Gå til innhold

Objektiv til konserter, noen tips?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å skaffe et objektiv som kan brukes på konserter.

Går her ut ifra at man kan komme tett(!) inntil scenen.

Burde også kunne dokumentere noenlunde bra ting som skjer både i dagslys og mørke.

 

Tenker at både stor blenderåpning og liten nærgrense er viktig her, men gjør man seg avhengig av blitz?

Noen som har erfaring med hvilke objektiver som egner seg til sånt bruk?

 

Vil gå ut ifra at en vidvinkel-kort tele zoom kan gjøre nytten, hvis man ikke flesker til med en fastobjektiv?

 

Har en 50mm 1.8 fra før, + en 28-70 2.8. Problemet kan ligge i nærgrensen.

For 50mm er den 45cm mens zoomen har 70cm.

Ville en Sigma 30 mm 1.4 ha noe for seg her?

 

Er det anbefalt å bruke blitz på konserter?

 

Har lite erfaring på området, kan være greit å få litt hjelp før man prøver seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:thumbup: Et utmerket objektiv til konsrtbilder canon 70-200 f.2.8 IS, kanskje litt dyrt men....

Ja, men siden han forutsetter at han kan komme tett(!) på scenen, tror jeg kanskje dette blir for trangt. Dessuten har du fortsatt for lang lukkertid i eksempelet ditt, selv med ISO 800. Hvis jeg først skulle hatt et dedikert konsertobjektiv, ville jeg gått for f/1.8 eller f/1.4.

 

50mm'en til trådstarter er et utmerket utgangspunkt. Prøv dette på noen konserter før du kjøper noe annet. Nærgrensen er ikke noe problem.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Jeg vil uansett anbefale deg å droppe blitsen, selv om dette er et ellers fantastisk og meget anvendelig redskap. Jeg har kommet et stykke med F/2,8 og lav ISO-verdi før, men jeg har følt meg veldig begrenset av en brennvidde på 50 mm. 70 mm bør jo utgjøre en forskjell, og nærgrense burde ha lite å si (skal du nærme? ;) ). Jeg synes du bør prøve utstyret du har. Slik kan du lettere finne ut hvilke begrensninger det har. Husk at mye kan utføres av den rette fotograf. Lykke til!

Lenke til kommentar

Mindre steder/klubber har som regel dårligere lys, da kan du få problemer med f/2.8. Når jeg tar konsertbilder bruker jeg som regel 85mm/f1.4 og 35mm/f2, det holder i de fleste tilfeller på mindre scener. Nærgrense er irrelevant, du skal ikke så nærme artistene uansett! Og GLEM blitz. Du skal fotografere på artisten og publikums prinsipper, vis respekt. Det værste jeg vet er "fotografer" som blitzer i vei som gale og presser seg opp i trynet til artistene, da lyser det amatør lang vei...

Lenke til kommentar

Hvis det skulle være problem med å komme nære nok har jeg en 80-200mm f2.8.

Skulle vel ideelt hatt VR, men den var en god del dyrere til Nikon..

Hva hvis man skal ta bilder på fest i mørke omgivelser?

Russebilder, generell fest o.l?

Går litt utenfor topic, men det får ikke hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...