hørt om merket. Det er meg bekjent ikke programvare som vil avsløre defekt eller underdimensjonert strømforsyning, bortsett fra å overvåke spenningene hovedkortet rapporterer.

 

Skal du komme noen vei må du koble fra alle disker uten OS disken. Fysisk. Inkludert strøm. Test så OS disken med ett passende verktøy. Hvis ingen feil kan påvises, er ikke løsningen å koble tilbake de fem andre diskene, men å forsøke å eleminere andre maskinvare feil.

 

Jeg ville tatt ut minne slik at bare en stick var igjen. Jeg ville koblet fra absolutt alt tull som kamera, mp3-spiller,padaler, etc. Jeg ville først testet OS disken i ett dos program, og sjekket at den skal fungere med hovedkortet.

 

Jeg ville funnet frem en original XP plate. Jeg ville lastet ned riktig drivere til hovedkort og skjermkort fra produsenten sin hjemmeside. I tillegg ville jeg lastet ned windows updates downloader fra

http://wud.jcarle.com/

og lastet ned alle XP patcher.(sinsykt mange hvis du har en litt eldre xp-plate)

 

Jeg ville lastet ned 3dmark 01-03-05-06 fra internett, ikke kasa eller liknende, samt ett spill av litt nyere dato med patcher.

 

Maskinen ville så blitt plugget fra nettet. Maskinen vil så bli installert med original media, alle XP patcher vil bli kjørt. Chipsetdrivere, lan, lyd, gfx ville blitt installert i den rekkefølgen. Ville så kjørt ett spill. Maskinen er selvfølgelig ALDRI koblet til nett. Merk at jeg ikke installerer en dritt mer enn dette, ikke noe swada av noen form, for da kan ikke noe swada forårsake problemer.

 

Hvis dette ikke fungete ville jeg sjekket om andre brukere har problemer med minnet jeg benytter og hovedkortet eventuelt chipsettet. Jeg vill byttet ut minnebrikken med de andre jeg har, en etter en. Ville kjørt memtest86 og prime.

 

Hvis dette ikke hadde fungert hadde jeg eliminert:

Ratt og pedaler

webcamera

fem harddisker

Feil i XP

Drivere skal være OK for de delene du ramser opp.

Swada programvare.

 

Veien videre for meg ville vært å bytte ut komponent for komponent. Da ville jeg holde en knapp på PSU, miss match av ram-hk, eller gfx. Nå har jeg komponenter å bytte med, men har du ikke det kan du sikker snakke med en kompis. Du kan for eks. teste ditt gfx i han sin PC og låne en minnebrikke av han.

 

Det er mye styr å bytte hk eller psu, men hvis du har testet med ram som skal funke med hk, du ikke finner problemer med hdd, og gfx fungerer i en annen PC, så peker dessverre pilene mot psu og hovedkort. Mus og tast er ikke kjent for å lage store problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...